Ducati Monster...vilken motor ska det vara?

Pune

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
ingen just nu...
Hej,
håller som bäst på att kolla annonser gällande Ducati Monster runt -99 och framåt...Det som jag skulle vilja ha lite åsikter om är vilken motor som är bästa köp. Jag kör både ensam och med passagerare...Självklart kan det vara lättast att slå till på största med mest effekt men då priserna varierar rätt rejält så börjar man ju även snegla på en "mindre" maskin eftersom jag då kan köpa en nyare årsmodell...

Tacksam för tips,
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag är ingen expert på monster, men jag hade nog inte gått under 900cc på den iaf. Med motivering att dom under är trötta.
 

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Jag kör 800. Betydligt billigare att försäkra än 1000 och mycke mer kraft än 620. Bra kompromiss tycker jag.
 

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bredvid Albert&Herbert
Hoj
Nada
Pune skrev:
Hej,
håller som bäst på att kolla annonser gällande Ducati Monster runt -99 och framåt...Det som jag skulle vilja ha lite åsikter om är vilken motor som är bästa köp. Jag kör både ensam och med passagerare...Självklart kan det vara lättast att slå till på största med mest effekt men då priserna varierar rätt rejält så börjar man ju även snegla på en "mindre" maskin eftersom jag då kan köpa en nyare årsmodell...

Tacksam för tips,

Jag och tjejen kör 620 och den är rätt rolig... Har iof sig inte provat varken 800:an eller 900:an men jag tycker nog det är krut nog i vår lilla... Har hört folk som jämför den gamla 800 med nyare 620 och sagt att de är jämförbara...

Sedan är det ju ingen landsvägsmaskin direkt... det saknar jag med monstret. Så eventuellt så kommer våran bli till salu till våren.... Sugen? =)

En 02:a som gått 2000 mil...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vad har du åkt tidigare?

Jag var nära, mkt nära tom, att köpa en 620ie senast jag shoppade nytt (våren -04), Mest föll det på en trött säljare på Ducati Stockholm men motorn var helt klart en svag punkt som inte riktigt matchar resten av hojen. Och då är den ändå en juvel i jämförelse med den första 600an, den ska du INTE köpa. En riktig surhink, förmodligen Ducatis sämsta motor under senare tid.

800/900 har en helt annan kraft och karaktär och 1000 är rena drömmen men då börjar premierna dra iväg. Jag tycker du ska kika närmare på 800/900, tror den ger mest kraft & körglädje per krona. Gissar dessutom att de står sig bättre i värde, 600/620 finns det rätt gott om på begmarknaden. Inte för att Ducati har några större problem att hitta köpare men jag tror 800/900 är mer gångbara på sikt. Men som sagt, det är bara en kvalificerad gissning
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Beroende på vad du skall nyttja maskinen till så blir nog ändå förslaget att du tittar efter en 900.
Om du skall köra med passagerare så tröttnar du snart på 600, 620 och 750.
800´an har tillräckligt med kraft för att vara underhållande både med och utan passagerare.

En 900 har bredare register och drar bättre samtidigt som den klarar hålla skapligt tempo på större vägar.
Med enkla medel så får du några hästar ytterligare och lite mer kraft.

En nyare S4 eller 1000DS blir ytterligare skoj men då stiger både inköpspris och försäkringspremie.

Att 600´an är en kass motor är direkt bullshit, den är inte sämre än något annat märkes instegsmodell men den passar helt enkelt inte om du skall köra mer än en på maskinen, motorn är helt pålitlig även om den inte är så stark och snabb.

Monstern är både balanserad och lättkörd även om den inte är idealisk med passagerare. Den upplevs av en del som lite lätt i framändan och det förstärks givetvis med mer last långt bak.
Min 900 väger in under 190 kilo fulltankad (på en kalibrerad våg, inte fabriksuppgifter) och känns både lätthanterlig och stabil, men jag kör aldrig med passagerare.
Mer "kul för pengarna" har jag svårt för att tänka mig, även om det finns massor med hojar med mycket mer effekt...

