Dyno on a budget

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag tänkte bygga en liten enkel dyno.
Tävlar med kinesisk påhängsmotor och tröttnat på att gissa vad modifieringarna har för effekt.
racer.jpg
Hittade en hyfsat stor elmotor!!
Tänkte använda mig av gratis programmet SimpleDyno.
Huviudsaken med bygget är inte att få ut exakt effekt, visar det 5 eller 8 hästar spelar ingen roll utan jag är ju ute efter skillnader på reporna. Arseldynon är för okänslig :)
dyno1.JPG

Dyno2.JPG

Dyno3.jpg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Den tråden måste följas!

Mer detaljer tack!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det inte enklare att bara bygga en accelerationsbänk med svänghjul som accelereras upp?

En ide jag haft för så små motorer är att gå till bilskroten och köpa en halv bakaxel från en framhjulsdriven bil. Då har du lagerbocken klar med bromsok, bromsskiva och även hjulet ska vara med. Sedan sätter du moppehjulet mot bilhjulet och accelerera upp det och mäter accelerationstiden.

Sedan är det bara att köra relativmätningar.

Vill du veta svängmassan för exakt kalibreringen så kan du göra en pendelarm med en vikt på några kg längst ut. Så när du låter pendeln svänga ska hjulet svänga fram och åter med pendeln. Du kan då genom pendelns vikt + periodtiden räkna fram tröghetsmomentet.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Enklare? Tror inte det kan bli enklare än så här. Detta är väl en accelerationsbänk? Jag har tagit ur rotorn/axeln och mätt upp den. Diameter och vikt, 170mm dia och 56 kg. Knappar man in dessa värden i SimpleDyno räknar den ut tröghetsmomentet, MOI. Allt är lagrat snyggt och kompakt. Jag ska försöka få till en bättre rulle att ställa bakhjulet emot.
Är det inte enklare att bara bygga en accelerationsbänk med svänghjul som accelereras upp?

En ide jag haft för så små motorer är att gå till bilskroten och köpa en halv bakaxel från en framhjulsdriven bil. Då har du lagerbocken klar med bromsok, bromsskiva och även hjulet ska vara med. Sedan sätter du moppehjulet mot bilhjulet och accelerera upp det och mäter accelerationstiden.

Sedan är det bara att köra relativmätningar.

Vill du veta svängmassan för exakt kalibreringen så kan du göra en pendelarm med en vikt på några kg längst ut. Så när du låter pendeln svänga ska hjulet svänga fram och åter med pendeln. Du kan då genom pendelns vikt + periodtiden räkna fram tröghetsmomentet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enklare? Tror inte det kan bli enklare än så här. Detta är väl en accelerationsbänk? Jag har tagit ur rotorn/axeln och mätt upp den. Diameter och vikt, 170mm dia och 56 kg. Knappar man in dessa värden i SimpleDyno räknar den ut tröghetsmomentet, MOI. Allt är lagrat snyggt och kompakt. Jag ska försöka få till en bättre rulle att ställa bakhjulet emot.

Ok, du ska alltså bara använda rotorn som svänghjul!?

Jag missförstod och trodde du skulle bromsa med elmotorn rent elektriskt och i princip utan svängmassa. Då skulle det blivit lite meckigare att reglera.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Det har inte hänt så mycket här...
Men jag har stålskott remskivan eller vad det kan kallas och testat lite repor.
Med hörlurar och magnet på rullen. Det fungerar men är instabilt.
Har beställt prylar så jag ska bygga med en Arduino och riktig HAL-sensor istället.
https://ardyno.weebly.com/
Ritning på stålkonstruktion finns i huvudet.. EU-pall ser så tråkigt ut :)
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Stora framsteg här!
Hårdvaran här hemma och lödd.
Hallsensor istället för hörlur blev riktigt bra.
Levererar stabila varvräkningar, testat med skruvdragaren
Själva bänken åkte ihop i kväll och nu är det bara några pinnar som ska dit sen blir det bänkning!!
bänk1.jpg
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Första testerna...
Behövdes R-stift så det fick bli lite brickor och skit för att få det att funka..
Men Hall-sensorn "dör" vid 750 rpm typ. Vet inte om det är en dålig/billig sensor eller om jag gjort nått fel.
Tips?
dyno2.JPG
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Första testerna...
Behövdes R-stift så det fick bli lite brickor och skit för att få det att funka..
Men Hall-sensorn "dör" vid 750 rpm typ. Vet inte om det är en dålig/billig sensor eller om jag gjort nått fel.
Tips?
View attachment 447683

Får du nåt magnetfält i lindningen som stör ut signalen? (elmotorn funkar som en generator när du snurrar på den, det visste du förstås redan men det finns juh andra på forumet.)
Testa att linda alufolie runt signalkabeln och jorda den i nåt.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag kanske har för lite bit metall som ska läsas av?
Om jag förbinder 2 fläktblad med hålband?
Signalen är så stabil upp till typ 750 varv så det borde inte vara några störningar.
Utan R stift fick den dock spel :)
hall1.JPG
hall2.JPG
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är fläkten i alu?
Hålband som som ref ger ju inte så stor yta att läsa av, testa med en plåtbit på ca 1 cm bredd.

