Dunlop Sportsmart eller motsvarande?

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Måste panikbyta däck på hojen i veckan då jag planerar en liten trip till Norge. Kör nu med Dunlop Sportsmart som jag varit väldigt nöjd med. Verkar dock inte som jag kan få tag i Sportsmart på så här kort varsel. Vad har andra märken för motsvarighet så jag vet vad jag ska leta efter?
¨
Kommer gå mest gata med några bankvällar. Hojen som ska skos är KTM 990 SMR.

Förslag?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För tillfället testar jag roadsmart II, körde på sportsmart innan men de gick åt så fort och jag kör mycket (mer än 1800 mil per säsong hittills) så jag testade först qualifier II, vilket är rena skitdäck så undvik dem. Roadsmart II funkar bra för mig på bana men jag kör inte så värst fort, på gata har jag inga problem alls med dem. Inte kört tillräckligt på dem än för att kunna säga något om hållbarheten än däremot. :)

De är ju dock däck mer gjorda för sporttouring än bankörning.
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Bridgestone S20 är ett likvärdigt däck med lite bättre torrgrepp än Sportsmart.
Dock med sämre livslängd.

Nya Pilot Power 3 Skulle jag rekommendera.
Lite bättre feedback än Sportsmart, likvärdigt torrgrepp samt bättre våtgrepp.

Även Metzelers Sportec M5 Interact är ett bra däck med bra grepp samt bra livslängd.

Men om du inte behöver ha sportdäck, så rekommenderas Roadsmart 2.
Pallar med ganska hård körning för att vara ett Sporttouringdäck.
Livslängden är helt ok också, vanlig körning så orkar bakdäcket med över 1000 mil.

Vad menar du med bankvällar?
SMC's knixar eller frikörning med "gasa-satan"?
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Kvällskörning på Falkenberg. Så de e väl gasa satan antar jag :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Sportsmart alla dagar och kvällar i veckan på mina hojar...tryggheten personifierad. PunGt.

300+ mil speedtouring till ringen och tillbaka, knappt antydan till touringplatta - och man litar på dem direkt väl ute på nordslingan trots klent med uppvärmningsmöjligheter.

Och det går att åka rätt fort långa stunder utan protester (1,9 kall bak, 2,1 fram brukar alltid funka i torrt).

/J
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Sportsmart alla dagar och kvällar i veckan på mina hojar...tryggheten personifierad. PunGt.

300+ mil speedtouring till ringen och tillbaka, knappt antydan till touringplatta - och man litar på dem direkt väl ute på nordslingan trots klent med uppvärmningsmöjligheter.

Och det går att åka rätt fort långa stunder utan protester (1,9 kall bak, 2,1 fram brukar alltid funka i torrt).

/J

Lånar tråden lite... Kör Sportsmart idag och är grymt nöjd, börjar få ner tiderna på Sviestad och Gelleråsen till skapliga tider för en Superduke. Åker stadigt på medel 1.09 på Sviestad och 1.20 tider på Gelleråsen, börjar det bli dax för seriösare gummi om jag ökar farten mera???

Körde Bridgestone 016 Pro förra året och gillade dom skarpt oxå så ett par S20 som ska vara bättre tror jag blir kanon som ett alternativ till Sportsmart!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Lånar tråden lite... Kör Sportsmart idag och är grymt nöjd, börjar få ner tiderna på Sviestad och Gelleråsen till skapliga tider för en Superduke. Åker stadigt på medel 1.09 på Sviestad och 1.20 tider på Gelleråsen, börjar det bli dax för seriösare gummi om jag ökar farten mera???

Körde Bridgestone 016 Pro förra året och gillade dom skarpt oxå så ett par S20 som ska vara bättre tror jag blir kanon som ett alternativ till Sportsmart!
Tja, kapa 3-4 sekunder till så kan du börja fundera. S20 är ju i klass med SS, kan rekommenderas liksom Pilot Power 3 för den körning du gör.
 
Last edited:

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Kvällskörning på Falkenberg. Så de e väl gasa satan antar jag :)

Då skulle jag testa PP3:an.
Det är hygglig livslängd på dem också.
Samma lufttryck för bana om Sportsmart: 1,9 bak och 2,1 fram i kalltryck.

Lånar tråden lite... Kör Sportsmart idag och är grymt nöjd, börjar få ner tiderna på Sviestad och Gelleråsen till skapliga tider för en Superduke. Åker stadigt på medel 1.09 på Sviestad och 1.20 tider på Gelleråsen, börjar det bli dax för seriösare gummi om jag ökar farten mera???

Körde Bridgestone 016 Pro förra året och gillade dom skarpt oxå så ett par S20 som ska vara bättre tror jag blir kanon som ett alternativ till Sportsmart!


Sportsmart har vi kört höga 1,13-tider på Gelleråsen med.
Men kommer du ner till 1,15, så brukar det vara dags att byta till seriösare gummi eller racegummi.
Du märker när däcken börjar närma sig gränsen och börjar varna.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Ok, tack för svaren:tummenupp Då kör vi ett par dagar till och ser vad som händer. Tycker slitaget fortfarande ser helt ok ut dessutom, inga tecken på överhettning så de blir att öka tempot :rock
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Vad är det för fel på Qualifier II? Körde sådana förut och har ett bakdäck kvar jag tänker lägga på och köra gata med när jag gjort slut på sportsmartdäcket som sitter på nu.

