Duger Biltemas motorolja?

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg FS 650E
Som tråden lyder: duger Biltemas motorolja?

Har en Husaberg FS 650e -06. Anser Ni det är fel att köra med Biltemas motorolja? Själv har jag svårt att se några större nackdelar, främst pga. att man ändå byter olja stup i kvarten på denna hoj. :va
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Finns flera trådar som behandlar ämnet.
Om Biltemas olja uppfyller, eller överstiger, kraven på olja från tillverkaren av din motorcykel så kommer det fungera alldeles utmärkt! (vilket den säkert gör i 99% av fallen) :)
 

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg FS 650E
Finns flera trådar som behandlar ämnet.
Om Biltemas olja uppfyller, eller överstiger, kraven på olja från tillverkaren av din motorcykel så kommer det fungera alldeles utmärkt! (vilket den säkert gör i 99% av fallen) :)

jo.. men.. duger denna olja månne? (kopierar in text från Biltemas hemsida)

MC-olja, Racing 10W–40
Helsyntetisk motorolja för alla 4-takts MC-motorer. Ger bra slitageskydd vid hård körning under tävling etc. Anpassad för koppling och växellåda. Möter följande specifikationer: JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM. 1 l.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
jo.. men.. duger denna olja månne? (kopierar in text från Biltemas hemsida)

MC-olja, Racing 10W–40
Helsyntetisk motorolja för alla 4-takts MC-motorer. Ger bra slitageskydd vid hård körning under tävling etc. Anpassad för koppling och växellåda. Möter följande specifikationer: JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM. 1 l.

Jag kommer aldrig och aldrig köra på biltemas motorolja (men det är bara jag) har köpt en hel del skit från det stället bl.a. bromsbelägg...

MEN om det stämmer att dom möter alla dom där specifikationerna så kan det fungera bra.

Men som sagt, När det gäller sånna här saker så lägger jag hellre en slant extra på någon liter olja än på en ny växellåda t.ex.
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Jag kommer aldrig och aldrig köra på biltemas motorolja (men det är bara jag) har köpt en hel del skit från det stället bl.a. bromsbelägg...

MEN om det stämmer att dom möter alla dom där specifikationerna så kan det fungera bra.

Men som sagt, När det gäller sånna här saker så lägger jag hellre en slant extra på någon liter olja än på en ny växellåda t.ex.

...och jag handlar inte mat på Willys, för den är säkert förgiftad! ;)
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
...och jag handlar inte mat på Willys, för den är säkert förgiftad! ;)

Haha det vet man aldrig ska jag säga:D jag äter inte kyckling för där kan man hitta glasbitar!

Att smaken är som baken är ett faktum i en sån här diskution.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Spelar det någon roll om man kör med 10w40 eller 10w50 när man ändå ska byta var 5-10h
 

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg FS 650E
БОБАН;4141407 skrev:
Spelar det någon roll om man kör med 10w40 eller 10w50 när man ändå ska byta var 5-10h

MYCKET bra frågeställning! I manualen står det att man ska använda 10w50-olja. Men Biltema har bara 10w40-olja. Kan detta orsaka ett motorhaveri månne? :död
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kör biltema i alla hojar och bilar traktorer båtar,,ja allt sedan jag sett ett antal motorer ivändigt som gått på biltema helcyntet .. Har inte sett något extra slitage . Körde förut Bellray bästa dyraste helcyntet men faktum är att biltema verkar vara bättre för kopplingen funkar kolckrent Inge hugg eller fastnande. (Biltema ska ju vara samma som statiols racingway enligt rykten)

Jag kör inte biltema för att den är billig... Endast pga att jag inte kört eller sett något bättre:tummenupp
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
japp de är bara bäställa en dunk där :)
och biltema köper av ok/q8 så du slipper en mellan hand ;)
men om vill ha biltema olja som man inte är säker på kvalitet på eller fin ok/q8 olja som man vet kvaliten på så skulle jag inte köpa den dyrare biltema oljan :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
japp de är bara bäställa en dunk där :)
och biltema köper av ok/q8 så du slipper en mellan hand ;)
men om vill ha biltema olja som man inte är säker på kvalitet på eller fin ok/q8 olja som man vet kvaliten på så skulle jag inte köpa den dyrare biltema oljan :)

Vänta här nu.... Menar du att Biltemas mc olja helsyntet är ok/q8 numer?

Är det någon som vet vart man kan köpa billig 2 takts olja på dunk? statoils helcyntetiska i första hand. Men även andra märken av intresse
Biltemas 2 takt har jag inte en aning om???
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
japp de är bara bäställa en dunk där :)
och biltema köper av ok/q8 så du slipper en mellan hand ;)
men om vill ha biltema olja som man inte är säker på kvalitet på eller fin ok/q8 olja som man vet kvaliten på så skulle jag inte köpa den dyrare biltema oljan :)

Hur vet man kvalitén på ok/q8-oljan?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top