Duke; Bra eller...?

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Står i begrepp att köpa en -01/-02 as Duke (640) i helgen. Det verkar finnas rätt många trådar om Duke krångel (motorer som rassalar osv). Är det mycket fel på Dukearna? Något man bör akta sig för eller dyl? :confused:

Tipps och råd mottages med varm hand.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Det är exakt samma motor som sitter Duke IIan som i 640n till att börja med. Om det är mycket krångel vet jag inte om jag håller med om. Jag hade en -02a innan och min polare har en nu. Det enda problemet jag hade var något trasigt lager och sen började decompen ge sig i slutet (inte helt ovanligt). Min polare har inga krångel än så länge. Om bara hojen är skött som den ska så borde det vara ok. Sen får man ju tänka på att det är en 8år gammal hoj, så lite extra översyn kanske man ska ge den.

Lycka till med hojköpet.

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
dyrt att byta decomp? Visst finns det kick på dem? FÖr mig att jag sett det på någon bild, kan iof varit vad som helst, tittat på miljarder hojar känns det som.

Skager

Keep it burning
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
660-04
Jag hade en 02 förut och vet att dom hade problem med bakramen, den var för klen och hade en tendens att gå av ungefär i höjd med där sadeln slutade. Men ktm tog in hojen och förstärkte upp ramen utan kostnad då detta var ett standard fel. Men låt inte det avskräcka dig från att köpa en duke, jag var skitnöjd med min, den gick som en klocka. :tummenupp

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Är det Motardfeeling i dem, eller känns de mera som en landsvägshoj?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har en Duke II -02 och är väldigt nöjd :tummenupp

Min bakram gick av men det är fixat, -standard fel.
Det är en "komfort motard" . Det är fel hoj om du skall tävla, men den duger bra på små krokiga vägar. Man sitter bra och har bra koll på ekipaget.

Jag behåller gärna min gamla Duke istället för någon annan hoj.
(har kört ganska mycket hoj under ganska många år)

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
det här med bakramen, är det något som är utfärdat som fabrikationsfel och per automatik åtgärdas på KTMs bekostnad om man kommer in med den?

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Står mellan en Duke eller en 640 LC4 motard nu. Är det bara utseéndet som skiljer dessa hojar, eller är det något väsentligt som...

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Står mellan en Duke eller en 640 LC4 motard nu. Är det bara utseéndet som skiljer dessa hojar, eller är det något väsentligt som...

Duke är lite styvare i fjädringen tycker jag Tror den är kortare också. Personligen föredrar jag 640n framför Duke'n. Men det har nog mest med utseendet att göra, men sen tycker jag inte att körställningen var lika bra. Jag tyckte att styret var lite lågt på den, men det är ju bara en smaksak. Sen kan man ju vrida upp det lite också.

Lycka till... !!

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte

Räkna med att det blir lite dyrare med en Duke om du lägger dig, plasten är lackad till den och dyrare etc.

xrtomas

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Husa 450
Jag har en duke -01 som är till salu
Titta på köp&sälj!
Nu med sänkt pris pga slitet bakdäck

Frågor tas gärna emot
/Tomas

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Allt snack om dålig kvalitet är missvisande. Minns jag rätt så ändrades däremot serviceintervallerna till det bättre runt 04-05 på LC4an.

Det som var, och kanske är, problemet med de modellerna är att de ofta ägdes/ägs av folk som gick från sporthoj pga försäkringarna (var ju en sån boom för några år sen). Kontentan blev att hojarna både kördes och servades "fel". En motard (även om Duken kanske inte är en "riktig") ska inte marcha 130 på landsväg. Något som SH-killen som fortfarande åkte med sina valiga kompisar inte fattade. Dessutom sätter man snabbt mil i hojen på det sättet, vilket gjorde att servicearna kom väldigt tätt i tid räknat och snart slarvades det säkert med dem också.

Servar man dem korrekt och i tid, samt kör som de ska köras: Våldsamt men varierat. Så är det kanonhojar både 640/660 och Duke.

Hört på stan!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
KTM LC4 motorer är skottsäkra sålänge de inte ägs av klåpare. Låg oljenivå och uteblivna oljebyten är den främsta orsaken till rasade motorer. Vxl-lådan är inte riktigt glad för ägare som sparkar på pedalen vid uppväxling när man slangar men det är ju rätt universellt i denna branch...

Välj i första hand cyklar tillverkade 2003 och framåt då där skedde en hel del uppgraderingar i motorn det året.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
KTM LC4 motorer är skottsäkra sålänge de inte ägs av klåpare. Låg oljenivå och uteblivna oljebyten är den främsta orsaken till rasade motorer. Vxl-lådan är inte riktigt glad för ägare som sparkar på pedalen vid uppväxling när man slangar men det är ju rätt universellt i denna branch...

Välj i första hand cyklar tillverkade 2003 och framåt då där skedde en hel del uppgraderingar i motorn det året.

Right...

Var det -03 de fick andra intervaller också? Hade fel på datumet kanske men visste om det där. Men det kanske var ytterligare nåt år senare det kom och då hade jag både rätt och fel, eller inte.

Hur var det egentligen, som flickan sa?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Right...

Var det -03 de fick andra intervaller också? Hade fel på datumet kanske men visste om det där. Men det kanske var ytterligare nåt år senare det kom och då hade jag både rätt och fel, eller inte.

Hur var det egentligen, som flickan sa?

-05 kom ny bak och nya serviceintervaller vilket i mina ögon är komplett idioti då man inte ändrat något i motorn sedan -03. Ungefär lika bra tanke som när man införde longlifeoljor och 3000mils bytesintervall i bilar....

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA