Ducati 916 - Lossa centrummutter koppling

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Jag har nu hittils förgäves försökt få loss centrummuttern på kopplingen utan framgång. Mothållet jag har gjort har ett handtag med 2mm stål från I-balk... handtaget började vika sig när jag drog med kraftskaftet. Då tog jag muttermaskinen men den börjar "vrida sönder" muttern, inte mycket men jag vill inte förstöra. I centrum på muttern har jag insexspår 17mm. Ska fixa en 17mm insex på hylsa idag och pröva.

Men, jag antar att jag behöver VÄRMA loss muttern. Är det någon plast som förstörs, ska jag ta SVETSEN eller VARMLUFTSPISTOLEN?


Hjälp mottages :)
 

funcke

Sir
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
zx6r
vågen skrev:
Jag har nu hittils förgäves försökt få loss centrummuttern på kopplingen utan framgång. Mothållet jag har gjort har ett handtag med 2mm stål från I-balk... handtaget började vika sig när jag drog med kraftskaftet. Då tog jag muttermaskinen men den börjar "vrida sönder" muttern, inte mycket men jag vill inte förstöra. I centrum på muttern har jag insexspår 17mm. Ska fixa en 17mm insex på hylsa idag och pröva.

Men, jag antar att jag behöver VÄRMA loss muttern. Är det någon plast som förstörs, ska jag ta SVETSEN eller VARMLUFTSPISTOLEN?


Hjälp mottages :)
TIPS:
De har en 17mm insexhylsa på Biltema modell '10års Garanti' för billig peng.

Edit:
Kanske första stället man kikar, men när jag behövde en trodde jag att det var för ovanlig pryl för Biltema...
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Ska förbi Flinks idag, inte billiga pengar men där finns det mesta. En hylsa från Bacho går på 111kr +moms tror jag :brinnerup

Det finns satser från Bondtools på lundqvist för strax under 300 + moms, ganska bra kvalitet faktiskt, säkert jämförbart med kamasa och bacho.


Jag ska pröva att värma med varmluftpistolen i em. och så ska jag ge muttern en omgång med muttermaskin och insexa :yoparty
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Bomba på med muttermaskin (på med en arbetshandske och håll med handkraft), loss på 3 sekunder…
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
SirCastic skrev:
Bomba på med muttermaskin (på med en arbetshandske och håll med handkraft), loss på 3 sekunder…

Är det så lätt så bjuder jag på en kaffe med bulle om vi ses :)

btw... Den ÄR väl inte vänstergängad :va :D
 
Last edited:

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
vågen skrev:
Men, jag antar att jag behöver VÄRMA loss muttern. Är det någon plast som förstörs, ska jag ta SVETSEN eller VARMLUFTSPISTOLEN?


Hjälp mottages :)
Jag värmde någon minut med en varmluftpistol på muttern, sen var det lätt att få av den med muttermaskin.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
vågen skrev:
Är det så lätt så bjuder jag på en kaffe med bulle om vi ses :)

btw... Den ÄR väl inte vänstergängad :va :D

Normal gänga, lossas åt vänster alltså. Mutterpuffra brukar normalt sett funka

/B
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Satan vad den satt! Tog en halvtimme med värme och muttermaskin men när jag såg hur mycket gänglåsning som satt så blir jag inte förvånad :näsblod

När jag var klar med kopplingen och skulle sätta ihop den igen så kom nästa problem. Mitt egentillverkade mothåll skulle hålla för 186Nm :3freak Gick an med lite snitts...

Tack för tipsen, nu är den ihop igen utan probs :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top