Ducati 1098 F08 presenterad.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
NEW DUCATI 1098 F08 SUPERBIKE BREAKS COVER AT WORLD DUCATI WEEK

Misano Adriatico (Italy), Sunday 1 July: The Ducati 1098 F08, Ducati's future World Superbike challenger, made its public debut at the Misano World Circuit in Italy yesterday with a number of demonstration laps in front of over 50,000 spectators at WDW World Ducati Week 2007.

Two-times World Superbike champion Troy Bayliss was given the honour of demonstrating the 1098 F08 machine, which is still in its factory development stage, sporting black carbon-fibre bodywork and aluminum fuel-tank.

The 1098 F08 has been undergoing development work at Mugello in the hands of the Ducati Xerox Junior Team's young Superstock riders Niccolo Canepa and Domenico Colucci, but for the Misano spectators this was the bike's public debut.

"I just saw the new 1098 for the first time yesterday" declared Troy. "It looks and feels good and although it clearly doesn't feel like home after a couple of laps, I'm sure Ducati are moving in the right direction and it will be soon. I've still got a few things to concentrate on at the moment, like winning this year's title, but I'm really looking forward to testing the bike at a quieter moment in the future."

The 1098 F08, which will replace the 999, complies with the draft regulations for the World Superbike Championship issued by the FIM two weeks ago. In particular engine specifications are much closer to the road version than on the 999. For example, the con-rods, the crankshaft and the rocker arms are all standard components.

As for the bike itself, the level of elaboration is similar to the F07 and in particular the frame is identical to the road bike, while the swing-arm, front and rear suspensions and exhausts can be modified.
 

Bifogat

  • 3234.jpg
    3234.jpg
    103.1 KB · Visningar: 210
  • 3235.jpg
    3235.jpg
    67.2 KB · Visningar: 184

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
For example, the con-rods, the crankshaft and the rocker arms are all standard components.

Det betyder alltså att 1098:an endast borras för att komma upp i 1200-kubik för visst var det nya reglementet att twinnar fick vara på 1200-kubik? För med "standard components" måste de väl ändå avse delar från 1098:an och inte 1098R eftersom den inte finns än? Om vevstakar och vevaxel är densamma finns det väl bara borrning kvar att ta till för att öka volymen?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Inte säkert att de spelar ut det kortet ännu, att köra med fulla 1200 kubik. De tävlade med 851, 888, 916 när liter var tillåten.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Inte säkert att de spelar ut det kortet ännu, att köra med fulla 1200 kubik. De tävlade med 851, 888, 916 när liter var tillåten.

Det är säkert som du säger men vore det inte väl uppenbart att Ducati styr WSBK om de först forcerar igenom ett reglemente för 1200 kubik och sedan inte anser det nödvändigt att använda mer än 1100-kubik för att vinna? Jag hade nog valt att bygga en 1200-kubikare och hålla igen på trimningen istället.
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Har för mig att 1098R kommer att ha 1198cc men fortfarande ha 1098 som modellbetäckning.

Jag kan ha fel, men det händer sällan :tungan
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det är säkert som du säger men vore det inte väl uppenbart att Ducati styr WSBK om de först forcerar igenom ett reglemente för 1200 kubik och sedan inte anser det nödvändigt att använda mer än 1100-kubik för att vinna? Jag hade nog valt att bygga en 1200-kubikare och hålla igen på trimningen istället.
Beror nog lite på utvecklingstider också, de är inte direkt chanlösa med 999:an i år. De har redan 1098 som bas och kan kanske med små medel (och kort ledtid) få den att överträffa 999:an och därmed räcker det för säsongen 2008.
Har för mig att 1098R kommer att ha 1198cc men fortfarande ha 1098 som modellbetäckning.
Ok, är det homologiseringsvarianten av 1098 F08?
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Har för mig att 1098R kommer att ha 1198cc men fortfarande ha 1098 som modellbetäckning.

Jag kan ha fel, men det händer sällan :tungan

Det är vad det är spekulerat i. Eftersom 1098R inte är officiellt presenterad återstår detaljerna att se. Ska 1098 F08 vara på 1100 kubik kommer nog inte R:en att vara på 1200 kubik.

Ok, är det homologiseringsvarianten av 1098 F08?

Mig veterligen har de inte presenterat någon homologiseringsmodell för F08 än, såvida de inte väljer att använda vanliga 1098 eller 1098S som homologisering, det vore dock lite o-Ducatiskt eftersom de brukar ha en riktigt top-of-the-line modell för sina Hypersportar.
 
Last edited:

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
3039479 Enligt Bike håller Ducati inne på de sista 100-kubiken:
http://www.bike.se/content/1992/
Om nu Bike har rätt och Ducati fick igenom sina 1200cc med argumentet att det var för dyrt att trimma 1000cc och ändå inte använder sig av fulla 1200cc måste väl ALLA tycka att något är riktigt lurigt va?

Har WSBK inte testat detta en gång? Var det kul när det var Ducce-cup? Har WSBK någonsin varit så bra som det är nu?
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Om nu Bike har rätt och Ducati fick igenom sina 1200cc med argumentet att det var för dyrt att trimma 1000cc och ändå inte använder sig av fulla 1200cc måste väl ALLA tycka att något är riktigt lurigt va?

Har WSBK inte testat detta en gång? Var det kul när det var Ducce-cup? Har WSBK någonsin varit så bra som det är nu?
Du vet, Ducati är ju en liten tillverkare som måste få hjälp av reglementet för att slå de stora japanska tillverkarna.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Var det kul när det var Ducce-cup? Har WSBK någonsin varit så bra som det är nu?

Nej på båda dina "frågor".

Superbike var pisstråkigt 2001-2003 när det var som du säger Ducati-cup.
I mina ögon har serien aldrig vart så rolig & bra som den vart från 2004 till nu.

Förstår om de vill byta ut den gamla 999:an, men nu är det säkerligen stor risk att det blir en Ducati-cup igen med 1200cc. Hoppas de blir påtvingade ett motsvarande vikttillägg eller liknande åtminstone.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
3039699 Du vet, Ducati är ju en liten tillverkare som måste få hjälp av reglementet för att slå de stora japanska tillverkarna.
Är det ok om de som använder sig av R4:a måste använda sig av dyra och exotiska material för att hinna ikapp ett 200cc handikapp?

Är regeländringen för att Ducati tycker det är för dyrt helt enkelt? Om jag bildar ett eget märke och vill vara med i WSBK med en stånka, kan jag då få igenom regeländringar så att jag favoriseras? Det är ju jättedyrt att trimma en stånka till 200bhp...
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
1200cc och v-twin är väl inte öronmärkt för Ducati? Alla tillverkare kan väl göra en sådan hoj och tävla med den......eller??

/J
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
3039722 1200cc och v-twin är väl inte öronmärkt för Ducati? Alla tillverkare kan väl göra en sådan hoj och tävla med den......eller??

/J
Men du...

Ducati kunde göra en R4:a de med, och då hade vi inte behövat regeländringen öht. Att det sedan inte är deras "grej" är en annan sak, då favoriseras de för att de är kinkiga och vill använda en motorkonfiguration som har ett naturligt handikapp cc/cc.

Personligen tror jag att en V4:a från Ducce skulle vara intressant, och kanske en utveckling framåt istället för att sträva bakåt och hålla hårt på tradition?
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Men du...

Ducati kunde göra en R4:a de med, och då hade vi inte behövat regeländringen öht.

Visst........men vill ha en Ducati med R4.......? Hojarna är ju tänkta att säljas till allmänheten i första hand och WSBK är ju bara en enda stor reklampelare.

/J
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Om man vill tävla med en 3:a nu, är det några tillägg för det? Får man ha 100cc mera då? Ngn som vet?

3039734 Visst........men vill ha en Ducati med R4.......? Hojarna är ju tänkta att säljas till allmänheten i första hand och WSBK är ju bara en enda stor reklampelare.

/J
Tänk samma tanke, fast Suzuki/Yamaha/Honda/Kawasaki och Twin?

Skulle Ducati trimma mindre med en 1200cc om de "fortfarande" inte hängde med? Varför ha en 1200cc med lägre trimmningsgrad om de ändå inte är garanterad vinst?

Eller blir det regler för tillåten trimmning för dem med twin? Var snack om luftrestriktorer vet jag?
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top