Kör du gelleråsen på 1.20 med sportsmart så kör du 1.17-1.18 bara du byter till t.ex. gp racer med lite roligare profil och grepp.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ok, tack för svaren:tummenupp Då kör vi ett par dagar till och ser vad som händer. Tycker slitaget fortfarande ser helt ok ut dessutom, inga tecken på överhettning så de blir att öka tempot :rock

SportSmart är bra. 1.20/1.09 ger god marginal om du inte kör som ett ägg i böjarna och slarvar bort årstider på andra ställen runt banorna. Jag åkte <1.05 och skrapade i det mesta som gick att skrapa med superduken på SportSmart, möjligtvis att det jazzade lite i utgångarna om man blev stöddig (hände sällan), men annars bra stadigt för ett gatdäck.

Vill du ha seriösare gummi så har jag lite gummi kvar (men ingen hoj), både nytt och beggat. Kan levereras till Sviestad med lite förvarning.


------------------------------------

Gällande tempon och tider tycker jag det är svårt att uttala sig såhär dock. Steget från dina 1.10 till 1.00 ligger förmodligen bara till hälften i kurvhastighet, resten handlar om att tighta till körningen och minimera antalet "tomma" metrar (alltså där du varken gasar, bromsar eller svänger). Så utan att ha följt din körning kan egentligen ingen uttala sig om vilka marginaler du har i fäste i kurvorna.. Men baserat på hur det BRUKAR va, så har du precis som alla andra säger gott om marginal.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Mitchelin pilot power 3 verkar finnas i varje mc butik jag har sett iaf. annars får du la ringa runt, däcksimporten ab i gamlestan i gbg tror jag kan fixa leverans rätt snabbt ananrs.
 
Last edited:

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
SportSmart är bra. 1.20/1.09 ger god marginal om du inte kör som ett ägg i böjarna och slarvar bort årstider på andra ställen runt banorna. Jag åkte <1.05 och skrapade i det mesta som gick att skrapa med superduken på SportSmart, möjligtvis att det jazzade lite i utgångarna om man blev stöddig (hände sällan), men annars bra stadigt för ett gatdäck.

Vill du ha seriösare gummi så har jag lite gummi kvar (men ingen hoj), både nytt och beggat. Kan levereras till Sviestad med lite förvarning.


------------------------------------

Gällande tempon och tider tycker jag det är svårt att uttala sig såhär dock. Steget från dina 1.10 till 1.00 ligger förmodligen bara till hälften i kurvhastighet, resten handlar om att tighta till körningen och minimera antalet "tomma" metrar (alltså där du varken gasar, bromsar eller svänger). Så utan att ha följt din körning kan egentligen ingen uttala sig om vilka marginaler du har i fäste i kurvorna.. Men baserat på hur det BRUKAR va, så har du precis som alla andra säger gott om marginal.

Tror att jag klarar mig ett tag till, har en ganska snäll körstil och tar inga onödiga risker, behöver som du säger tighta till körningen rejält och sluta ligga på halvgas i onödan. Blir ett par GP 212 till nästa år istället :yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad är det för fel på Qualifier II? Körde sådana förut och har ett bakdäck kvar jag tänker lägga på och köra gata med när jag gjort slut på sportsmartdäcket som sitter på nu.

Kör du gelleråsen på 1.20 med sportsmart så kör du 1.17-1.18 bara du byter till t.ex. gp racer med lite roligare profil och grepp.

Qualifier II är snorhalt när däcket är kallt, asfalten är kall eller när det är fuktigt på asfalten... När däcket har okej grepp så halkar det ändå runt på allt som inte är ren, varm asfalt. Det varnar inte heller innan släpp utan bara kanar iväg (tyckte iaf jag)... Lägg där till att det har samma livslängd som det på alla sätt och vis bättre sportsmart.
Ska du bara ut och köra gata och ta det lugnt funkar nog däcket iofs.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Qualifier II är snorhalt när däcket är kallt, asfalten är kall eller när det är fuktigt på asfalten... När däcket har okej grepp så halkar det ändå runt på allt som inte är ren, varm asfalt. Det varnar inte heller innan släpp utan bara kanar iväg (tyckte iaf jag)... Lägg där till att det har samma livslängd som det på alla sätt och vis bättre sportsmart.
Ska du bara ut och köra gata och ta det lugnt funkar nog däcket iofs.

Men qualifier riktar sig väl inte mot dig som touringgatåkare?

Jag har inte kört det men åtminstone namnet antyder att det är bananpassat.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men qualifier riktar sig väl inte mot dig som touringgatåkare?

Jag har inte kört det men åtminstone namnet antyder att det är bananpassat.

Qualifier II (om inte jag blandar ihop det nu) är ett GATdäck. Föregångaren till SportSmart, Qualifier RR däremot var ett gat/bandagsdäck.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men qualifier riktar sig väl inte mot dig som touringgatåkare?

Jag har inte kört det men åtminstone namnet antyder att det är bananpassat.

http://www.dunlopmotorcycle.eu/dunlop_euen/mc/tyres/on_road/index.jsp
Det är ett däck som enligt deras marketingblurb är sportigt, med bra grepp oavsett väder för sportig körning med livslängd. Jag var mycket nöjd med allt med sportsmart, förutom livslängden, så jag testade qualifier och det är fullkomligt värdelöst. Roadsmart har bättre fäste rakt över hela spektrumet än Qualifier. Sportsmart har samma livslängd som Qualifier, men är bättre på alla upptänkliga vis för i princip samma pris.
Och nej, det är inte ett touringdäck, men jag ligger inte och nöter långresor hela tiden. Jag föredrar att köra inspirerat på krokiga vägar, och är ute på bana en del med (även om det inte går så jäkla fort än). Qualifier funkade inte till det heller, för så fort det var något, vad som helst, på asfalten försvann greppet. Jag har aldrig kört så mycket på ställ som jag gjorde med qualifier som bakdäck.
 
Last edited:

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Någon som vågat testa nya Q3 däcken och kan jämföra hur dessa står sig mot sportsmart?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top