DV: Canon MV600i, är den något att ha?

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Ja, frågan ligger i subject.
Har den de ingångar jag behöver om jag vill kunna redigera och pilla + kunna koppla in bulletcam?

//Anders.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Jag antar att den har det. Jag har inte sett några specs på den iofs, men jag äger själv en MV 550i som har både av in/ut samt dv in/ut.

Ett förslag är att maila cyberphoto och fråga.. De brukar vara trevliga och hjälpsamma med att plocka fram den rätta kameran för dina endamål.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Jag har en MV600i, jag har inte kikat närmare på den hittills, men jag ska göra det imorrn, tack vare dig. Återkommer.

Vad är det du behöver?




edit: nu lät det som om jag är värsta hälaren...men...eheh...jag har en på jobbet, alltså.. :)
 
Last edited:

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
John skrev:
Jag har en MV600i, jag har inte kikat närmare på den hittills, men jag ska göra det imorrn, tack vare dig. Återkommer.

Vad är det du behöver?




edit: nu lät det som om jag är värsta hälaren...men...eheh...jag har en på jobbet, alltså.. :)

Editen gjorde ju bara att det lät ännu värre...

Hur är bildkvaliteten? Är den så kass i dåligt ljus som man hör?
Ska man satsa på en Sony för 1k mer istället?

//Anders.
 

s9d8as0vjk

Guest
Jag har en MV600i och jag är missnöjd med speciellt tre saker.

1. Ljudet - Bandmotorn hörs ganska tydligt i tysta miljöer.
2. Saknar NightVision - Den har något NightMode men det sänker bildfrekvensen och kör med längre "slutartid". Inte bra ...
3. "klickljud" när man släpper zoomen ... alldeles för stark fjäder i "spaken" man zoomar med så släpper man den utan att ställa den i mitten så klickar det till ordentligt i filmen.

Annars är jag nöjd med den ... hade jag köpt kamera nu hade jag köpt en Sony PC8

Kolla denna film om du vill se resultatet (dock en film om fiske men det spelar kanske ingen roll):
http://212.37.5.92/www/fiskesnack/filmer/2003-06-23_Sutarmete_med_Fiskesnack.com.wmv
 
Last edited:

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Näe det spelar väl ingen roll.

Varför just PC8an.
Vad tror du om Sony TRV22?

Sälja din MV600i (till mig) och köpa nått annat?

//Anders.
 

Mr_Eddie

Jag har oxå kört...
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Cresent
PC8'a är på väg ut... Satsa på PC105 eller liknande som du får till samma pengar! Sony kamerorna är för övrigt dom bästa amatörkamerorna på marknaden.. (Enligt mig! :D)
 

s9d8as0vjk

Guest
UnderDog, nja ... har inte råd att byta kamera nu ... har beställt en vattentålig pennkamera med IR som jag ska använda under hårdare miljöer. ;)

PC8:an var den bästa som fanns för rimliga pengar när jag kollade på kamera ... nu har jag inte koll på alla modeller så det finns kanske någon som är bättre för samma pengar.
 

s9d8as0vjk

Guest
DV + analog in ja. Hoppas jag får testa pennkameran idag. :)

"i"-et i beteckningen står för det ... ;)
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
I Canons egen broschyr står att det inte finns någon S-VHS ingång, stämmer det?

Däremot finns i i-versionen "Analog till digitalomvandlare" och USB-in samt en annan fjärr.

Kan du rekommendera den?
Är den så kass inomhus som det sägs?
Har du testat dessa inställningar:

* Program AE: Auto
* AE Shift: <= -1.0
* Shutter: 1/60
* White Balance: Indoor.

//Anders.
 

s9d8as0vjk

Guest
Vet inte ... har bara filmat utomhus. S-video är ju analog ... USB tror jag inte det är på min. Däremot DV (FireWire)
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
UnderDOG skrev:
I Canons egen broschyr står att det inte finns någon S-VHS ingång, stämmer det?

Däremot finns i i-versionen "Analog till digitalomvandlare" och USB-in samt en annan fjärr.

Kan du rekommendera den?
Är den så kass inomhus som det sägs?
Har du testat dessa inställningar:

* Program AE: Auto
* AE Shift: <= -1.0
* Shutter: 1/60
* White Balance: Indoor.

//Anders.

DeOm man vill ha högsta möjliga bildkvalitet så har jag hört att man bör ställa in sin egen "white balans" själv, vilket går mig min kamera iaf. Går tills om att helt enkelt filmar in i något som är kritvitt, helt utan skugga, för att sedan trycka på "set". På min kamera har jag precis upptäckt slutartid, har börjat filma med 1/50 och det funkar ganska fint.

Det viktiga för att få bra film utomhus/inomhus är att man har rätt white balans för det. Har man t ex "indoor settings" så blir bilden riktigt usel utomhus och vise versa.


Jag har haft min kamera i ett halvår nu.. Min första kamera någonsin och jag är skapligt nöjd. Jag känner inte riktigt hundra för den än...

Det som jag stör mig på är

* Faktiskt rätt dålig mikrofon/högtalare.

*Autofokus. Min kamera har fta stora problem med att få fokus på saker och ting, speciellt när man filmar utan stativ på grjer som rör på sig. Kanske är så på alla kameror, vad vet jag, det här är min först som sagt.

*Klickljudet från zoomen. Ok, man kan vara försiktig och tänka på att försöka smeka tillbaks knappen.. Men filmar nånting i tysta miljöer så glömmer man ofta av det och det blir ett väldigt störande moment. Dock så brummar min kamera knappt något från dv-bandet! Speciellt om jag jämnför med andra Canon MV kameror som jag ibland har hört riktiga mardrömsexempel på.

*Nighmode!? Helt värdelöst.

*Det blir 2 st små "ränder" när jag spelar upp filmen på tv, pc.. varför? Går det att redigera bort? Har prövat flera olika dv-band med samma irriterande resultat.

*Batteriet. Orginal räcker det ca en timme.


Ok..det var de negativa sidorna. Här kommer det som jag gillar med kameran.

*Grym zoom, 22x Optisk. (det var då bra när jag köpte den, för det priset dvs.)

*Lätthanterlig. Enkelt att förstå, Enkel att filma med. Jag köpte den ihop med Engelsk instruktionsbok, som jag dock inte ens har tittat it. Menyer mm är väldigt lätta att förstå och hitta i.

*Eftersom jag saknar dvd-brännare är det kalas att kunna skicka tillbaks den färdigredigerade filmen ftrån pc´n, in i kameran för att sedan spelas upp i full kvalla på tv.

*Av in. Ett måste om man vill använda headcam har jag förstått.

*Riktigt sjysst kvalla när man ser filmen på tv i högsta möjliga upplösning osv.. Ser bra ut.

*Sen finns det ett helt gäng med inställningsmöjligheter och knep å knåp.. Men det finns väl i de flesta kameror idag..




Summa summarum, en helt ok dv-kamera för hobbyfilmaren tycker jag, väldigt prisvärd (Köpte min MV 550i för 9000 pix, ny).
Men jag skulle vilja testa en annan kamera för att få lite erfarenheter om skillnader osv. Jag ångrar nmig att jag inte åkte runt i butiker och kollade på en massa olika kameror och fick olika säljares åsikter, men framför allt bilda mina egna åsikter om vilken kamera som man kanske skulle ha gillat bäst.
Nu gick jag på "mest kamera för priset", vilket cyberphoto tyckte att MV 550i´n var för drygt 8 månader sedan...
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
OJ. Ser en massa stavfel, men det vägrar funka för mig att redigera min post nu. Ni får ha överseende med det...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top