Ducati eller R1

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Köpenhamn
Hoj
3/4L GSXR
Tjena,

Jag har fått chancen att bytta min 2003 R1:a mot en 2001 Ducati 748R.
Egentligen har jag alltid önskat just en gul Ducati 748, men jag har lite ångest nu.

Jag giller min R1:a, jag gillar att stunta lite med wheelies och sånt, och min flickvän tycker det är roligt att köra med. Ducati:n är en monoposto :(
Finns det ett biposto konverteringskit?
Åt andra sidan är Ducati:n :tuttar och mer speciell, och kanske mer inspirerande att köra 70-vägar.

Vad tycker ni, är 748R:an bättre än R1:an, även om R1:an är snabbare och jag kan köra med min flickvän?

Tacksam för alla svar.

//Ronni
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
748r ska väl faktiskt gå ganska bra.. som en r6a typ eller kanske bättre.. byt in r1an... det finns fler av dom om du nu inte blir nöjd
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
..det beror på vad du gillar för körning.

Duccen är ju en annorlunda hoj, jmfrt med rettan. Jag tror det går att bygga om den till biposto rätt lätt. Sadel+fotpinnar typ...

Fast den kanske måste typas om?

En sak är jag dock rätt så säker på, om du byter till Duccen så kommer du inte vilja gå tillbaka. :)

Variation är ju dessutom roligare!
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
RacerKeld skrev:
Tjena,

Jag har fått chancen att bytta min 2003 R1:a mot en 2001 Ducati 748R.
Egentligen har jag alltid önskat just en gul Ducati 748, men jag har lite ångest nu.

Jag giller min R1:a, jag gillar att stunta lite med wheelies och sånt, och min flickvän tycker det är roligt att köra med. Ducati:n är en monoposto :(
Finns det ett biposto konverteringskit?
Åt andra sidan är Ducati:n :tuttar och mer speciell, och kanske mer inspirerande att köra 70-vägar.

Vad tycker ni, är 748R:an bättre än R1:an, även om R1:an är snabbare och jag kan köra med min flickvän?

Tacksam för alla svar.

//Ronni
Du måste byta bakramen på en 748R om du ska ha biposto.
Men köp ett monster till tanten så kan hon köra själv :hihi
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Du får gissa dig till vad jag tycker! :D

Nejdå..

Men lite kanske man kan säga.
Ducce´s 748R är utrustad med en bakram i aluminium som har databoxen PRECIS under cutsen, ganska högt upp, så skall du konvertera till såkallad BiPoste så måste man byta hela bakramen.

Denna operation är förvissoa varken svår eller speciellt dyr, det brukar finnas bakramar att få tag på lite då och då. Om jag inte minns fel så funkar vilken BiP bakram som helst, eftersom fästpunkter o liknande stämmer. Enda problemet är att man måste tillverka ett eget fäste för datorn, då R-datorn (P-8?) är lite större än de som sitter på vanliga 748:an/916/996. Undvik bakramar från 998, eftersom de har datorn vid batteriet.

Vad gäller byte från R1 till 748R så finns det några grejer som du bör tänka på.
*Duccen tål inte slangning några längre perioder, eftersom oljan rinner bakåt och det suger torrt i sumpen. Olja KAN även sugas upp i luftburken genom vevhusventilationen.
*SERVICEBOK!!! Oerhört viktigt. Nu är 2001 modellerna mindre känsliga för vippor, men det kan hända att dessa blir dåliga, dock ovanligt. 99-00 är känsligare.
*Kolla så slipperclutchen funkar. Den kan fastna om den inte används eller smörjs då och då.
*Lilla R motorn har en tendens att tjuvstanna när den är "halvvarm", oftast en inställningsproblem. Har och göra med att den skall ha vissa delar på för att de skall få använda dem i Supersportklassen´s 748RS.. En PC eller programerbart chip avhjälper problemet.

Annat... Jaaa... biliga bandagar med Ducceklubben ingår ju med ett Ducceköp om man väljer att bli medlem i SDK. Gratis indoktrinering och vissa italienska ord läres ut av mer garvade/hjärntvätade ägare. :3freak :D

Nejdå.. 748:an är en fantastisk hoj som har ett kanonchassi, bra bromsar, hyfsat drag och är en bra kompanjon på både småvägar o bana.. Nackdelen är de något dyrare servicepriserna, men det får man acceptera (eller göra service själv). Tänk bara på att hojen INTE trivs i stan. alls. Men ute på vägen i 120+ så funkar den perfekt. Öhlinare runt om förstärker känslan. Personligen tycker jag att det är en utmaning att INTE ha massor av effekt och ändå kunna köra på ordentligt. :D
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Aj Aj, tänk dig för nu innan du gör nåt dumt, visst rettan är väldigt vanlig och kanske inte lika speciell som duccen, men sen beror det ju på som sagt hur du har tänkt att köra, om du inte vill ha värsting prestanda så kan kan du faktiskt satsa på en ducati, men glöm inte att hållbarheten är inte i närheten av dom japanska r-hojarna.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
amullo skrev:
Personligen tycker jag att det är en utmaning att INTE ha massor av effekt och ändå kunna köra på ordentligt. :D

:Bugar Äntligen en till med den insikten! :tummenupp
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
R-1000 skrev:
Aj Aj, tänk dig för nu innan du gör nåt dumt, visst rettan är väldigt vanlig och kanske inte lika speciell som duccen, men sen beror det ju på som sagt hur du har tänkt att köra, om du inte vill ha värsting prestanda så kan kan du faktiskt satsa på en ducati, men glöm inte att hållbarheten är inte i närheten av dom japanska r-hojarna.

