dykcertifikat

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Tjena!
De e så att jag muckar från lumpen inom kort.. ganska exakt 7 dagar och får muckbidrag eller vad det kallas på ca 15.000 och jag tänkte faktiskt göra något vettigt för pengarna och inte bara slösa upp dem på krogen eller annat och jag minns att det var någon tråd för länge sen om dykning men jag hittar inte den eller den informationen som jag e ute efter.

Så jag tänkte fråga er här som har koll på dykning (gärna från helsingborgstrakter)
vad ni kan rekommendera för ställe att ta sitt dykcertificat och vad jag vet så finns det nån sorts kategori som night diving med mera så vad för något sånt man ska ta?
Japp, som ni säkert kan läsa så har jag ju ingen koll alls på dykning men jag har provat på att dyka med tuber o så innan och det är riktigt roligt.

Tacksam för all information

Quaya skrev:
2065797 Tjena!
De e så att jag muckar från lumpen inom kort.. ganska exakt 7 dagar och får muckbidrag eller vad det kallas på ca 15.000 och jag tänkte faktiskt göra något vettigt för pengarna och inte bara slösa upp dem på krogen eller annat och jag minns att det var någon tråd för länge sen om dykning men jag hittar inte den eller den informationen som jag e ute efter.

Så jag tänkte fråga er här som har koll på dykning (gärna från helsingborgstrakter)
vad ni kan rekommendera för ställe att ta sitt dykcertificat och vad jag vet så finns det nån sorts kategori som night diving med mera så vad för något sånt man ska ta?
Japp, som ni säkert kan läsa så har jag ju ingen koll alls på dykning men jag har provat på att dyka med tuber o så innan och det är riktigt roligt.

Tacksam för all information
Du har ju Kullen nära och bra. Vet inte vilka firmor man ska rekommendera i närheten. Det finns två-tre stora certutgivare, och alla har samma princip, grundkurs, och påbyggnadskurser. Du måste alltså börja på lägsta nivån oavsett vilken du väljer. CMAS anses som lite grundligare, det är lite längre utbildningstid, medans PADI har lite mer "crash-course" stilen. Jag valde PADI, och har faktiskt inte mer än deras grund-cert, trots att jag dykt relativt mycket både i Sverige och utomlands i nästan 15 års tid. En del väljer att göra många kurser snabbt, för att sen skaffa sig erfarenhet, jag gjorde det inte. Tipset är väl att ta grund-cert i Sverige, köp beggad utrustning (det är många som ger upp efter ett år eller så). Då har du för relativt billig penning egen utrustning som du blir van vid. Tar man certet utomlands blir det lätt så att drivis och algblomning gör att man skiter i dykningen här hemma, och det är synd, finns mycket fint i Svedala också. Ett av mina topp 10 dyk var i Hunnebostrand, natt, vindstilla, fullmåne och mareld...

HansJ skrev:
2065836 Du har ju Kullen nära och bra. Vet inte vilka firmor man ska rekommendera i närheten. Det finns två-tre stora certutgivare, och alla har samma princip, grundkurs, och påbyggnadskurser. Du måste alltså börja på lägsta nivån oavsett vilken du väljer. CMAS anses som lite grundligare, det är lite längre utbildningstid, medans PADI har lite mer "crash-course" stilen. Jag valde PADI, och har faktiskt inte mer än deras grund-cert, trots att jag dykt relativt mycket både i Sverige och utomlands i nästan 15 års tid. En del väljer att göra många kurser snabbt, för att sen skaffa sig erfarenhet, jag gjorde det inte. Tipset är väl att ta grund-cert i Sverige, köp beggad utrustning (det är många som ger upp efter ett år eller så). Då har du för relativt billig penning egen utrustning som du blir van vid. Tar man certet utomlands blir det lätt så att drivis och algblomning gör att man skiter i dykningen här hemma, och det är synd, finns mycket fint i Svedala också. Ett av mina topp 10 dyk var i Hunnebostrand, natt, vindstilla, fullmåne och mareld...

Tack för inlägget
Men där är ingen direkt skillnad på CMAS och PADI och heller inte någon större prisskillnad?
Japp absolut, får vara på någon polare eller kanske skaffa någon som man dyker men så man inte dyker ensam för det är kanske felet som man gör så att man tröttnar.
Du hade alltså en grunläggande utbildning och har dykt under natten, får man då den utbildningen där också då för den uppfattningen jag fick så ska man ta night-diving för att göra sånt?

Nattdyk ingår normalt sett i PADI ADVANCED OPEN WATER. Jag har bara Open Water men har gjort nattdyk. Dom bästa utomlands, Fillipinerna, Malaysia och Australien...

Skaffa dig grundnivån först och se om du tycker det är kul. Och försök förhandla dig till att du ska få använda torrdräkt under utbildningsdyken. Betala hellre nån hundring extra för det är det värt! Det suger att frysa!!! Det borde du veta som gör lumpen att det är bara dom dumma och dom fattiga som fryser... :tuttar

Fick mitt cert i lumpen... Försök att få med dig någon polare för det är altid roligare att dyka med någon man litar på. Var försiktig och lyssna noga för det är alvarliga grejer om något går snett!

Lycka till!!!!!!!! Välkommen i gänget!

Quaya skrev:
2065901 Tack för inlägget
Men där är ingen direkt skillnad på CMAS och PADI och heller inte någon större prisskillnad?
Japp absolut, får vara på någon polare eller kanske skaffa någon som man dyker men så man inte dyker ensam för det är kanske felet som man gör så att man tröttnar.
Du hade alltså en grunläggande utbildning och har dykt under natten, får man då den utbildningen där också då för den uppfattningen jag fick så ska man ta night-diving för att göra sånt?

CMAS är ju Franskt och PADI ammrekannskt, det ena lite glättigare kanske och ingen som dykt enligt den ena skolan kan erkänna den andre osv.
Jag själv lärde mig grunderna för dykning i det militära, men många år senare (när allt det där var glömt) så gick jag "på riktigt" mest för att få ett cert, som ju krävs för att få hyra grejer. jag reser ju en del så det blir en del tillfällen.

Då jag nu valde system så kollade jag noga, men föll ändå till föga för bekvämligheten i att min goda vän har egen dykfirma.
Han utbildar enligt PADI, och jag lade ingen värdering i det.
Nu är han som person väldigt säkerhetsorienterad och fokuserad, så det präglade ju hela situationen.
Förvisso vill jag tro att ALLA olika skolor inom PADI gör likadant, men vissa saker ÄR ju personberoende, och jag litar fullt på denna kille, särskilt som vi jobbat ihop i många år oxå.
Så jag ville ha en skola som förmedlade seriositet och trygghet.

Nu kan jag nog alldeles säkert tänka mig att CMAS gör detsamma, och det var dem jag tänkte börja med först.

Så strunta i vad systemet heter, känn efter hur personalen känns istället: Utstrålar de bara arrogant självsäkerhet, eller är detta en människa du vågar hänga upp ditt liv på?
Det avgör.

Rent spontant annars är det väl så runt om i världen att huvuddelen av divecentren tillerkänner sig PADI, så med ett sånt cer är det väl troligast och lättast att få hyra osv.

Mina två.

Quaya skrev:
2065901 Tack för inlägget
Vet inte vad prisskillnaderna är idag. På min tid, så var det vanligare att dykklubbarna hade CMAS utbildning, och baserat på vad jag såg då, så var det en grundligare utbildning, med mer pool-tid, praktik och teori. PADI känns lite mer som Scientolog, dvs självklart ska du gå alla kurser, det handlar om att sälja kurstimmar. Inget ont i det i sig, som Herr Doktorn påpekar beror det på utbildaren. Överlag är det nog så att på turistorter försöker de få igenom så många som möjligt, och snabbt som attan sälja på Advanced kurser etc etc. Finns dock inget som direkt förbjuder dig (även om det framställs så...) att dyka djupare än 18 meter eller dyka på natten med grund-certet. Skyndar man långsamt, är risk- och säkerhetsmedveten och dyker med folk som har mer erfarenhet så lär man sig mycket den vägen också. Vill dock trycka på att skaffa egen utrustning, men som sagt begagnat. Mina incidenter har alltid inträffat med lånade prylar...

En fråga ang incidenter av ren nyfikenhet så hur händer det egentligen förutom att luften tar slut när man kanske inte är beredd o sådant.

Skaffa PADI om du vill kunna använda det på en semester, jag har glömt mitt PADI cert hemma i svea och verkar inte finnas i datasystemet :huvet
CMAS vet dom knapt vad det är här och inte låter dom dig dyka med ett sånt heller.

Quaya skrev:
2066105 En fråga ang incidenter av ren nyfikenhet så hur händer det egentligen förutom att luften tar slut när man kanske inte är beredd o sådant.

Finns en del olika men några exempel är kväveberusning och tandsprängning (man har en lagning i en tand som inte är perfekt, får in luft mellan tanden och lagningen som sen expanderar vid uppstigning) :död

Quaya skrev:
2066105 En fråga ang incidenter av ren nyfikenhet så hur händer det egentligen förutom att luften tar slut när man kanske inte är beredd o sådant.
Regulator började läcka in vatten, slang till väst sprack, torrdräktsventil som inte släppte ut luft. Ingen av dessa är egentligen farlig, men som nybörjare kan det bli stressigt, och då tar man lätt fel beslut. Man tänker inte helt klart på lite djup heller...

HansJ skrev:
2066562 Regulator började läcka in vatten, slang till väst sprack, torrdräktsventil som inte släppte ut luft. Ingen av dessa är egentligen farlig, men som nybörjare kan det bli stressigt, och då tar man lätt fel beslut. Man tänker inte helt klart på lite djup heller...

Det farligaste som jag fick lära mig när jag gick min kurs och det man bör tänka på är hur djupt och hur länge man dykit pga av kvävet som får högra koncentration och ökar risken för dykarsjuka.

Bärgren skrev:
2068317 Det farligaste som jag fick lära mig när jag gick min kurs och det man bör tänka på är hur djupt och hur länge man dykit pga av kvävet som får högra koncentration och ökar risken för dykarsjuka.

Vrakdyk är väl rätt riskabelt, risk att trassla in sig och skada utrustning osv..

Själv har jag bara tubdykt ett par gånger och har inte cert, men har fattat att PADI is the shit.
Jag lumpade med två snubbar som båda hade PADI, den ena hade även CMAS, han sa att det var dom mest bortkastade pengar han någonsin spenderat, glad i hågen åkte han ut i stora världen och skulle dyka på lite coola platser, och alla frågade efter hans PADI-card...

Dock skaffade han sig sitt PADI utomlands, på ett minst sagt suspekt sätt, men dyka kunde han ju...

GuW skrev:
2068344 Vrakdyk är väl rätt riskabelt, risk att trassla in sig och skada utrustning osv..

Själv har jag bara tubdykt ett par gånger och har inte cert, men har fattat att PADI is the shit.
Jag lumpade med två snubbar som båda hade PADI, den ena hade även CMAS, han sa att det var dom mest bortkastade pengar han någonsin spenderat, glad i hågen åkte han ut i stora världen och skulle dyka på lite coola platser, och alla frågade efter hans PADI-card...

Dock skaffade han sig sitt PADI utomlands, på ett minst sagt suspekt sätt, men dyka kunde han ju...

Jo, fast om man ser till vanliga dyk som att kolla runt på botten så fick iallafall jag lära mig många gånger lära mig att ha koll på uppstigningstid.

Jag själv har CMAS och har inte öpplevt några problem, fast tillägas borde ju att jag bara dykt i Norge och här i Sverige. Men efter att jag har pratat med folk som har PADI så har jag bildat mig uppfattningen att det är en jäkla massa olika kurser som, de flesta, automatiskt följer med om man tar CMAS´s tre (Finns det nått nytt fyrstjärnig utbildning nu?) steg.

Bärgren skrev:
2068566 Jo, fast om man ser till vanliga dyk som att kolla runt på botten så fick iallafall jag lära mig många gånger lära mig att ha koll på uppstigningstid.

