Duke 2 koppling

knurf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
stockholm
Hoj
KTM Duke II, 2004
Tjena,

pendlar till jobbet på min duke 2 -04 och imorse blev det jobbigt.. Jag kan inte växla upp eller ner efter maskinen fått upp värmen, stannar jag till en kort stund och lirkar så löser det sig lite, om än ytterst temporärt.

Felet verkar vara att den inte frikopplar ordentligt längre, för den fortsätter gärna när man försöker stanna. Den fick ny olja och filter på ktm verkstad för bara ett par månader sen, och sedan dess har det mest blivit att pendla (15km).

Finns det några knep som kan hjälpa här (så man får hem hojjen iaf), eller kan nån bara hjälpa mig och förklara lite vad det är som kan ha hänt?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Hem kommer man väl utan koppling. Kör utan koppling. Så kan du kika på det i lugn o ro. Men om det ligger små spåner (hur långt har den gått sen senaste renovering) inne i växelmekanismen så kan det störa funktionerna till växellådan.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Är det hydralisk koppling på dom? Kanske inte frikopplar pga att den knasar.
 

knurf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
stockholm
Hoj
KTM Duke II, 2004
Jupp, den kör hydraliskt. Den ville verkligen inte lägga i växlar utan riktig urkoppling (speciellt inte när tempen gått upp lite av nån anledning), det blev lite spännande att köra hem i rusningen med en hoj som inte gärna stannar eller växlar.. Att skruva in inställningsskruven på handtaget (helt) hjälpte lite iaf.

Väl hos verkstaden så visade det sig vara för lite och smutsig gammal olja där, och nu är den som förr igen (eller, bättre faktiskt).
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Jupp, den kör hydraliskt. Den ville verkligen inte lägga i växlar utan riktig urkoppling (speciellt inte när tempen gått upp lite av nån anledning), det blev lite spännande att köra hem i rusningen med en hoj som inte gärna stannar eller växlar.. Att skruva in inställningsskruven på handtaget (helt) hjälpte lite iaf.

Väl hos verkstaden så visade det sig vara för lite och smutsig gammal olja där, och nu är den som förr igen (eller, bättre faktiskt).

Kul! Va inte så farligt då.
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Vart luftar man kopplingen någonstans?

Vilket sätt är enklast om jag ska tömma all hydrualolja och fylla påmed nytt?

Tack!
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top