Dunlop Qualifier VS Metzeler Sportec M3

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Någon som har testat båda sulorna?
Har själv bara kört M3orna som jag gillade skarpt, dock satt dom på motarden som inte var lika tung eller motorstark som nuvarande hojen.

Det jag är ute efter är däck som funkar för inspirerad körning på gata, tuffande fram och tillbaks motorväg till kneget, hård körning på gocartbana och nästan viktigaste av allt att däcken varnar innan något går snett.

Metzeler vet jag varnar innan de släpper, hur är Dunlop?

Har varit mycket diskussioner kring Michelins 2ct däck, dessa går dock bort av den psykologiska faktorn att de inte varnar innan de släpper plus att jag har någon variant av Michelin Sport på nu som nästan är slut efter ca 300mil blandad körning.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Det jag är ute efter är däck som funkar för inspirerad körning på gata, tuffande fram och tillbaks motorväg till kneget, hård körning på gocartbana och nästan viktigaste av allt att däcken varnar innan något går snett.

Metzeler vet jag varnar innan de släpper...

Hur är den varningen? :va

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag hade kört Metzeler, jag litar inte riktigt på Dunlops gatdäck. Kör dock bara Dunlop - både slicks och regndäck - på räsern men det känns som att de har en bit kvar till Metzeler på gatdäckssidan.

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R

det bästa med Qualifier däcken är att dom just "berättar" när ngt är på G vilket gör körningen både säker och underhållande -
/Fürstenhoff.

Fint:tummenupp

Hur är dom slitagemässigt, blir som sagt endel rakt framåka, Metzeler M3 ska vara något hårdare mitt på.

Vad tar du för Qualifier monterat och klart om jag kommer in med hojen? Dim 120/70 17 och 180/55 17 är jag rätt säker på..

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Dunlop Qualifier är ett av dom absolut säkraste däcken jag kört på sedan jag började köra tung moppe 1886 - har dessutom med samma set Qualifier kört 90 mil i full tempo på Nürburg ring varav 4 varv under gällande banrekord och fortfarande så är dom i ett mycket bra skick & kan beskådas i vår butik!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

Hehe, du är rätt gammal va..? :hihi

Tänkte leta rätt på dig i Linköping men hittade inte SWT Racing nånstans.

Kanske ska ta och prova Qualifier nästa gång jag byter på supermoppen då.

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
Dunlop Qualifier är ett av dom absolut säkraste däcken jag kört på sedan jag började köra tung moppe 1886 - har dessutom med samma set Qualifier kört 90 mil i full tempo på Nürburg ring varav 4 varv under gällande banrekord och fortfarande så är dom i ett mycket bra skick & kan beskådas i vår butik!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

Även Qualifier har en hårdare mitt del på bakdäcket!! :tummenupp

120+180-17 ligger på 3100kr + montering!!

/Fürstenhoff.
Hur är de i regn?!?

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i

Ps!
Qualifier RR finns dock endast i 120/70-17, 180 samt 190-17!!
Ds!

Tror du att dom kommer i andra utföranden? Min traktor går på qualifier 160 nu...dunlop rekommenderar 170 vilket det vanliga Q finns i.

Får ju samtidigt bara instämma....trots att jag aldrig provat andra....fanken vad bra dom är! Aldrig haft en skrämmande upplevelse i varken blött eller torrt! :tummenupp

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Honda 125 Räser
Qualifier funkar - speciellt om man ser till killen som jag hjälpte inför 250 RR loppet i Linköping som vann i regn på just Qualifier - men för att vara på den säkra sidan så är det dom NYA Qualifier RR som gäller om man vill ha ett super grepp i regn då dom är det vassaste GAT DÄCKET i dag!! :tummenupp

Har en kund som kör just dessa Qualifier RR på sin Hayabusa som piskas ordentligt och han har fram tills nu kört 400mil + och bakdäcket ser fortfarande skitfint ut!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

Ps!
Qualifier RR finns dock endast i 120/70-17, 180 samt 190-17!!
Ds!

Enligt tiderna från lördages SP race så syntes det ju Väldigt klart att Qualifier funkar i regn; http://www.mylaps.com/results/newResults.jsp?id=576918&highlight=7

Var den ända såvitt jag vet som åkte på qualifier. Hade ett ganska bra övertag på det torra under söndagen också, men han inte sätta några snabba varv under kvalet innan växlarna gav upp.. Startade dock som tvåa och höll den placeringen tills växlarna gav upp igen, kunde inte växla ner från trean till tvåan och efter fyra varvs stampande på växelföraren så gick det inte att växla alls...

Åter till topic, har aldrig åkt så kontrollerat på 250'in som jag gjorde denna helgen på Qualifier. Kommer högst troligt att fortsätta på Qualifier säsongen ut, om vi får tillgång till de däcken vill säga.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy