Dyrt att åka fast på Åland.

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Dyr stegring för mc-förare
Publicerad: 31/08/2010 18:54
Uppdaterad: igår 19:06

En åländsk motorcyklist i 25-årsåldern har dömts till 55 dagsböter, 1.375 euro, för att han i juni i år accelererade så snabbt att motorcykeln stegrat sig, framhjulet slagit i marken så snett att frampartiet börjat röra sig okontrollerat först i det egna körfältet och sedan i körfältet för mötande trafik och till sist kört av vägen till vänster.
Mc-föraren hade sällskap av två andra motorcyklister och en bil kom i möte – något som tingsrätten betraktade som försvårande omständigheter. (ao)

http://www.nyan.ax/nyheter/klocknotiser.pbs?news_id=55952&news_instance=327

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det verkar väl inte så dyrt? Vårdslöshet i trafik ger ju ofta dagsböter på 10-15000 även här hemma.

Ett lindrigt fall av VIT ger 30 dagsböter. Grövre fall kan ge 100.

Tjänar du 200'kr/år så blir en dagsbot ca 200kr och alltså är 50 dagsböter 10000:-

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag fick 60 dagsböter för en simpel fortköring på ön så det här straffet känns rätt lindrigt med tanke på att han orsakade en olycka.

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det verkar väl inte så dyrt? Vårdslöshet i trafik ger ju ofta dagsböter på 10-15000 även här hemma.

Ett lindrigt fall av VIT ger 30 dagsböter. Grövre fall kan ge 100.

Tjänar du 200'kr/år så blir en dagsbot ca 200kr och alltså är 50 dagsböter 10000:-

Hur beräknas en dagsbot? :confused:

Jag trodde i min enkelhet att man helt enkelt tog årsinkomsten fördelad över antalet arbetsdagar på ett år....... :va

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hur beräknas en dagsbot? :confused:

Jag trodde i min enkelhet att man helt enkelt tog årsinkomsten fördelad över antalet arbetsdagar på ett år....... :va

Nu blev jag lite osäker så jag fick googla igen... Exemplet ovan var bara en siffra jag hade i bakhuvudet men det visade sig vara rätt nära sanningen.

"En dagsbot är tänkt att motsvara en dags nettoinkomst, rent praktiskt beräknas beloppet som en tusendel av den dömdes årsinkomst (efter att vissa avdrag gjorts)."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dagsböter

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nu blev jag lite osäker så jag fick googla igen... Exemplet ovan var bara en siffra jag hade i bakhuvudet men det visade sig vara rätt nära sanningen.

"En dagsbot är tänkt att motsvara en dags nettoinkomst, rent praktiskt beräknas beloppet som en tusendel av den dömdes årsinkomst (efter att vissa avdrag gjorts)."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dagsböter

Intressant. Tyckte väl att vintrarna börjat kännas längre och längre... :D

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras