Dubbdäckstyper

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hej!

Jag gjorde den här till vår lokala crossgrupp på facebook eftersom det var flera som var i hågen att köpa dubbdäck te cykeln. Så tänkte att det kanske är fler som har glädje av den. Siffrorna reflekterar någon som köper dubbdäck för första gången.

311368_10150357302997842_565542841_8265817_1856770194_n.jpg

MvH
Olle

manneman

Guest
Nästa inlägg är däck anpassade för svensk vinter som ser ut som dessa, lastbilsdubb i mitten och endurodubb i kanterna. Håller ca 400-500 mil beroende på körstil.
Utrymme är lämnat och dubbningen är utförd så att man kan kompletera med koldkutter skruvdubb.

Bifogat

• DSC00787.jpg
    DSC00787.jpg
    91.4 KB · Visningar: 232

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
Nästa inlägg är däck anpassade för svensk vinter som ser ut som dessa, lastbilsdubb i mitten och endurodubb i kanterna. Håller ca 400-500 mil beroende på körstil.
Utrymme är lämnat och dubbningen är utförd så att man kan kompletera med koldkutter skruvdubb.

du kör med 17" även fram eller hur? vilket däck använder du där?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Det är för att det inte är så stor succé att använda plåtskruv :( Körde tre omgångar förra året med mina mångatimmarnerlagda-däck och var tvungen byta typ 50 dubb, vilket är drygt i längden...

Duger bra om man vill prova på att köra på is dock!

Det enda rätta är att köra finndubb, så äre bara :D

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
2xR1
Såna här däck kör jag med på min stunthoj! Svarvade/spetsade m6bult med bricka på in och utsida. Det greppar riktigt bra... På blank is är det som torrasfalt =) :tummenupp:tummenupp

DSC05822.JPG

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Såna här däck kör jag med på min stunthoj! Svarvade/spetsade m6bult med bricka på in och utsida. Det greppar riktigt bra... På blank is är det som torrasfalt =) :tummenupp:tummenupp

View attachment 348135

Det problem jag sett med den här typen av dubbning är att planytan på däcket gör att däcket lyfter från isen när man kör över snö och det blir riktigt tvärhalkigt

Som sagt så fungerar det suveränt på ren is, men snösträngar kan vara döden ;D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Svensk generalagent är annars www.dubbex.se som även är den firman som dubbat mina däck.

Jag är ÅF ut till klubbar så hör av dig vid intresse så kan vi göra en prisjämförelse?

Tittade bara lite snabbt.
Hur kommer det sig att ni valt sommardäck att dubba?
Finns det inga lämpliga däck med både vinterblandning och passande mönster?
Jag tycker (tyckte) att TKC80 och liknande blev för hårda och sköra i kyla, så att de sprack runt dubbarna.
Trelleborg "Army" (numera "Mitas") fungerade hyfsat utan dubb, bra med dubb, men ramlade sönder om man hade effekt i motorn.
Hade hoppats att någon skulle börja sälja riktiga vinterdäck för landsväg(finns i Düsklandet) med dubb.
Till exempel heidenau:
K60silica.jpg

Jag är för gammal, rädd och skör.
Men det är upplyftande med hojjåkare på vintern.

manneman

Guest
...Bra fråga...

Nu är det faktiskt så att både Continenal TKC 80, Metzeler Karoo och Michelin MT21 samt T63 OCH Heidenau K60 går att få i M+S utförande med annan gummiblandning anpassad för vinterförhållanden som är mer anpassad för vinter och de är de typerna av däck som används att dubba med och ingenting annat.

I dagarna kommer jag att lägga ut en tråd under MC-äventyr som behandlar en resa som ska företas till Nordkap och som är ett mycket stort projekt som involverar flera företag bl a som vill testa sina produkter i extrem kyla och under extrema förhållanden därav att jag bl a har 2 däckstyper.
Förberedelserna har varit under lite hysch-hysch men jag lyfter på locket om någon vecka.

Resan företas med start ifrån Skåne den 8 februari var 500 mil + avverkas under 2 veckor på hoj...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu är det faktiskt så att både Continenal TKC 80, Metzeler Karoo och Michelin MT21 samt T63 OCH Heidenau K60 går att få i M+S utförande med annan gummiblandning anpassad för vinterförhållanden som är mer anpassad för vinter och de är de typerna av däck som används att dubba med och ingenting annat.

I dagarna kommer jag att lägga ut en tråd under MC-äventyr som behandlar en resa som ska företas till Nordkap och som är ett mycket stort projekt som involverar flera företag bl a som vill testa sina produkter i extrem kyla och under extrema förhållanden därav att jag bl a har 2 däckstyper.
Förberedelserna har varit under lite hysch-hysch men jag lyfter på locket om någon vecka.

Resan företas med start ifrån Skåne den 8 februari var 500 mil + avverkas under 2 veckor på hoj...

Åfan.
Det visste jag inte.
Skall bli kul att läsa om.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...