Ducati Monster vs kurvor

tomaxx

Tomax
Gick med
16 May 2007
Ort
Linköping
Jag går i funderingar på att inhandla en Ducati Monster 900 av en kompis. Jag har provkört den på kurvig väg och lade märke till att den känns relativt "bångstyrig" i kurvor jämfört med min nuvarande mc, en Hornet 600. Det känns som att man får vara ganska betämd för att få ned den.

Jag utgår ifrån att det till stor del är en vanesak, jag jämför ju med sin nuvarande hoj. Men iaf; finns det någon där ute som har stor erfarenhet av just m900 som kan kommentera vägegenskaperna hos denna mc? Anses den svårkörd? Det finns väl bantävlingar för Monster, så den skall val vara byggt för att läggas ned? Kan det vara motorkonstruktionen som ger ngn slags gyroeffekt som bidrar till annorlunda väghållning jmfrt en radfyra?

Tacksam för alla synpunkter av erfarna monster-åkare. Kanske har ngn kört mycket på både radfyra och Monster?

/T
 
Monstret har ärvt sin ram från Ducatis tidiga Superbikes 851 och 888, så grundkonceptet är inte fel. Några speciella banserier för Monster har jag inte hört talas om, men det är gott om Monster på Ducceklubbens bankörningar och den går fint på bana även om markfrigången är lite dålig med originalljuddämparna.

Vanligt är att man höjer monstret i bak för att få lite snabbare styrrespons och bättre markfrigång. Man kan också laborera med olika profil på framdäcket för att få en cykel som beter sig som man vill.

Det där med gyroeffekter kan du glömma. Det är ingen principiell skillnad på hur mycket massa som snurrar runt i en twin eller radfyra. Upplever du skillnader så är det i chassit det sitter.

Jag upplever Monstret som en lättkörd hoj. Min tjej började med en M600 som första hoj. Lite bredare styre och mer upprätt körställning gör att man har mer kontroll, men det är väl liknande på en Hornet?
 
Det är tvärtom så att Monstern anses som lätt nervös i högre farter vilket kanske inte står i direkt strid med att den är bångstyrig i låga farter men det låter konstigt ändå.

På min Monster: http://web.telia.com/~u41816991/ som jag sålde i somras märkte jag en mycket stor skillnad när däckstrycket fram sjönk.
Normalt höll jag 2,5 kg´s tryck men om det sjönk eett par tiondelar elleer mer så blev den märkbart oprecis och bångstyrig att köra...

Prova att kolla ringtrycket och se om du känner någon skillnad i synnerhet om det ligger lågt när du kollar.

Monstern är skitskoj att köra på både bana och på kuviga vägar, jag körde själva 4 gånger på Knutstorp med Ducceklubben och hade hur kul som helst.
Största nackdelen är att efterhand som du blir varm i kläderna så märker du var den släpar i, fotpinnarna, stödet, ljuddämparna och så är modifieringskarusellen igång...

Vad är det för årsmodell du tittar på?
Det skiljer en del i fjädringsutrustning mellan årsmodellerna, även motoreffekten blir bättre på de insprutade modellerna som kom år 2000.
 
Det jag upplevde med min Monster 900 -96 var att det lättare blev lite "mutterkörning" i kurvorna, detta jämfört med kåpracehojar typ. Att man svänger lite framotillbaka i svängen..

Bångstyrig tolkar jag som att den var trög att svänga med, vilket de inte är så det kanske var för lite luft i framdäcket eller nåt.
 
Hade en Monster 900 i höstas - den blev dock på tok för lite åt mig, jag fick ont i en massa kroppsdelar när jag körde den... ;)

Att kalla den bångstyrig och svår att bryta ner tycker jag verkligen inte stämmer utan tvärtom, den lutade så lätt att man ofta fick korrigera och resa upp hojen lite i kurvorna för att man körde för sakta för det nedlägget... :)

Liten, lätt och otroligt kvickstyrd, det var det intrycket jag fick. Se till att styva upp bakfjädern ordentligt bara så slipper du att baken gungar i kurvorna vilket kan vara svårt att vänja sig vid.
 
Det du kallar bångstyrigt kallar jag nog istället stabilitet. Ducati är kanske inte lika snabbstyrd som många andra cyklar men när du väl lagt ner den i rätt spår går den stabilt o gött genom kurvan. Jag tror det är en vanesak.
 
Jag hade en M600 förut och har nu en m750(som e till salu btw) som vi har kört mycket bana med. De är grymma i kurvor. På bankörningarna blev man ofta omkörd på rakorna men sen kom man alltid ikapp de större hojarna i kurvorna. De är himla smidiga o lättkörda i just kurvor.

Nedläggningsvinkeln är väl inte den bästa om man har orginalblåsen på, men bilden nedan visar 750:n med orginalblås, så visst går det o lägga ner. Dock skrapade det väl i lite granna på denna bilden, men inte farligt mycket. Ett tips är ändå o köpa till höga pipor för de är dels snyggare och dels så slipper man vara nervös att de ska ta i backen.

Asrolig hoj! Mycket trevligare än horneten tycker jag.
 

Bifogat

  • Kulle0707Fidde02.24x16jpg.jpg
    Kulle0707Fidde02.24x16jpg.jpg
    78.4 KB · Visningar: 151
Han kanske hade fel däck, däckstryck, slitet eller annat. Jag körde en hel del bana med min monster och det funkade helt ok. Känns deffinetivt inte som om man behöver brottas med den iaf :)
 
Min M900 gick som en dröm i kurvorna, dock Öhlinare och lätt förare som en annan :D Klart en av de roligaste kurvhojarna jag har lekt med, den enda nackdelen var att man skrapade fotpinnar/skor mest hela tiden så det måste man åtgärda. Sen att det saknas pulver kompenserad av väghållningen och ljudet, ett par dubbla silmoto och du är i hamn!
 
Bångstyrig :va

Känns mer som det skulle vara en vanesak eller viktmässig fråga. Är Duccen tyngre? Kanske får vara lite mer "bestämd" med att lägga in den i kurvan, dvs visa vägen mer än på en 600 där man lite mer "tänker" så svänger den.

Kan även vara skillnad på val av däck samt ringtryck som nån sa. Lika så fjädringen?

Att Monstern skulle vara seg eller sävlig har jag svårt att tänka mig.
 
Har ngn för resten koll på när 900 ie kom ut på marknaden?

Monster 900Sie kom år 2000 med insprutning för första gången.
900SSie kom nog -98 som någon svarade men Monstern fick inte sprut förrän år 2000.
Monster 900Sie fick även lite bättre fjädring med en originalmonterad Öhlinare bak och en fullt justerbar Showa-gaffel fram, hämtad från 996 eller någon sådan hypersport.

Maskinen är svinkul om den är ordenligt i skick, kolla fjädringsinställning och däckstryck så är du nog en bra bit på vägen...
 
Kan nog säga att en Monster INTE är trögsvängd. Om den är det så är det någonting som inte riktigt lirar.
 
Problemet var mycket riktigt på tok för lågt tryck i däcken, nu går den som den skall. Vilken rolig hoj! Kommer nog bli byte, den klår ju Hornet i körglädje hursomhelst.

Tack för tipsen alla!

/T
 
Jag tror det var 2001 som Monstret fick ny ram i samband med
att S4 kom. Ramen kommer från ST4, hjulbasen är 20mm
längre, och jag upplever att man sitter bättre på den, och att
den är mycket stabilare i kurvorna.
Den gamla ramen fick ibland kritik vid tester att vara för orolig.
 
Jorå, monstret är trevligt. Den är dock inte optimerad för banåka, även om den som sagt inte skäms för sig. På kurviga banor har jag kört om 999'or med 750-monstret :D
Anledningarna till att jag byter den mot en hyper är:
-Ljuddämparna släpar i.
-Motorn är lite klen (det är en original 750 -97'a).
-Gaffeln är i mjukaste laget.

Detta alltså enbart vid bankörning. I sta'n funkar Monstret kanon :tummenupp
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top