Dumheter eller ett bra alternativ?

LuddyOz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Hornet 900 -03 "såld", CB650 Bobber -80
Köpt ett nytt skinnställ och sitter å klurar på ryggskydd...
Ett ryggskydd går ju ner i svanken och har ibland en förmåga att lägga sig mot byxkanten vilket inte är så bekvämt och ganska irriterande.
Har bollat frågan med en vän som har erfarenhet av detta :tungan

Är detta ett bra alternativ ist för ett "vanligt" ryggskydd eller är det bara dumheter?

http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=262_309_742&products_id=6089

Ett hårt ryggskydd som man sätter i jackan...
Det går ju inte ner lika långt som ett vanligt skydd, samtidigt är det ju viktigt med ett ordentligt skydd. Det kanske inte detta ger?
Kläderna sitter ju tight som fan, fast å andra sidan så när de töjt sig lite kanske skyddet inte ger det skydd som man behöver?

Nån som har ett liknade skydd som kan tala för/emot det eller nån som har andra erfarenheterer av ryggskydd att dela med sig av?

Vill ju ha ett skydd som gör sitt jobb men som även sitter bekvämt.

LuddyOz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Hornet 900 -03 "såld", CB650 Bobber -80
Varför välja ett skydd som är kortare bara för att det inte skall ta i brallan? Stoppa ned det i brallan så blir det nog bättre.

Jo givetvis så ska skyddet ned i brallan, annars blir det svårt att sätta ihop stället :p

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jo givetvis så ska skyddet ned i brallan, annars blir det svårt att sätta ihop stället :p

Nästa del i det hela är också hur bra det kommer sitta på plats, rör det sig det minsta när du själv försöker så kommer det garanterat flytta på sig vid en omkullåkning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ryggskydd i jackan = bättre än inget alls

Riktigt ryggskydd = bättre än ryggskydd i jackan

:tummenupp Bättre att ha smidiga prylar som man faktiskt tar på sig än jättebra prylar som är så omständiga och obekväma att man bara använder dom undantagsvis.

Jag köpte i våras ett par låga MC-skor. Inte tror jag att dom skyddar bättre än mina crosskängor men garanterat bättre än mina adidas som jag ibland kört med av bekvämlighet.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Varför skulle ett ryggskydd som du sätter i jackan/stället vara sämre än ett sånt du får strappa på dig under stället/jackan ? Har själv köpte ett sånt man sätter i jackan i en ficka där de "skräpiga" org skyddet i skumgummi satt. sitter perfekt där och rör sig inte mer än när jackan rör sig dessutom Level 2 klassat så finns ingen logik i att säga att de är skräp.

:va :confused:

evv

=P
Gick med
7 Nov 2009
Hoj
Triumph street triple -11
Äsch da,bara att mosa i sig ett par extra mackor om skyddet i jackan börjar röra på sig pgr av viss ut-tänjning!=D Finns ju uppsjö av olika ryggskydd..bättre å sämre. Bästa är väl att prova sig fram..
Ett vanligt skydd eller ett i jackan är väl kanske smaksak?
Men vad jag har "hört" ur säkerhetssynpunkt så ska det vanliga
vara bäst. Själv har jag ett av varje mer av att det vanliga ryggskyddet sitter och känns bäst i det hela skinnstället och ej rör sig. Det i tvådelade stället,ryggskyddet i den jackan skulle inte röra sig om jag så gick ner 5kg..

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Jag har ryggskydd i jackan det är näst intill värdelöst då det är lika litet som en tallrik.
Brukar därför ta på mig ett "riktigt ryggskydd" när jag vet att jag ska bus åka :)

Som sagt..

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag har ryggskydd i jackan det är näst intill värdelöst då det är lika litet som en tallrik.
Brukar därför ta på mig ett "riktigt ryggskydd" när jag vet att jag ska bus åka :)

Som sagt..

För de som inte gjort en bra jäkla krasch kan det kanske vara svårt att förstå hur mycket ett skinnställ (med bra passform) kan vrida sig på olika kroppsdelar.
Armbågskydden skyddar huden på insidan i armvecket istället för själva armbågen....

En lös jacka, gärna i lite större passform kan nog rotera nästan ett varv när den tar i asfalten. Ett skydd som när du står framför spegeln i butiken och tycker du är tuff och läcker och ska skydda din ryggrad, hur mycket hjälper det när det sitter framför hängbuken :va

Och även om inte en svanskota som bryts gör dig förlamad, så kan ett stort och rejält ryggskydd ge dig hjälpen som behövs för att slippa gå till doktorn..

Ett ryggskydd ska täcka så långt ner det är möjligt på den hoj du kör, behövs det stoppa ryggskyddet innaför kallingarna om du bekymrar dig om byxkant :tummenupp

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Med "jackan" menade jag textilstället ^^
Men som du säger jag funderar på att köpa riktiga skydd snart då jag känner att de fan inte kommer att sitta kvar i en krasch.
Förhoppningsvis vid första smällen iaf :)

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

Som sagt..

Jag har en skinjacka från Lindstrands som sitter som korvskin. I jackans rygg sitter ett ryggskydd från Halvardsson (stavning?) som går från top till botten på jackan. Är det ett bristfälligt skydd? :confused:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Det skulle vara bra om det fanns några tester eller resultat från verkliga olyckor gällande skinn kontra bättre textil samt olika ryggskydd, men det verkar det dåligt med. Jag försökte skaffa mig objektiva fakta mellan skinnställ och bra textilställ när jag bytte ut förra skinnstället för knappt 8 år sedan men det var inte lätt. (Efter det har jag knappt kollat) Alltid är det något tyckande av säljare eller andra personer. Tester av vissa textilmaterial verkade trovärdiga, men de görs inte verklighetsrelaterade tester så då vet man inte ändå. Skinnställens kvalitet skiftar också. En säljare påstod att man inte skulle köpa ställ sydda med bara två parallella sömmar i ryggen, de bättre har tre sömmar och det låter logiskt.

Jag köpte i a f ett GoreTexställ sydd delvis med kevlarinblandad väv (Armacor från Rukka) som skulle vara "lika starkt som skinn". Det tror jag inte helt på men sammantaget så hade det de bästa egenskaperna;
Vattentätt (slipper regnställ)
Vindtätt
Både varmt och svalt.
Den passiva säkerheten är mycket bättre än skinn. Man håller sig varm och pigg och kan hantera reglagen snabbare än i en kall kropp i ett skinnställ. Svalare än i ett skinnställ sommartid (framförallt utomlands).
Nackdelen är att toppfarten minskar något p g a lite sämre aerodynamik :gnissla
Dessutom sitter det lite lösare än skinn så jag tror att säkerheten är lite sämre vid ev avåkning.

I jackan finns plats för inbyggt ryggskydd och det har jag, men jackan sitter inte taight som ett skinn så det har sannolikt inte ensamt speciellt stort skydd. Där för har jag ett hårt separat ryggskydd också.

Jag kan tänka mig att ett inbyggt ryggskydd i skinnställ ger olika bra skydd beroende på hur stor fickan är och hur taight skyddet sitter fast i stället samt såklart hur stort skyddet är av hela ryggen.

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Jag har en skinjacka från Lindstrands som sitter som korvskin. I jackans rygg sitter ett ryggskydd från Halvardsson (stavning?) som går från top till botten på jackan. Är det ett bristfälligt skydd? :confused:

Beror väl på vad man betalar ;)

bubblan

Guest
Bäst är att köra med dubbla skinnställ och dubbla ryggskydd.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife