Dynojet

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Hey alla glada hoj åkare!

Jag har läst lite om dynojet men skulle vilja ha lite mer information, finns de nån som skulle kunna förklara lite om vad de gör när de "optimerar" som de skriver. 5-20hk? lägre soppa förbrukning? måste man köpa dynojet kit eller powercommander? :va kan de va en bra investering till min nya hoj som snart rullat 100mil?

mvh Chrille

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Att du får 5-20hk med en powercomander (tillverkas av dynojet) kan du glömma. Att det ens gör någon skillnad kan du också glömma.

Det som ger mer häst är byte till helsystem eller slipon och kattersättare, men helsystem ger mer. Bytter man till helsystem så brukar det också bli ett nytt luftfilter (ex K&N). Många tycker också att ska man ändå byta så mycket och lägga pengar på helsystem etc så kan man lura på att byta "topp" också.

Då börjar du närma dig runt 10-15 häst till, i absolut bäst fall.

Powercommandern behöver du för att kunna ställa in luft/bränsle efter bytet av allt ovan, så att din hoj går optimalt och inte för snålt. Detta görs när den körs i bänk (bromsbänk) "bänkning".

Hoppas det här svarade på några av dina frågor och funderingar

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Hur mycke märker man av dessa 10 hästar egentligen om man redan har 180-190hk som finns i dagens nya sporthojar?

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Hur mycke märker man av dessa 10 hästar egentligen om man redan har 180-190hk som finns i dagens nya sporthojar?

Inte så mycket för vägkörning, men är man duktig banförare så räknas ju alla extra hästar och fart man kan skaffa sig. För att ut och luffa på gatan, inte något skulle jag säga.

Dock så tycker jag att hojen går jävligt mycket mjukare och jämnare efter pc3an och bänkningen vilket var första anledningen till att jag bänkade (och vara säkert på att blandningen gick rätt också naturligtvis)

De extra hästarna behöver jag inte då jag inte använder alla jag hade från början ändå.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år