Tänkte jag skulle skriva några rader om mina eskapader med att bygga om min ducati.
Har skrivit en hel massa på utländska forum men inget på SH direkt.
(Jag är ingen märkesfascist, åker gärna andra hojmärken med)
Hojen jag utsatt för diverse otyg är en Ducati 996SPS-00.
Anledningen till att använda den hojen är att jag gillar designen plus att den är betald o klar, jag har också en viss nerv för sleepers.
Köpte hojen 2003 och körde den stock ett par år tills jag träffade Erik på Proservice, och det var där det började barka ur, eller han var katalysatorn bara ska inte skylla på honom då jag jobbade redan i slutet på 80-talet på Ridström Racing som renoverade o trimmade bilmotorer så det var kört från ruta ett så att säg.
Så Erik fixade till 996sps motorn ett par gånger, allt värre tills det inte fanns mer att hämta just.
Som alla idioter som driver projekt vet så känns det som PANIK när det börjar verka klart. Vad göra nu?????
Hmmm, 1198 har samma bultdelning och svinginfästning, kanon. Inte nog med det, nästan alla kontakter är samma efter alla år, ducati är lite lustiga ibland.
Så jag lyckades hösten 2009 få tag i en 1198 motor från en hoj där ägaren craschat efter 100m, avgasporten var knappt sotig.
Det vart lite pill för att få avgassystem och luftburk att passa plus lite andra småsaker men inget jättekomplicerat direkt, men 20 halvluriga saker och det tog vintern i anspråk.
Jörgen Karlsson hjälpte mig att svetsa om avgassystemet, kudos! Plus hållarna till injektorerna, apsnygga och funkar bra.
Så våren 2010 var jag startklar och körde motorn stock, klar skillnad mot den trimmade 996sps motorn, och klart bättre puff.
Men glädjen blev kortlivad då oljefiltret gängade upp sig och ut for all olja utom en knapp liter så då var den sommaren rökt för bankörning.
Ok, köra var inte en option då man inte vet säkert om vevlagrena tagit skada eller inte, så ringer upp erik och pratar lite, 'ingen ide att ta isär utan att fixa till portning osv'... Vilket var tråkigt på säsongen men sannolikt helt klokt.
Så då for motorn till honom efter 20mil sen ny, verkar ju helt vettigt, tur att man vart med förut!
Alla delar gicks igenom i botten och nya vevlager med lite andra spel, stålcyllar, nya kolvar och 1098R kammar o lite annat for in och eriks speciella portning givet.
Så nu i somras var den åter "klar" och den gick faktiskt 7 bandagar, tro det eller ej.
Lite vilse nu när den är "klar" men troligtvis finns det lite extern tuning kvar på den när paniken är som värst
Och en liten bild med kläder på
/Tom
Har skrivit en hel massa på utländska forum men inget på SH direkt.
(Jag är ingen märkesfascist, åker gärna andra hojmärken med)
Hojen jag utsatt för diverse otyg är en Ducati 996SPS-00.
Anledningen till att använda den hojen är att jag gillar designen plus att den är betald o klar, jag har också en viss nerv för sleepers.
Köpte hojen 2003 och körde den stock ett par år tills jag träffade Erik på Proservice, och det var där det började barka ur, eller han var katalysatorn bara ska inte skylla på honom då jag jobbade redan i slutet på 80-talet på Ridström Racing som renoverade o trimmade bilmotorer så det var kört från ruta ett så att säg.
Så Erik fixade till 996sps motorn ett par gånger, allt värre tills det inte fanns mer att hämta just.
Som alla idioter som driver projekt vet så känns det som PANIK när det börjar verka klart. Vad göra nu?????
Hmmm, 1198 har samma bultdelning och svinginfästning, kanon. Inte nog med det, nästan alla kontakter är samma efter alla år, ducati är lite lustiga ibland.
Så jag lyckades hösten 2009 få tag i en 1198 motor från en hoj där ägaren craschat efter 100m, avgasporten var knappt sotig.
Det vart lite pill för att få avgassystem och luftburk att passa plus lite andra småsaker men inget jättekomplicerat direkt, men 20 halvluriga saker och det tog vintern i anspråk.
Jörgen Karlsson hjälpte mig att svetsa om avgassystemet, kudos! Plus hållarna till injektorerna, apsnygga och funkar bra.
Så våren 2010 var jag startklar och körde motorn stock, klar skillnad mot den trimmade 996sps motorn, och klart bättre puff.
Men glädjen blev kortlivad då oljefiltret gängade upp sig och ut for all olja utom en knapp liter så då var den sommaren rökt för bankörning.
Ok, köra var inte en option då man inte vet säkert om vevlagrena tagit skada eller inte, så ringer upp erik och pratar lite, 'ingen ide att ta isär utan att fixa till portning osv'... Vilket var tråkigt på säsongen men sannolikt helt klokt.
Så då for motorn till honom efter 20mil sen ny, verkar ju helt vettigt, tur att man vart med förut!
Alla delar gicks igenom i botten och nya vevlager med lite andra spel, stålcyllar, nya kolvar och 1098R kammar o lite annat for in och eriks speciella portning givet.
Så nu i somras var den åter "klar" och den gick faktiskt 7 bandagar, tro det eller ej.
Lite vilse nu när den är "klar" men troligtvis finns det lite extern tuning kvar på den när paniken är som värst
Och en liten bild med kläder på
/Tom
Last edited: