Dunlop

L-Born

Hustler
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Allt detta snack om villket däck man ska köra på.
Jag har nog kört på dom flesta däcken på marknaden och har varit ganska nöjd med dom flesta, förutom Avon som va det sämsta arsle däck jag kört på.

Nu har jag valt att testa det nya Dunlop däcket D208 som har fått bra betyg I Tidningen Bike.
Jag körde dunlop D207 för något år sedan och körde även det på mantorp där jag lyckades komma 3 i A-finalen, det släppte lite ibland men ganska kontrollerat.

Är det någon här på forumet som har hunnit testa det nya Dunlop däcket eller har hört någonting om det, jag skiter om det bara håller si & så det är greppet och väghållningen som är det viktiga.

/L-Born

Bifogat

• d208.jpeg
    d208.jpeg
    9.8 KB · Visningar: 556

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Jag skall just till och köpa nya däck,
bra att du sa det där om AVON, fick ett bra pris på sådana men nu när jag märker att fler och fler dissar dom så struntar jag nog i dom.

vilka är generellt sett bäst?,, dunlop? michelin?
har dock bara en Sport Touring -VFR 02 och ingen R1a
men vill ändå ha så bra grepp som möjligt,

L-Born

Hustler
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
DwD skrev:
bra att du sa det där om AVON, fick ett bra pris på sådana men nu när jag märker att fler och fler dissar dom så struntar jag nog i dom.

Bäst....Svårt att säga, många däck är bra, lite beroende hur man man kör.

Michelin Pilot sport eller race är mycket bra däck sen finns det alltid rennsport däcken som jag kör på nu.

Jag Tror att om du väljer Dunlop eller Michelin så blir du nog nöjd, (enligt min efarenhet)

Michelin däcken håller nog längre om man tänker eknomiskt..

/ L-Born

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
FYI

Avon's nya Azaro 3(kom 2002) är hästlängder bättre än de gamla, finns dessutom i tre blandningar. Jag har kört på det hårdaste och var nöjd, kommer detta år testa de två mjukare varianterna.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Dunlops D208GP är grymma, kör själv på dom o tycker det är grymt bra grepp i dom...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ravetrancer skrev:
Dunlops D208GP är grymma, kör själv på dom o tycker det är grymt bra grepp i dom...

Bra grepp när du åker på bakhjulet? Eller svänger du också?

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
DwD skrev:

Varför inte ett par BT020? Många i VFR-forums verkar också väldigt nöjda med kombinationen BT020 bak och BT010 fram. Bandäck som Rennsports verkar alltför kortlivade, men det är i princip bara dessa som finns i begagnatmarknaden.

Vad sitter original på VTEC'en?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Shrek skrev:
Varför inte ett par BT020? Många i VFR-forums verkar också väldigt nöjda med kombinationen BT020 bak och BT010 fram. Bandäck som Rennsports verkar alltför kortlivade, men det är i princip bara dessa som finns i begagnatmarknaden.

Vad sitter original på VTEC'en?

fram:Bridgestone Battlax bt020f 120/70 ZR17 M/C (58W) radial
bak:Bridgestone Battlax bt020r 180/55ZR17M (73W) radial

tycker dom funkar sisådär,, har inte testat lägga ner hojen alltför mycket, tycker nästan att hojen börjar glida då!(kan ju vara jag som är för skraj för det åxå)

måste ju köpa nya nu och frågan är om michelin eller dunlop är bättre än mina nuvarande Bridgestone

bt010 är dom mjukare?,, dom kanske har bättre grepp vid kurvtagning?

Last edited:

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
DwD skrev:
fram:Bridgestone Battlax bt020f 120/70 ZR17 M/C (58W) radial
bak:Bridgestone Battlax bt020r 180/55ZR17M (73W) radial

tycker dom funkar sisådär,, har inte testat lägga ner hojen alltför mycket, tycker nästan att hojen börjar glida då!(kan ju vara jag som är för skraj för det åxå)

måste ju köpa nya nu och frågan är om michelin eller dunlop är bättre än mina nuvarande Bridgestone

bt010 är dom mjukare?,, dom kanske har bättre grepp vid kurvtagning?

Jasså du hade redan bt020 original.. jo bt010 är mjukare så dom kan du ju prova. Används på bana så det går att hitta begagnade. Hur långt har du kört med dina bt020??

Jag har nästan 2 cm chickenstrips så jag e väl en fegis jag med :p Ska förska bli av med skam-stripsen nån bandag..

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Shrek skrev:
Jasså du hade redan bt020 original.. jo bt010 är mjukare så dom kan du ju prova. Används på bana så det går att hitta begagnade. Hur långt har du kört med dina bt020??

Jag har nästan 2 cm chickenstrips så jag e väl en fegis jag med :p Ska förska bli av med skam-stripsen nån bandag..

nä inge begagnade.. fick ner försäkringen med 17000 detta år så jag har råd med nya :tummenupp .. kört 870 mil med mina ..2mm fram och bak kvar,,

men bt010 .. är det endast race däck som tar slut direkt eller?

2 cm chickenstrips? .. hahaha menar du den biten som är orörd av däcket mot kanterna?..

skall testa lite ban racening med körskolan så man får bort skräcken att luta mycket med hojen.. :D ,,

skulle inte köpt en sprillans ny, ,, törs ju knapt testa grejjer på den :(

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Avon!!!

Jag kör på avon azaro den hårda blandningen!
Jag är toknöjd jag kör gata och inte bana dock, livslängden är bra och greppet grymt.
Avon nya däck är grymt bra och prisvärda..... KÖP

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Re: Avon!!!

Monster skrev:
Jag kör på avon azaro den hårda blandningen!
Jag är toknöjd jag kör gata och inte bana dock, livslängden är bra och greppet grymt.
Avon nya däck är grymt bra och prisvärda..... KÖP

jag har fått bra pirser på Avon Azaro ST AV45 & 46 , men det verkar vara som att en del hatar dom och en del tycker om dom...
frågan är om man törs satsa på dom .. det är ju en del pengar det handlar om och vill ju inte förlora greppet när man kör,

vet ni av någon tidning som har testa mc däck på siståne eller nån bra site man kan kolla på?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
AP_1851.jpg

ingen som har testat BT-012 ?.. ser ju ut som dom är gjorda för kurvor,, :bow

kanske är sämre på något annat?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
sladdandebarnet skrev:
Sitter orginal på min Blade. Är nöjd. Funkar faktiskt bra när det regnar också

men vadå .. dom är speciellt gjorda för kurvtagning?
är det något som du inte tycker om med dom ?

sladdandebarnet

En jobbigt svartsjuk jävel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT 660X
Nä jag kan inte klaga på dom. Hade Michelin Pilot sport på min kawa men dom här är bättre. Svårt att sätta fingret på vad som gör dom bättre. Dom bara känns stadigare. Lite hala när det är kallt ute men vilka däck är inte det?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
sladdandebarnet skrev:
Nä jag kan inte klaga på dom. Hade Michelin Pilot sport på min kawa men dom här är bättre. Svårt att sätta fingret på vad som gör dom bättre. Dom bara känns stadigare. Lite hala när det är kallt ute men vilka däck är inte det?

iof sant.. kör hellre lite försiktigare vid regn etc och har pefekt grepp i kurvorna när det är torrare

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
sladdandebarnet skrev:

såg riktigt intresannta ut dom däcken..

slits dom ner fort eller?

Rascal

Stödköp cognac !
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SP-1
Ska vi se om jag minns rätt... :confused:

BT020 är väl ett relativt hårt däck från Bridgestone. "Touring" eller "Sport Touring" är nog kategorin. Siter som orginaldäck på mer touringbetonade cyklar.
BT012SS är ganska mjukt. Passar gata och bana.
Sedan hamnar BT010 och BT012 någonstans där emellan. Kommer inte ihåg vilket av dem som är mjukast. BT012 sitter orginal som "Sladdis" sa på bland annat Blade.

Har en kompis som kör ZRX1200. Han har orginal BT020 som han tycker har för dåligt fäste.
Jag har kört med BT010 förrut och tyckte det funkade OK. I år är Spettan skodd med BT012SS så får vi se hur det funkar. Har hört att de slits fort. Smakar det så kostar det...

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...