Viktigast är nog att du får tillfälle att prova maskinen och känna dig för lite så att du åtminstone tycker att den känns rätt när du kommer hem med den, att ångra sig så snart tjejen hamnat bakom dig är knappast någon hit.
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Varför inte en svensksåld 900 -98 eller äldre = Lite effekt i regbeviset.
Då kan du (med lite tur) få en 900:a, med försäkring billigare än en ny 600:a.
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Lite beroende på vad Du skall göra med hojen och om ni åker en eller två på den skulle jag nog sikta på en minst 800cc.

600, förbannat smidig hoj men mest om du skall åka själv på. Billig försäkring, inget att kuska två på.

620 betydligt bättre (hörsägen, min kompis hade 600 bytte till 620).

Jag har provat Monster 750 och körde då med skjuts - ingen hit, sen om det var motorn eller tjejen som var tung låter jag vara osagt :D :rolleyes: :gnissla

S4 har jag provat, inget som helst problem med effekten där men drar ju iväg vad gäller inköp och försäkring.

Skall ni åka två, kör lite mer kubik, som alltid är det ju helt beroende på vad ni har för behov och förväntningar att köra och lika så vad ni haft innan?

Provkör är nog det enda rätta svaret - ut och smält snö!
 

Pune

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
ingen just nu...
Tack för många fina svar...visst har jag väl själv tänkt att man bör ha lite mer cylindervolym om jag ska köra med tjejen bak...fast man hoppades ju på att någon hade sagt att det går klockrent med en 600...hade blivit så mycket nyare hoj för mindre pengar då :hihi

Jag kommer senast från en GSX 750 som var uppborrad till första överdimension (816 cc), Wiseco klovar, smooth bore förgasare, öppna filter, 4-1 (standard trim alltså...). Den cykeln var helt ok, effektmässigt, så jag vill väl inte egentligen köpa för motorsvagt men som vanligt är det plånboken som styr allt här i livet :huvet

jag fortsätter att kolla annonser...på 900:eek:r då...
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
Tjenare.............

Har själv haft en 800:a i 2 säsonger och kan med gott samvete säga att den räcker mer än väl till.


Denna typen av hojar e dock inte roliga att flyga rakt fram i 200.
En klar fördel med 800:an är att den ligger i en billigare försäkringsklass än 900:an.
Om du sen kan få tag på en är en annan historia, dom tillverkades i 2 år (har jag för mig).

Tycker du ska ta och prova en 800:a, som ersatte 750:an o sen en 900:a för att bilda dig en egen uppfattning.

På pappret så ska 800:an och 900:an ha samma hk, men där e någon skillnad att köra låter jag vara osagt.

Enda anledningen till att jag sålde min var/är att jag är ute efter en 1000 DS, det måste trots allt finnas en bra anledning till att den motorn sitter i alla Duccar utom Hyper-modellerna. Sen har ju alla över 900 den där helt underbart klingande kopplingen............

Hoppas du finner va du söker
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
DarkDesmoRider skrev:
Tycker du ska ta och prova en 800:a, som ersatte 750:an o sen en 900:a för att bilda dig en egen uppfattning.

På pappret så ska 800:an och 900:an ha samma hk, men där e någon skillnad att köra låter jag vara osagt.

Det sista är ju i verkligheten lite fel beroende på några saker:
800´an fanns ett par år, hela tiden med bränsleinsprutning.

900´an har funnits ett helt koppel med år, först med förgasare och från årsmodell 2000 med insprutning och även om det inte är så stor skillnad i effekt på pappret så skiljer det en hel del i den kännbara effektskillnaden, insprutade maskiner är starkare över hela registret.
Om du jämför en insprutnings-900´a med en förgasar-900 så känns skilladen i verklig effekt väl och större är skillnaden mellan en insprutnings-900 och en 800.

Och, som tidigare sagt, med lite pyssel som lättare koppling och lättat svänghjul samt, om man vill satsa på det, en PowerCommander så har du en maskin som blir väldigt trevlig att köra, gäller säkert även 800´an oxå.

Skillnaden mellan 800´an och 900´an är ju 100 kubik som dessutom ger ett bättre vridmoment.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top