Ducati 900 SS info

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Går i funderingar på en Ducati 900 SS av årsmodell 1998. Jag var å testade den på AVA och den kändes väl helt ok. Men vad vet jag. Har ju bara kört VN 1500 och nu en xt660x. Vad ska man känna på, lyssna efter på en sådan maskin. Kanske nån här på forumet som är tidigare ägare till den?

http://www.avamc.se/begagnat/103-wcy036.html
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är en schysst hoj! Du bör kolla när kamremmarna byttes och ventilerna ställdes sist, är det inte gjort nyligen så får man lite att göra. Utöver det vet jag faktiskt inte specifikt, jag har aldrig ägt en själv.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Bra hoj, fräscha kamremmar och justerade ventiler, och ny olja sen är det bara att tuta och köra.
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Jag har inte testat en SS, men jag var inne på en så'n tidigare. Den såg riktigt fräsch ut, men den var väldans dyr tycker jag.
http://www.blocket.se/helsingborg/Ducati_900_21434010.htm?ca=1_9&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Ducati_900_ss_21960903.htm?ca=1_9&w=3 <- 02a för 44000:-

Ja fast jag har för mig att det stod 47900:- på lappen på hojen.

Det var mycket trevlig att köra måste jag säga..... först och främst ljudet.... mmmmm....
Sen att jag är ca 192cm lång och satt som en kung. Inga problem med varken växelförare eller fotbroms.

Sen måste jag nästan köpa via handlare då jag har en hoj som måste bytas in om det skall bli nåt. Så tyvärr blir det ingen av de fina som ni privatpersoner har till salu.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Förtisju å nie låter ju som ett humanare pris, tror det är en kanonhoj! Billigare att serva än fyrventilarna, rätt mycket billigare till och med. Twin med rätt muller och sitter du bra på den så är det väl inte så mycket att fundera på!
 

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800R
De låter grymt! Har aldrig körten, men de ska var nice. Ducati ska vara lite dyrare i drift än snittet, kan vara värt att tänka på.

Rätt ful IMHO, jag skulle streetfajta den snabbare än jävulen :tummenupp
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Grattis till val av märke och hoj :)

Kamremmar, skall bytas vartannat år oavsett miltal, så det bör du kolla. Ventilkoll är var 1000:e mil numera tydligen fick jag lära mig. Kopplingen ger ju ett rätt speciellt ljud på dessa men det är som det ska...

Om du har tid och lust så kolla gärna efter en 99:a eller 00? De är inte så farligt mycket dyrare, 98:an var första årsmodellen av 900SS med nya kåporna,insprutning etc. Kanske inte spelar nån roll egentligen men min erfarenhet är att första versionen ofta har små barnsjukdomar som justeras bort sen... Men jag kan ha fel där :)

mvh
Micke
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Såg ut att vara en schysst hoj, fina bilder som AVA Mc tagit fram, skickar dom hojen till en babyfotograf?
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Så lustigt. Täntke precis starta en tråd om denna hoj.
Kul med lite info. Jag är väldigt sugen på att köpa en också. Försäkringen verkar inte farlig heller. :p
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Jag är också 190+ och hade en 01:a ett par år, jag gillade den som fasen. Stabil och helt underbar på kurviga 70-vägar. Kolla bara som sagt att remmar/ventiler är gjort på seriös verkstad.
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Verkar tyvärr inte finnas tillräcklig dokumentation på den. I boken står det att den är uttagen -00 i Tyskland. Första servicen vid 1000 mil år 2003 i Tyskland. Det är de enda stämplarna i boken. Och enligt registreringsbeviset var den intagen till Sverige -04 om jag inte missminner mig. Och enligt transportstyrelsen har den 5 tidigare ägare. Låter lite farligt att ge sig på en sån va?
 
Last edited:

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Är ju lite trist om det inte finns nån servicedokumentation på den.
Hojen behöver ju inte vara dålig för det, det finns många som skruvar själva och fixar servicen utan att betala verkstad för det men man vet ju aldrig, det som är problemet.

Jag hade nog kollat på en annan hoj.

mvh
Micke
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Kommer nog inte bli den hojen pga bristfällig dokumentation. Men däremot har jag hittat en svart -02'a. Har dock inte hört mig för om historiken på den ännu. Men hur som haver, ni som vet, är det en dyr cykel att äga. I dagsläget kör jag ca 7-800 mil om året. Hur är det med service? Ofta? Dyrt?
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Nja, det är ventiler och kamremmar, ¨1000-milaintervall på ventilerna och vartannat år för remmarna, har för mig att det finns en milgräns där med i och för sig. Försäkringen borde vara hyfsad :)

Min ducceär 1300 billigare per år än Hyndan och då är Hyndan bara halvförsäkrad :)

Så de känns inte så dyra att äga!

Mvh
Micke
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Vad kostar det att byta rem å sånt då, brukar ju kosta skjortan på bilar. Och ventilskjustering är väl inte heller så billigt.
McVaruhuset vill ju ha 5200:- för 2000 mila med ventilskjustering på min XT. Fast känslan och ljudet slår ju det mesta. :)
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Jag tror remmarna i sig kostar 250 kr styck eller så,sen är det ett par timmars jobb att byta om jag minns rätt från kvittot :)

Slå en signal till Biscaya Motor eller Ducati Stockholm och fråga, Biscaya är grymt duktiga... Förra Duccen servade jag där trots att jag då hade flyttat till Stockholm (de ligger i alingsås :D)

Ett tips är att skruva av alla kåpor innan du kör till verkstaden, det håller ner timpriset. Ventiljustering har jag inte gjort på några år och det är 900 mil till nästa på Gula Faran så där finns det nog andra som har bättre koll.

Känns lite osäkert att pula med ventiler själv men det lät dyrt för XT:n, min XR tror jag de ville ha 1800 för att ställa ventilerna på så det ska jag nog försöka mig på själv i vinter i stället...
 

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Jag tror de sa att rembyte kostar runt 500 för remmarna (för två) o en halvtimmas arbete. Ta av kåporna hemma så sparar man lite tid o lite pengar. Tror jag skulle betalat 800kr för byte på mitt monster när jag frågade.

3000-mila service kostar 5-6000kr om jag inte minns fel. 2000 4-5000 kanske.

Gå med i Ducceklubben, där finns MASSOR med mekarhjälp. Tänker du behålla hojen länge kan du ju göra en hel del sevive själv o då finns det massa hjälp att få via klubben. Många ställer ventiler själva också.

Tänk på att en Ducce ska va röd ;-) Det är dessutom lättare att putsa en röd ducce blank än en som är mattsvart.... det insåg jag när jag köpte mitt monster...

/Hanna

o glöm inte, Hoj köper man med hjärtat, inte med förståndet.....
lägga ut pengar får man göra hur man än vrider sig, bättre att lägga ut sina surt förvärvade slantar på något man är glad o lycklig över än något man köpte för att det inte var så dyrt.....
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top