Ducati vs Daytona 675 som första hoj?

Thomsongun

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2010
Ort
kristianstad
Hoj
749 2004
Hej!

Vill börja med att säga att jag är ny på forumet och behöver lite tips från er veteraner.

Det är dags för mig att köpa min första Mc, äntligen! Och valet står mellan det Italienska guldet ducati 999 eller en Daytona 675.

Vad jag vill veta är, hur pass bra håller en Ducati 999-03? Hur vänlig är den att köra för en nybörjare? Jag vill ha en hoj som jag kan utvecklas med och ha en längre tid, så monsterserien är inget för mig.

Samt är detta ett bra pris för en 999, http://www.blocket.se/kristianstad/Ducati_999_24743679.htm?ca=23_8&w=0&last=1

Jag har kollat på 3st Daytona 675 och gillar verkligen denna hoj, den är billig att försäkra, har ett underbart ljud precis som ducati, eller inte riktigt, men nästan =). Samt att man kan få en 08 till samma slant som en 999- 03,

Sammanfattningsvis vill jag säga att mitt hjärta enda sen barnsben har varit hos ducati, man har sett hojen i filmer och bara älskar den.

Hjälp en vilsen mc-köpare att hitta rätt hoj!

Uppskattar objektiva synpunkter,

Bästa Hälsningar

Frank
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Underbart, en så'n här tråd igen..

Nu ska vi se. Hälften kommer att säga att du är dum i huvudet som börjar med sporthoj, hälften kommer att säga att det är du, inte hojen, som styr gasen.

Självklart är det så, att du ska ha en 999 om du drömt hela livet om en. Är det en bra nybörjarhoj? Knappast.
 

Thomsongun

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2010
Ort
kristianstad
Hoj
749 2004
Kul med ett snabbt svar

Jag misstänker också att folk kommer att säga att man är dum i huvudet. Men precis som du säger handlar de om hur man vrider på gasen.

Har kommit till stadiet där jag känner att jag kan bedöma vad som är lämplig körning och olämplig körning, men sen kan den ändå gå åt helvete.

Vad rekommenderar ni? vill ha fler åsikter.

Bästa Hälsningar
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Nåväl, ditt val verkar stå mellan:
Hjärta=Ducati
Hjärna= Daytona

Hojköp behöver inte vara rationella....
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
999 är häftig, inte så himla vanlig heller. Du har ju 749 också, samma kaross men mindre motor. Lite komponenter skiljer förmodligen också.

Ducati ska servas och det är inte så himla billigt, 999 har 1000-mila service om ja inte minns fel, har den där du länkade till inte gjort sin 2000-mila så får du lägga på 10% på priset direkt (minst)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Av de två alternativen du tagit upp hade jag tveklöst valt en Ducati 999. I mina ögon en mycket bättre motorcykel.

Gavs tillfälle att provköra en Daytona 675 förra året på landsväg och bana och kände att det inte var något som passade mig. Kom inte alls överens med körställningen.

Ingen av motorcyklarna är några nybörjarhojar. Ser dock inga större problem att välja någon av dem som första hoj så länge man har sunt förnuft och spärrar som hindrar en från att köra över sin förmåga.

När det gäller kvalitén hos Ducati skulle jag inte oroa mig. En sju år gammal Ducati kan vara näst intill nyskick. Ägarna har en tendens att vårda sina motorcyklar väl.
 

Thomsongun

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2010
Ort
kristianstad
Hoj
749 2004
Stort tack för era svar!

Vad säger ni om priser för en ovetande, är runt 80 000kr ett bra pris? 2000-mila servicen är gjord på den hojen som jag länkade. Det sitter fullt Termignon system på, alltså inte bara slip-on.

Är 748 ett bra alternativ? Är rädd att man saknar pulver i den, som sagt kommer jag att köra försiktigt men vill ändå veta att jag KAN :) vrida på.

Tack för era synpunkter!
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jag förstår att du lockas av Daytona 675 men om ditt hjärta ligger hos Ducati så tycker jag att du skall följa ditt hjärta. 999 är snygg men inget jag hade valt som förstahoj, fast det kanske bara är jag som är feg :näsblod

Fast provkör båda hojarna och jämför försäkringar och driftskostnader med vad du är beredd att lägga ut på en hoj.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
har du provat 999 tror jag du kommer tycka 748 är trött. 999 har bra mycket mer motor, 675 vet ja inte men möjligt att 748 även här känns trött.

jämför priset så gott det går, finns kanske inte så många ute men kolla även 748, 9xx, 749 och försök få en bild hur dom ligger
 
Last edited:

HenkeBoSS

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2010 Triumph Street triple R
var precis hos triumph i lödde och skulle beställa mig en hoj. jag var ju inne på daytona. då sa säljaren att de är en riktigt bra hoj. dock ingen bra hoj att börja. då kom street triple R upp som är en naken daytona kan man ju nästan säga men 17 hk mindre. men lättkörd. så för min del så beställde jag en street triple och efter några år med lite vana vid mc körning så kanske de blir en daytona. mitt svar på din fråga så hade jag inte tagit någon av dom. hur mkt du än säger att du kommit till stadiet att bedöma olämplig som lämplig körning så är det svårt att motstå frästelsen. speciellt på de 2 hojar du väljer mellan. men lycka till!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vad säger ni om priser för en ovetande, är runt 80 000kr ett bra pris?

