Ducati 996SPS med 1198 motor

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Tänkte jag skulle skriva några rader om mina eskapader med att bygga om min ducati.
Har skrivit en hel massa på utländska forum men inget på SH direkt.
(Jag är ingen märkesfascist, åker gärna andra hojmärken med)

Hojen jag utsatt för diverse otyg är en Ducati 996SPS-00.
Anledningen till att använda den hojen är att jag gillar designen plus att den är betald o klar, jag har också en viss nerv för sleepers.

Köpte hojen 2003 och körde den stock ett par år tills jag träffade Erik på Proservice, och det var där det började barka ur, eller han var katalysatorn bara ska inte skylla på honom då jag jobbade redan i slutet på 80-talet på Ridström Racing som renoverade o trimmade bilmotorer så det var kört från ruta ett så att säg.

Så Erik fixade till 996sps motorn ett par gånger, allt värre tills det inte fanns mer att hämta just.
Som alla idioter som driver projekt vet så känns det som PANIK när det börjar verka klart. Vad göra nu?????

Hmmm, 1198 har samma bultdelning och svinginfästning, kanon. Inte nog med det, nästan alla kontakter är samma efter alla år, ducati är lite lustiga ibland.
Så jag lyckades hösten 2009 få tag i en 1198 motor från en hoj där ägaren craschat efter 100m, avgasporten var knappt sotig.

20091202_1.jpg


20091120_Stubs.jpg


20091123_header.jpg


IMG_1137.JPG


Det vart lite pill för att få avgassystem och luftburk att passa plus lite andra småsaker men inget jättekomplicerat direkt, men 20 halvluriga saker och det tog vintern i anspråk.
Jörgen Karlsson hjälpte mig att svetsa om avgassystemet, kudos! Plus hållarna till injektorerna, apsnygga och funkar bra.

Så våren 2010 var jag startklar och körde motorn stock, klar skillnad mot den trimmade 996sps motorn, och klart bättre puff.
Men glädjen blev kortlivad då oljefiltret gängade upp sig och ut for all olja utom en knapp liter :( så då var den sommaren rökt för bankörning.

Ok, köra var inte en option då man inte vet säkert om vevlagrena tagit skada eller inte, så ringer upp erik och pratar lite, 'ingen ide att ta isär utan att fixa till portning osv'... Vilket var tråkigt på säsongen men sannolikt helt klokt.

Så då for motorn till honom efter 20mil sen ny, verkar ju helt vettigt, tur att man vart med förut!
Alla delar gicks igenom i botten och nya vevlager med lite andra spel, stålcyllar, nya kolvar och 1098R kammar o lite annat for in och eriks speciella portning givet.

1198_AsDelivered.jpg


Så nu i somras var den åter "klar" och den gick faktiskt 7 bandagar, tro det eller ej.
Lite vilse nu när den är "klar" men troligtvis finns det lite extern tuning kvar på den när paniken är som värst :)

Och en liten bild med kläder på

20110605_Gotland.jpg


/Tom
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Snyggt kul med sleeper å gammal som går som fan (för att det är nåt annat).:)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Går som ett jefla as gör den också :yoparty

Yepp!
Tom var visst gubbe 1 och jag gubbe 2 som du inte hängde på.
Måste hänga på effekten.

Kul att det blev ordning på den efter allt pyssel.
Har hört den många gånger i bromsbänken här hemma! :eek:)
Kul att se att den verkligen gick på Gotland i våras och att du mest satt och kollade utan att tokmecka hela tiden!

Och jag måste nu trimma mera, hade fullt upp att hänga på på rakan!!!:gnissla
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Du får äta upp dig lite nu så att du kan hålla nere framhjulet!!! :rolleyes:
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Yepp!
Tom var visst gubbe 1 och jag gubbe 2 som du inte hängde på.
Måste hänga på effekten.

Kul att det blev ordning på den efter allt pyssel.
Har hört den många gånger i bromsbänken här hemma! :eek:)
Kul att se att den verkligen gick på Gotland i våras och att du mest satt och kollade utan att tokmecka hela tiden!

Och jag måste nu trimma mera, hade fullt upp att hänga på på rakan!!!:gnissla

Finns det ngn som kan hänga på på rakorna?
Den går ju som ett... ja jag vet inte vilket ord som passar bäst, för att beskriva det :)

Bra jobbat Tom!
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Det finns alltid nån som är värre.
Bygget är inte gjort som ett försök i max effekt, utan en bra medelväg.
Den har inte avsevärt högre komp och varvar inte mer än stock.

Det blir aldrig helt "klart", insidan av motorn är helt klar, men gällande trattar och kamtiming mm finns det att utforska ytterligare, det kommer inte att ändra nåt väsentligt, men man vet aldrig tills det är testat.

(Patrik, du kan ju kolla senaste mappen med runs så du är uppdaterad på målet lol)
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Har följt det här bygget på en duccesajt där jag inte har konto så har inte kunnat kommentera. Men nu passar jag på!
Grymt coolt bygge! 916 är ju snyggast ever, och med en riktigt fet motor kan det ju inte bli annat än toppen! :tummenupp
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
(Patrik, du kan ju kolla senaste mappen med runs så du är uppdaterad på målet lol)

Kikar på det när du kommer och brummar nån dag.
Men har lite trix och ideer med min gamla CBR så jag ska försöka komma ifatt och förbi! :)

Skoj att klura för att få mer effekt utan att köpa massa saker i låda med ordet KIT på!
Det går att gå sin egen väg. :tungan

Sen skadar det ju inte med egen bromsbänk!:banana
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Kikar på det när du kommer och brummar nån dag.
Men har lite trix och ideer med min gamla CBR så jag ska försöka komma ifatt och förbi! :)

Skoj att klura för att få mer effekt utan att köpa massa saker i låda med ordet KIT på!
Det går att gå sin egen väg. :tungan

Sen skadar det ju inte med egen bromsbänk!:banana

Det är ju just det! Veta vilka bitar som är trång sektor och vilka inte.
Massor av min kunskap är från att kört i din bänk, hatten av!

748 dekaler på rejskåporna hade varit klart lustigt.

Skojar du nu? Eller vet du? Jag köpte den med gula 748 kåpor, men bytte till röda 748 kåpor då den är reggad röd, det har jag kört med hela tiden den var 996sps motor alltså sen 2003 fram till i fjol, men det verkade inte trovärdigt nå mer så nu kör jag 996.

Nu har det gått lite inflation i ducati sen 1098 introducerades, men 2007 fanns det ingen snabb ducce riktigt än och då var det roligare med kommentarerna.

Och om ni saknar ett normalt liv likt mig och vill läsa mer så finns orginaltråden här fast på utrikiska http://www.ducati.ms/forums/56-superbikes/84253-996sps-1198-engine-project.html

Mest komiskt är den startad på min födelsedag, kul eller tragedi, välj själva :D
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Vackert! :Bugar

Klarar chassiet av den ökade effekten utan problem? Hur är 996'ans chassi jmf med 1198?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har inbillat mig att Ducati bygger en L-tvin, dvs 90 grader mellan cylindrarna men när jag tittar på fotona (bra kvalitet :tummenupp) ser det för mig ut som 120grader mellan cylindrarna.
Vad är det, 90grader, 120grader eller ? :va
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top