Sant, men i Duccen har du själ & hjärta, som inte de japanska massproducerade könlösa radfyrorna har. :)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
R-1000 skrev:
....om du inte vill ha värsting prestanda så kan kan du faktiskt satsa på en ducati, men glöm inte att hållbarheten är inte i närheten av dom japanska r-hojarna.


Hahahaha! Där kom den! :corn
Det tog endå 17 min. :brinnerup
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Behåll R1:an

Behåll R1:an och byt inte "ner" dig :)
Det är lite överreklamerat med Ducati,typ hojarnas Ferrari.Vet ej hur det är med delar och service kostnader heller på Ducati medan till R1:an hittar du massor av begagnade delar till humana priser osv.
Sen har du ju + i kanten att tjejen vill åka med på din R1:a,om nu det är nåt + :hihi då R1:an är roligast o sitta själv på.
Försäkringsmässigt kan jag inte svara på vilken av hojarna har fördel/nackdel,förmodar dock att du får lite bättre premie på Ducatin men om det blir storskillnad....ingen anning.
Så behåll du din R1:a för det är en hoj som ger en glädje tillbaks :hihi
Vill du så sätt lite personlig prägel på hojen o vips så känns din hoj som ny.
Lycka till!
 

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Tänk på nicknamet!
Hoj
R1 för gat bus & R6 räser för bansmiskning
R-1000 skrev:
men glöm inte att hållbarheten är inte i närheten av dom japanska r-hojarna.
:confused:

Visa statistik på det då?!

ALLA hojar har mer lr mindre problem.. bara för att det är en japps så MÅSTE det inte alltid betyda att det håller bättre!

t ex polarens cbr har dom bytt kamkedjesträckaren på två ggr sen 01 är det rimligt?(hojen har gått knappt 1600mil)

Nån modell av r1 hade väl problemas med växellådorna? listan kan göras lång(även med dom italienskahojarna)

neee jag tycker han ska köpa det han känner för.. och skippa vad kärringen säger.. jag köpte min i monovariant enbart för att jag tyckte den va snyggast i det utförandet!

GO FOR IT!!
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jag tror en provkörning avgör saken. Ge 748:an en heldags körning så kommer beslutet automatiskt. Vissa gillar det, andra inte, men stor skillnad är det.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
R-1000 skrev:
men glöm inte att hållbarheten är inte i närheten av dom japanska r-hojarna.

Jaaa.... Min 1997:a har gått 4000mil utan att ha bytt en vippa eller någon del i motor, växellåda... Men givet så finns det väl måndagsexemplar av hojen.. konstigt bara att jag aldrig varit med om att några ducce polare har några större problem.. Jag känner ändå en hel del och kör ju bara runt 1000 mil inkl 10-15 bandagar/säsong.

En sak har gått sönder var hubben i svingen. Kostade 2000:- inkl montering på verkstad. Så när du skriver sådär så ANTAR jag att du har egen erfarenhet av Ducce i form av ägandeskap?
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Äger själv en 748R -01(har haft den sedan ny) och kan rekomendera den för banåkning och engagerad åkning på slingriga småvägar. Vid transportåkning, bakhjulsåkning och framförallt stadskörning fungerar den mindre bra. Slipperkopplingen kan som ovan skrivits vara en riktig finne i röven om den inte funkar som den ska...det blir lite "byrålådeeffekt"...fullt ingrepp eller inget ingrepp.
1:ans växel är lite högre än vanligt vilket gör rödljusstarter och körning i stan lite segt.

Men som sagt vill man köra bana så är det svårt att hitta nåt som har mer karaktär. Stadigt chassie och varvvillig motor och riktigt grymma bromsar.

Kvalitet och hållbarhet är kanske inte är i riktigt i samma nivå som japanska dussinhojar typ R1 och GSXR1000 men du får som sagt en mkt mer "egen" hoj
Sköter du en ducce bra så håller den nog nästan lika bra som en japs.

Detta är ju såklart mina egna åsikter

DUCCEN är förresten till salu !
 
Last edited:

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Svarar väl jag oxå då..

Har du provkört 748an ? om nej, gör det.
Det är stor skillnad på motorkaraktären, effeken..

Byta till bip är ganska smärtfritt, bakram o kuts byts.

Som sagt, provkör och bestäm dig sen.
Jag tror ärligt talat att du kommer sakna effekten du har i R1an.
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Mulles skrev:
Äger själv en 748R -01 och kan rekomendera den för banåkning och engagerad åkning på slingriga småvägar. Vid transportåkning, bakhjulsåkning och framförallt stadskörning fungerar den mindre bra. Slipperkopplingen kan som ovan skrivits vara en riktig finne i röven om den inte funkar som den ska...det blir lite "byrålådeeffekt"...fullt ingrepp eller inget ingrepp.
1:ans växel är lite högre än vanligt vilket gör rödljusstarter och körning i stan lite segt.

Men som sagt vill man köra bana så är det svårt att hitta nåt som har mer karaktär. Stadigt chassie och varvvillig motor och riktigt grymma bromsar.

Detta är ju såklart mina egna åsikter

Har oxå en och jag håller med i ditt inlägg.

Och JA du kommer märka mindre effekt i 748.

/
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Antingen är du en twin människa som värdesätter andra saker och inte behöver det värsta effekt mässigt... eller en som gillar rad4 stuket och det som det ger. (själv haft badå)

För att få reda på vilket? Lånbyts under ett par dagar och se! Antingen älskar du den, eller så kommer du hata den!
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Bo$ken på sporthoj hade ju R1, bytte till 748R, men bytte sen tillbaks till R1 på grunderna att det var ett för stort prestandanerbyte om jag inte mins fel.
Dock e ju 748 så jefla snygg och låter ju bara för underbart... Mm...
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top