Som någon nämnde...
- Har du kollat upp vad försäkringen kommer gå loss på?

+/- 10.000kr i inköpspris äts snabbt upp av försäkringskostnaden om du inte känner dig såpass självsäker att du tänkte chansa på enbart trafikförsäkring.
 

Thomsongun

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2010
Ort
kristianstad
Hoj
749 2004
Jag har provat Daytona 675 och den går som bara den, ska testa 999 på torsdag, men är förälskad redan nu. Driften har jag jämfört mellan hojarna och på just försäkring skiljer det inte så värst mycket. Vad gäller service så vet jag inte hur dyr Ducatin är, vad kostar kammbyte osv?
 

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
Ducati 999

Hej, har en vän som har en ducati 999 -03 som är i riktigt TOPPskick med mycket kolfiber detaljer osv... Säkerligen kolfiber delar för runt 30000kr. Och han kan ge dig ett mycket bättre pris än på den hojen som du visar där!! PM:a om du är intresserad :tummenupp
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
kamremsbyte är inte så himla dyrt, jag gjorde det på min för en månad sen. Materialet låg på en tusing och sen arbete i en halvtimma a 400:- har jag för mig.

Det är ventiljusteringen som kostar, jag har kvitto från 3000-mila servicen på min, det är på 15k
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag har varit i "valet och kvalet" flera ggr, resonera så här..köp det som känns rätt:tummenuppKänndes det inte rätt? Det går alltid att byta:)
 

lazarus

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Laverda 750s-01
Nu har du kommit till det stadium då allt annat bara känns beigt i jämförelse.
Daytona:n är en kanonhoj på alla sätt och vis, helt underbar hoj utan direkta svagheter. Trean låter gött och bankörning skall den vara det där med extra allt. Service och försäkring på plus-sidan oxå!

Duccen å andra sidan...svindyr! Delar, försäkring och tillbehör, ja allt!

Men 999:an skulle jag ställa i vardagsrummet istället för platt-tv:n, vem f-n bryr sig om sport och melodifestival? Skit i stereon oxå, Termignoni rules:yoparty

Mitt råd:följ hjärtat, annars blir du inte nöjd!

(pruta en femma minst, sedan är du hemma!)
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Det är ventiljusteringen som kostar, jag har kvitto från 3000-mila servicen på min, det är på 15k

Nu tog du väl i lite väl mycket !

On-topic.
Handla med hjärtat ! Det är roligast så !
Mellan 70-80000:- borde en 999 i bra skick ligga på.

Om du vill köra mycket på bandagar så är duccekörningarna helt grymma :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Då jag är part i målet så väljer jag att inte kommentera valet mellan D675 och Duc999.

Däremot kanske Du ska fundera lite kring vilken typ av körning Du ska ägna Dig åt? Är det mycket gata och körning i stadstrafik är en Street Triple ett betydligt klokare val. Som Henke skrev tidigare - väljer Du R-modellen får Du Daytonans chassikomponenter och en maskin som räcker långt även för banåkning.

Siktar Du på landsväg och regelbundna bandagar är däremot D675 en mycket trevlig kamrat, inga allvarligare "typsjukdomar", relativt lättskruvad och jätterolig när det svänger. För stadstrafik och långtouring med passagerare finns bättre alternativ...

Lycka till med Ditt val:)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
var precis hos triumph i lödde och skulle beställa mig en hoj. jag var ju inne på daytona. då sa säljaren att de är en riktigt bra hoj. dock ingen bra hoj att börja. då kom street triple R upp som är en naken daytona kan man ju nästan säga men 17 hk mindre. men lättkörd. så för min del så beställde jag en street triple och efter några år med lite vana vid mc körning så kanske de blir en daytona. mitt svar på din fråga så hade jag inte tagit någon av dom. hur mkt du än säger att du kommit till stadiet att bedöma olämplig som lämplig körning så är det svårt att motstå frästelsen. speciellt på de 2 hojar du väljer mellan. men lycka till!
Tommy är en klok säljare, lycka till med Street Tripeln och jag hoppas du tog den svarta han precis ställt fram! ;)

Till trådskaparen, jag har själv en 675 Daytona och dessutom en Ducce (även om det är en gammal tvåventilare).
Har givetvis provkört 999:an och jag säger en sak. Handla med hjärtat.
Jag är otroligt nöjd med min Daytona men du kommer att ångra dig om du inte följer känslorna.

Som nån sa, hojköp behöver inte vara rationella (dom är sällan det, det är ju leksaker för de flesta.)
 

jetson

Guest
Jag röstar på 675an för den har jag provkört och fyfan vad grym den är.

Baaap baaaaapp baaaaap!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top