Dum(?) fråga om sladdar...

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Efter att ha glott lite på Le Mans 24h och sladdarna som #91 Suzukin lade upp i början kände jag att jag måste få klarhet i det här, novis som man är:

När en förare bromsar inför en kurva och "styr" ut bakhjulet i en slide/sladd/vaddetnukallas, vad är bakhjulets rullhastighet i förhållande till vägbanan?
1. Är det ett bromsande moment på bakhjulet, dvs det sladdar men är inte låst?
2. Eller är hjulets hastighet högre än vägens, dvs det spinner under bromsning?
3. Eller kan det helt enkelt liknas vid en väldigt låg rullande stoppie?

Kan ju säga att jag tycker alt. 2 o 3 låter felaktiga. Nån kunnig som kan kasta ljus över mina funderingar? :confused:

Edit: Här är ett bra exempel
 
Last edited:

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
Mest rätt svar är...

alternativ 3!

Bakhjulet har så låg friktionsanläggning mot asfalten att det "vandrar" lite som det vill.... iblad har det ingen kontakt alls...

Kul är det, men svårt att kontrollera! :hej
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Marcus skrev:
Efter att ha glott lite på Le Mans 24h och sladdarna som #91 Suzukin lade upp i början kände jag att jag måste få klarhet i det här, novis som man är:

När en förare bromsar inför en kurva och "styr" ut bakhjulet i en slide/sladd/vaddetnukallas, vad är bakhjulets rullhastighet i förhållande till vägbanan?
1. Är det ett bromsande moment på bakhjulet, dvs det sladdar men är inte låst?
2. Eller är hjulets hastighet högre än vägens, dvs det spinner under bromsning?
3. Eller kan det helt enkelt liknas vid en väldigt låg rullande stoppie?

Kan ju säga att jag tycker alt. 2 o 3 låter felaktiga. Nån kunnig som kan kasta ljus över mina funderingar? :confused:

Fotbroms, tumbroms eller motorbroms.. beroende på omständigheter/förare/körstil

/B
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Re: Re: Dum(?) fråga om sladdar...

Bj.O.rn skrev:
Fotbroms, tumbroms eller motorbroms.. beroende på omständigheter/förare/körstil.

:hej Säg till om jag är dum men jag förstod nog inte hur detta svarade på frågan om bakhjulets hastighet kontra vägbanans? :confused:

Om det nu är som Xeno säger, blir det inte nervöst när bromsningen är avslutad och man skall lägga ner in i kurvan, och bakhjulet då har en lägre hastighet i förhållande till vägbanan. Borde ju bli tendenser till highsiders när bakhjulet "får fäste" igen? Mycket jag funderar på...kanske bättre att bara prova själv? :D
 

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ale kommun
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Är man osäker bör man inte prova såvida man inte har en massa deg o ger sig iväg till Keith Code´s Superbike school i kalifornien och gör det under mer kontrollerade former. En fråga till er andra sporthoj.com:are, är det någon här på forumet eller vet någon han/hon känner mer personligen som behärskar detta med power slides?
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Var kom powerslides in i bilden???


Bakhjulet rullar saktare än underlaget...
Men har kontakt mestadels...

Ett tips e att inte testa hemma.. din hoj är för fin för det
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Jonne_boy skrev:
Ett tips e att inte testa hemma.. din hoj är för fin för det

Menar du min hoj så har jag kraschisar/ramskydd/puckar och hela hoolabaloan på numera så här skall lekas roadracingförare!!! :crash
(På banan såklart :D )

Kom och tänka på att det måste väl vara ungefär samma grej (sladdarna alltså) som när Supermotard-förare sladdar in i böjarna, fast inte lika brett.
 

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
chrille-r1000 skrev:
Är man osäker bör man inte prova såvida man inte har en massa deg o ger sig iväg till Keith Code´s Superbike school i kalifornien och gör det under mer kontrollerade former. En fråga till er andra sporthoj.com:are, är det någon här på forumet eller vet någon han/hon känner mer personligen som behärskar detta med power slides?

Jag gör dem ideligen men behärskar dem?? Skulle jag inte vilja påstå.... :rolleyes:
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Re: Re: Re: Dum(?) fråga om sladdar...

Tumbroms

Marcus skrev:
:hej Säg till om jag är dum men jag förstod nog inte hur detta svarade på frågan om bakhjulets hastighet kontra vägbanans?

Hur mycket känsel har du i foten-pedal?
Och med vilken känsla tror du du kan styra bakbromsen med tummen...

Alltså kan du förfina det hela - kanske t.o.m göra det enklare...
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
chrille-r1000 skrev:
En fråga till er andra sporthoj.com:are, är det någon här på forumet eller vet någon han/hon känner mer personligen som behärskar detta med power slides?

Kan tyvärr inte svara på frågan - men om man vill börja träna är ju grusvägar det optimala...
Eftersom sporthojar dras med smalt styre och mycket ömtålig plast blir'e gärna inte så mycket tränat.
Men vill man kan man säkert börja träna på asfalt också men räkna med att det kommer att ta _mycket_ längre tid.

Man vill träna sig på hur hojen beter sig när den ormar sig, vänja sig vid att komma sidledes i kurvorna.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Re: Re: Re: Re: Dum(?) fråga om sladdar...

Bosco skrev:
Tumbroms

Hur mycket känsel har du i foten-pedal?
Och med vilken känsla tror du du kan styra bakbromsen med tummen...

Alltså kan du förfina det hela - kanske t.o.m göra det enklare...

Det är just det som borde va en av anledningarna att ha tumbroms, bättre känsla än fotbromsen, annars så e det väl som med allt annat, att träna upp känslan.

Annars så angående hjulets rotationshastighet så i xeno's ex. så är hastigheten lika, dvs om man inte använder bakbromsen, i bjorns fall lite under vägbanans hastighet.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
XENOMORF skrev:
Jag gör dem ideligen men behärskar dem?? Skulle jag inte vilja påstå.... :rolleyes:
Igår såg det så "behärskat" ut att jag trots bättre fart ur böjen inte på sviestad inte vågade köra om dej på yttern :skrämd :rolleyes:
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
När du går på tvären in i en böj så lägger du i den växel du vill ha i kurvan när du börjar bromsa, sen lägger man foten på bakromsen, såpasslätt som fotens vikt sen dumpar man ut kopplingen så snurrar hulet så pass fort som tomgång på den växel du valde innan sen är det bara styra ut bakänden åt det håll du vill. och naturligtvis används frambromsen oxå så du inte har hela hojens vikt bak.

och om det är nervöst och risk för highsides: jo visst är det det men det beror mestadels på att du ställer upp bakhjulet förmycket och sen fegar man ur och släpper bakromsen och drar in kopplingen..... eller om du låser bakhjulet! det som gör slddarna kontrulerade är att hjulet snurrar hela tiden!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top