Ducatiägare!!!!

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Hej (alla Ducatiägare)

Jag studerar företagsekonomi vid Stockholms Universitet, och vi håller på lite case-studier runt olika företag, och turen har kommit till Ducati (som har lite svårt att tjäna pengar, hur bra motorcyklar de än gör). Kul att man ibland kan tycka skolan är såpass rolig att man inte vill gå hem, då det man läser om är så intressant som mc...

Jag har en fråga till er som äger en Ducati: VARFÖR köpte ni en? Kvalité, image, utseende, pris, teknologi, komfort...?

Snälla motivera, kommer att använda (de seriösa) svaren i en kort rapport...

Tack på förhand
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Ljud egenskaper utseende .
Vill du ha det mer utförligt.
Skulle kunna skriva en hel del :D
 

sportbike

Guest
The Duck skrev:
2530690 Hej (alla Ducatiägare)

Jag studerar företagsekonomi vid Stockholms Universitet, och vi håller på lite case-studier runt olika företag, och turen har kommit till Ducati (som har lite svårt att tjäna pengar, hur bra motorcyklar de än gör). Kul att man ibland kan tycka skolan är såpass rolig att man inte vill gå hem, då det man läser om är så intressant som mc...

Jag har en fråga till er som äger en Ducati: VARFÖR köpte ni en? Kvalité, image, utseende, pris, teknologi, komfort...?

Snälla motivera, kommer att använda (de seriösa) svaren i en kort rapport...

Tack på förhand
Har haft en 916 biposto,och köpte den för designen,ljudet,frånvaron av komfort,och för att jag velat ha en Ducce i många år.
Den va inte snabbast av dom hojar jag haft genom åren,men vilket detaljarbete.
Man blev lika glad varje gång man såg den,och lika förvånad att den startade varje gång :D
Saknar den...............
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Haha, klockrent.

Ja, bekänn färg ducatister. :hihi
 

sportbike

Guest
Ja,den hade själ.
En liten episod:eftersom Ducati har torrkoppling,finns det snygga o hålborrade kopplings-kåpor att köpa.
Men det är manligare att ta bort den helt,det gjorde jag och det skramlade så in i helvete skönt.
Blev invinkad i en poliskontroll,och rullade den sista biten med avslagen motor.
Konstapeln gick skeptiskt runt hojen och påpekade det ena felet efter det andra,bla,bla,bla........
Sen kom han på att dom där feta Terminoni-rören i kolfiber borde ju låta utav bara faan,sagt å gjort fram med decibel-pickadollen.
Starta hojen:sa han och det gjorde jag..........
Han tittade på mätarn och insåg att det inte var där bak det lät värst,pekade på den glatt skramlande kopplingen i det fria,och sa:va faan är det där ?
Jag ryckte på axlarna och svarade:motorn.......
Jag fick åka :)
 
Last edited:

AnkanSt4s

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati St4s
Jag fick låna två av mina goa vänners duccar på Gelleråsen, och insåg
att jag tyckte det var roligare att köra deras än min egen höna.

Mullret är sedan en extra bonus:tummenupp
 

"Lucci"

Med armbågen i marken
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Tokholm
Hoj
Såld
Känslan, råheten(?), designen detaljrikedome och ljudet, det underbara ljudet! (torrkopplingen e inte heller fel) man tänker inte på komforten när man kör ducce, det är sättet allt tillsammans matchar ihop så bra, försäkringen är ochså billigare, men inköpet lite dyrare dock:rolleyes:




//Lukas
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Inte en aning, ville bara ha en och det är sjukt kul!
Dessutom blir man glad av ljudet, skrammlet, vibrationerna, smidigheten. Dessutom låter den som en hoj ska låta.
Alla förklaringar är ologiska det är hemskt kul.
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
ljudet... ni kan ju inte vara friska

har hört några stycken.... låter som om motorn ska rasa vilken sekund som helst:va
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
lasse kongo skrev:
2531798 ljudet... ni kan ju inte vara friska

har hört några stycken.... låter som om motorn ska rasa vilken sekund som helst:va

Korrekt...Ducatister är inte friska, vi måste ha fått någon sjuka i oss...:D
Om du planterar örat intill kopplingen, visst låter det som ett förestående ras, i alla fall om det lät så på en japansk maskin, Duccarna bara skall låta så.
Om du däremot tar dig tid att placera dig bakom maskinen så får du avgas-ljudet som ingen japansk fabrik lyckats härma eller ens komma nära.

Det som skiljer Ducati från dom flesta andra märke är bristen på det perfekta.
Japanerna gör maskiner som är just perfekta in i minsta detalj så till den grad att de blir så utslätade och helt anonyma, i mina ögon.

Se bara på sättet att uppgradera en japansk maskin, i huvudsak består skillnaden mellan årsmodellerna i att man byter grafitti på kåporna, någon gång ibland genomförs större uppgraderingar, ny motor, ny ram och...ny grafitti...

Det jag uppskattade på min numera sålda maskin: http://web.telia.com/~u41816991/ var att jag trivdes när jag körde, svårt att beskriva men det är det närmaste jag kommer.
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Image, snygghet och klart sköna att köra. Jag har ministingen som gör sig så fin på kurviga skånska vägar.

Som en parentes körde jag i senaste MCK Vilse.
När alla duccarna kom till samlingsplatsen rasslade det och skramlade nåt enormt. Det var nog det ballaste hela den dan. :D Trodde alla cyklarna var trasiga.

Vem vill inte vara medlem i sån humor?
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Hmm.. bra fråga.

Jag testkörde och sedan var saken biff.
Ducati har funnits en tid inom familjen innan min tid som ducatist. Nu finns det tre. 2 st monster och en TT.
Jag gick främst på känslan och ville ha en liten och smidig hoj.
Valde mellan en Er6, Mt3, Gsr 600 och ett monster. Blev Monster 620 D.
Det som spädde på valet mer var design och med en gång gick efterapningarna bort. Ljudet enormt fint, tycker t om de flesta japsägare som jag träffat. Att kopplingen rasslar vet man. Det ska den göra och rasar inte för det.
Kvalitén har blivit bättre med åren och US dollar som hjälpt (iaf vad jag har hört).
Servicekostnaderna blir i längden samma som för japs beroende på serviceintervaller osv.
Försäkringspremien är sjukt låg, kanske för att vi är underrepresenterade i statistiken. Vem vet?
Sedan att det finns en sjuk känsla att gränsla ett Italienskt fullblod är aldrig fel.
En bra klubb där man lätt finner hjälp, mektips och många bankörningar är inte fel det heller men det hade inte med mitt val att göra. :tummenupp

Sen att det kastas en massa skit på oss ducatister är inget att bry sig om. Antagligen avundsjuka, rädd för det okända eller så vill de bara försvara sina märken, som sagt inget att bry sig om. Bara att ta det med ett smile.:D

Hoppas att det går bra med din uppsats.

//T
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Första Ducatin - för utseendet, ljudet samt att SDK ansågs vara den extremaste hoj-klubben.

Andra Ducatin - för utseendet.

Tredje Ducatin - för utseendet, för att den är anpassad till bankörning.

Fjärde Ducatin - för utseendet (hoppas det kommer en snygg snart, 999 är ju ett kräkmedel), för performance (när den väl tillverkas).

Kan möjligen bli en K6 oxå, för att den är så mycket bättre än Ducati.

/Ssss
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
The Duck skrev:
2530690 Hej (alla Ducatiägare)

Jag studerar företagsekonomi vid Stockholms Universitet, och vi håller på lite case-studier runt olika företag, och turen har kommit till Ducati (som har lite svårt att tjäna pengar, hur bra motorcyklar de än gör). Kul att man ibland kan tycka skolan är såpass rolig att man inte vill gå hem, då det man läser om är så intressant som mc...

Jag har en fråga till er som äger en Ducati: VARFÖR köpte ni en? Kvalité, image, utseende, pris, teknologi, komfort...?

Snälla motivera, kommer att använda (de seriösa) svaren i en kort rapport...

Tack på förhand

Tja.. rätt o slätt.. jag köpte den för utseendet...
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Jag köpte den för utseendet, ljudet och detaljkvalitén. Välarbetade motorcyklar som tilltalar mig mer än någon japs.

Men den största anledningen är nog att jag har utvecklats till något som närmast kan liknas vid en Italiensk fordonsnazist. Mao ett lite stört beteende men som inte kan förklaras på något förnuftigt sätt förutom att Italien är det bästa landet i världen såklart. :D
De enda ickeitalienska fordon jag ägt har varit en NSR125R -91 (som visserligen var producerad i Italien) och en GSXR-1000 -04.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Största skälet till att jag valde Ducati!!

Initialt!
Utseende!
Att den inte är en "dussin" hoj..
Ljudet! ( Lite fåfängt kanske )
Motorn!

För att det var det jag vill ha!

Har haft en Suzuki RF900 tidigare..
 

PeGe

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Isaac Sonic 2008
Inne på min 4:e Ducce nu sedan 2001.

1:a, Monster 600, Enbart på utseende och att den lät så fräckt. Tröttnade rätt fort på den.

2:a, Ducatit 900 Sport Fortfarande utseende och ljud, men åxå med mer prestanda(tyckte jag i början iaf).

3:a, Multistrada, för att den var så jäääävla rolig å köra då det svänger. Dog en plötslig och för tidig död på gotland ring 2004.

4:a, 999s, Mer för prestanda och bankörningsanpassning än för utseende, även om jag tycker den är snygg som fan.

5:a, kommer garanterat. Frågan är när och vad det blir byte till...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top