Jag själv har CMAS och har inte öpplevt några problem, fast tillägas borde ju att jag bara dykt i Norge och här i Sverige. Men efter att jag har pratat med folk som har PADI så har jag bildat mig uppfattningen att det är en jäkla massa olika kurser som, de flesta, automatiskt följer med om man tar CMAS´s tre (Finns det nått nytt fyrstjärnig utbildning nu?) steg.

Jo, jag kanske uttryckte mig klumpigt, jag menar på inget sätt att CMAS skulle vara en sämre utbildning, men alla "Dive-Shop's" frågade efter hans Padi-Card när han ville hyra utrustning.

Tvärtom enligt honom så var nog hans CMAS utbildning noggrannare och mer säkerhetsoirenterad än motsvarande utbildning på Padi (nu köpte han tydligen i princip sitt Padi-card i någon gudsförgäten håla) största skillnaden när dom jämförde sina utbildningar var väl egentligen dekompressionstider vid djupare dyk (som sagt jag är amatör och har INGEN utbildning själv) om jag förstod diskutionen rätt, man lär ju överleva vilken ideologi man än följer i det fallet.

Den dykning jag själv har gjort med tuber har skett under övervakning av folk som kan det här (PADI dykare) och inte på så fruktansvärt djupt vatten.
Jag hade (och har fortfarande kroniska) problem med bihålorna, därför blev det aldrig någon dykkurs för mig.

Nu ska jag förmodligen få operera mina bihålor, och blir det bra kanske jag återupptar dykandet, dock kommer jag inte att gå kurs hos IXSU i Umeå, eftersom dom blåste en polare till mig på kursavgiften när dom höll på och flyttade kursstarten tills han inte längre kunde delta, och sedan påstod att HAN inte avanmält sig i tid....

Skämmes tamejfan! (det sista var riktat till IXSU)

Esquire skrev:
2068731 IKSU?
Idrottsklubben Studenterna i Umeå
www.iksu.se

Ehh, just det, så stavas det....
Jag har bara bott i Umeå hela mitt liv....

Dykklubben i Umeå heter väl polarbjörnarna eller nåt, vilket inte låter så lockande

:hihi

Tjenna, det är sent och jag orkar inte läsa igenom alla inlägg.. men som några nämnt så är det Cmas och Padi o välja på, Padi upplever jag som betydligt större och vanligare organsiation. Det är också den jag valde, vet mkt lite om Cmas. Vill du göra nattdyk, vrakdyk, djupdyk (18-32m), strömdyk o.s.v. är det Advance du behöver, så långt har jag hunnit. Man börjar dock med Open Water diver cert.
Vi har en dykshop/skola i stan på fågelsångsgatan (ovanför kullagatan, nästan ända borta vid hälsobacken/ GP) Där finns trevliga och duktiga instruktörer.
Har dykt på nästan alla kända platser på jorden men fan aldrig i Sverige.. förhoppningsvis blir det av i sommar :)

Du kan ju alltid logga in på www.sportdykare.se och ställa frågor. Om du frågar vilken som är bäst PADI vs CMAS så blir det ett himla ståhej :hihi Kanska kul faktiskt. Man kan alltid fråga om parlina är bra eller inte oxå :D Sluta med att tycka att DIR är överdrivet så får du en till het dabatt :tummenupp Lycka till!

CMAS är bäst om man vill lära sig dyka
PADI är bäst om man vill kunna dyka över allt i världen
varför inte ta båda :tummenupp

Kawwa skrev:
2069207 Du kan ju alltid logga in på www.sportdykare.se och ställa frågor. Om du frågar vilken som är bäst PADI vs CMAS så blir det ett himla ståhej :hihi Kanska kul faktiskt. Man kan alltid fråga om parlina är bra eller inte oxå :D Sluta med att tycka att DIR är överdrivet så får du en till het dabatt :tummenupp Lycka till!

Det är väll ungefär som att dra upp 2-takt vs. 4-takt i Racingforumet eller prata om något brott som begåts och vem som gjort det här i OT-forumet. Det spårar ganska lätt ur.

:hihi

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...