Ducati 900SS - åsikter önskas

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki GS500E
Har mer och mer förälskat mig i Ducatis maskiner och har dessvärre insett att det finns de som jag har råd med. Har främst riktat in mig på 900SS med "nya" utseendet, dvs från 98.

Hur är det med denna modell, är det någon på detta forum som kör en till vardags och som vill dela med sig av sina erfarenheter och åsikter? Är främst ute efter servicekostnader, allmänna problem och om det finns årsmodeller man bör undvika eller om det är något annat man ska tänka på när letar efter en hoj som denna?
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Mycket trevlig hoj! Speciellt om du får på lite godis som KN-filter och andra dämpare.
Hade en -00:a som det kördes både touring och lite mer bus med och den passar utmärkt till både och! :tummenupp
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
pajo skrev:
Mycket trevlig hoj! Speciellt om du får på lite godis som KN-filter och andra dämpare.
Hade en -00:a som det kördes både touring och lite mer bus med och den passar utmärkt till både och! :tummenupp

Har haft 2 (fråga inte).. sammanlagt 4000-4500 mil eller så sadeln

Tänker efter..

Instrumenthållaren å bakljusinsatsen fick lite sprickor i plasten på den ena efter x 1000 mil på tjälskottskadade vägar, Givaren för friläge gav åsså upp efter 2000 mil eller så (en skitsak att fixa, fast jag orkade inte..)

Tror en oljetryckskontakt gick läck åsså.. Tror inte det var något mer, lite väl nervös framände, styrdämpare rekomenderas vid hårdkörning. Sviestads högfartsknyck med en 900SSie å Dunlop 207GP är inte någon bra kombination, inte ens med styrdämpare från Öhlins.. Intrycket jag hade var att det är för lite vikt på framänden i riktigt höga farter vid hårdkörning..

Slarva inte med ventilservice, rembyten å oljebyten.. Remmen ska bytas var annat år eller var 2000'e mil. fast jag hörde rykten igår om att Ducati nu anbefaller rembyte varje tusenmilaservice.

/B
 

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki GS500E
Touring

Hyvens. :)

På tal om touring, har någon erfarenhet att vara två på en sådan här hoj? Sitter passageraren någorlunda bra...?
 

"fege"

Ducatista
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
Ducati 900SSie -98
Två är inga problem. Det är ju inte komfort som på en Guldwinge men det funkar utmärkt.

Vad gäller den nervösa framänden kan även jag meddela att Dunlop 207 GP inte passar denna hoj något vidare. Efter ett byte till Bridgestone BT 010 har jag dock inte märkt några större tecken på nervositet från framänden (har ingen styrdämpare). Att flytta upp gaffelbenen 5-6 mm i gaffelkronan är också något jag varmt kan rekommendera. Detta ändrar känslan markant. :tummenupp

Annars kan jag bara varmt rekommendera denna hoj. Mycket trevlig, speciell med öppet system och luftfilter. Släng in ett lättat svänghjul också så blir motorn ännu roligare.

KÖP!!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top