Du kan testa avläsning av sensorn om du använder en Dremel och en större slipmoj som tejpar fast en spik på, du bör kunna avläsa upp till 10000 rpm. En Arduino jag har för test ger bra avläsning vid 15000 rpm, har inte testat högre än.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Ja, men jag testade först med 7 läsningar per varv och det funkade det också men inte när det började snurra "fort"...
Jag testar med 1-2 cm avläsningsyta, i morgon. Nu är det GT :banana

Är fläkten i alu?
Hålband som som ref ger ju inte så stor yta att läsa av, testa med en plåtbit på ca 1 cm bredd.

Du kan testa avläsning av sensorn om du använder en Dremel och en större slipmoj som tejpar fast en spik på, du bör kunna avläsa upp till 10000 rpm. En Arduino jag har för test ger bra avläsning vid 15000 rpm, har inte testat högre än.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja, men jag testade först med 7 läsningar per varv och det funkade det också men inte när det började snurra "fort"...
Jag testar med 1-2 cm avläsningsyta, i morgon. Nu är det GT :banana

Sju läsningar per varv blir ju ganska många för arduinon att hantera, 1000 rpm => 7000 impulser/min.
Hur många rpm är det meningen att man ska komma upp i?
Lycka till, jag är själv sugen på att bygga en sån där bänk, så jag väntar på dina resultat, hoppas det går att mäta upp till ca 300 hkr med grejerna. Lycka till imorgon.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Haha, har du inte sett vilddjuret som står på?
Jag är glad om jag kan mäta 5-6 hk.
Rullen väger 64kg, elmotorn har nån märkning med 900 varv.
Drevat för typ 60-70 snurrar det rätt bra.
Tack!
Sju läsningar per varv blir ju ganska många för arduinon att hantera, 1000 rpm => 7000 impulser/min.
Hur många rpm är det meningen att man ska komma upp i?
Lycka till, jag är själv sugen på att bygga en sån där bänk, så jag väntar på dina resultat, hoppas det går att mäta upp till ca 300 hkr med grejerna. Lycka till imorgon.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Ytterligare ett "En sån vill jag också bygga"-projekt. :)

Hoppas du får fart på den!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Placera istället givaren axiellt, närmare centrum precis längst in vid fläktbladens början. Där har du dels tjockare gods och dels längre tid för avläsning.

Sen har jag iofs två invändningar som du får avgöra själv hur mycket du bryr dig.
Det ena är att fläktbladen är gjutna och därmed inte perfekt symmetriska, så då läser inte av med exakt 72 graders förskjutning. Om det är acceptabelt vet bara du.
Det andra är att fläkten också tar effekt på gott och ont, det blir lite trixigare att räkna fram rätt effekt från din mätning men och andra sidan är det ju inte fel att det även finns en hastighetsberoende broms i din dyno.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag skrotade en sensor i morse... Gjorde en längre avläsningsyta, som brast.
IMG_0898.JPG
Men som tur var så köpte jag 2 :)
Nästa försök.
Nu satte jag sensorn på sidan/utsidan så den kan inte komma i kontakt med hålbandet.
Det kinesiska krutpaketet orkade spinna upp elmotorn till ungefär 2000rpm.
Känns säkert och stabilt!
IMG_0907.JPG
Så nu är det dags att testa lite olika avgasrör, cylindrar, porthöjder.
Hur exakt den är spelar ingen egentlig roll, jag letar ju differenser.
IMG_0904.JPG
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Nu har jag testat ordentligt!
Så jävla fränt :banana
Jag har några olika cylindrar och pipor som testas.
Så sjukt enkelt och exakt, på med ett rör och en repa, byt rör, nästa repa!
Jag har fyllt i alla mått/vikter så noga det går. Jag har plockat ur rotorn och vägt den, men bänken är troligen lite snål med siffrorna.... Eller så är motorerna inte bättre trimmade :-(
Stora jobbet nu är att analysera alla siffror! Vad ger 1mm höjd avgasport?
Så jävla nöjd!

tedyno.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top