E 10..

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
auto motor & sport

Klart: Sverige byter till E10 2021 – både bensin och diesel blir dyrare

Det blir mer biodrivmedel i bensin och diesel från augusti 2021. Regeringen har nu fattat beslut om hur reduktionsplikten ska se ut fram till 2030. Literpriset på bensin kan komma att öka med upp till 3,60 kronor och diesel med 6,75 kronor – utöver skattehöjningar. Dessutom klarar inte alla bensinbilar att köras på E10.

Av Wiggo Björck
Publicerad 2020-12-30 16:00

BILEKONOMI MILJÖ

Det råder sedan tidigare enighet bland de fyra samarbetspartierna i regeringen om att öka kraven på inblandning av biodrivmedel i diesel och bensin för att minska utsläppen av växthusgaser. Nivåerna regleras idag av den så kallade reduktionsplikten som infördes 2018.

Enligt tidigare uppgifter skulle nya krav införas 30 juni 2021. I september gick Infrastrukturdepartementet ut med att biodrivmedelhalten då höjs till sex procent för bensinen och 26 procent för dieseln. Nuvarande nivå är 4,2 respektive 21 procent. Exakta direktiv och föreskrifter utlovades till december.

Men infrastrukturminister Anders Ygeman har dröjt in i det sista. Till slut, precis innan julledigheten, publicerade regeringen en promemoria om hur reduktionsplikten för drivmedel ska se ut fram till 2030.

På grund av det försenade beskedet har införandet skjutits upp till 1 augusti.

E10 blir då den nya standardkvalitén för 95-oktanig bensin i Sverige istället för nuvarande E5. Bränslet innehåller som namnet antyder upp till 10 volymprocent etanol istället för dagens fem.

"Det bedöms finnas tillräckligt med tid för berörda aktörer att förbereda sig för ändrade reduktionsnivåer för reduktionsplikten på bensin och diesel och ett införande av E10 på marknaden", skriver regeringen i PM:et.

Enligt det nya beslutet ska reduktionsplikten för bensin nu öka till 7,8 procent och dieseln till 30,5 procent år 2022. Till 2030 ska det sedan ligga på 28 procent för bensin och 66 procent för diesel.

Tills 1 augusti kommer nu 3000 bensinstationer och 15.000 pumpar i landet behöva byggas om, rapporterar Dagens PS med hänvisning till branschorganisationen Drivkraft Sveriges vd Johan G Andersson.

Dyrare priser att vänta
Det kommer blir dyrare att tanka för både privatpersoner och företag i Sverige när mer biodrivmedel blandas in. Detta beror på att drivmedlen i dagsläget kostar mer att producera.

Exakt hur mycket bensin- och dieselpriserna kommer att påverkas är dock svårt att förutse eftersom det beror på en rad olika faktorer, noterar regeringen i PM:et.

"De närmaste åren uppskattas kostnaden utifrån tillgängliga uppgifter till mellan 8 och 12 öre per liter exklusive mervärdesskatt för varje procentenhet reduktionsnivån ökar", skriver regeringen i PM:et.

Det innebär att bensinpriset kan komma att öka med upp till 35 öre per liter per år, inkluderande moms. För dieseln bedömer regeringen att det rör sig om 50–75 öre per år.

Fram till 2030 kan priset på bensin ha ökat med upp till 3,60 kronor per liter. Dieselpriset förväntas då ha ökat med upp till 6,75 kronor per liter.

Regeringen är är tydlig med att prognoserna exkluderar skattehöjningar och förändringar i oljepriset. Det är därmed möjligt att priserna kan komma att öka ännu mera.

För bensinbilisten kommer bytet från E5 till E10 även innebära fler tankstopp. Etanol har nämligen ett lägre energiinnehåll än bensin. När halten av det ökar kommer därmed förbrukningen gå upp något.

Företag drabbas hårdast
De höjda priserna kommer enligt regeringens PM drabba företag och industrier hårdast och särskilt de som är beroende av vägtransporter. Det gäller särskilt små företag inom skogs- och jordbruk.

"Reduktionsplikten på diesel påverkar i första ledet åkerinäringen och därigenom även den industri och de näringar som är beroende av vägtransporter. Förslaget bedöms även medföra en kostnadsökning för jord- och skogsbruk samt gruvindustri då reduktionsplikten leder till högre pumppris på diesel. Näringar med hög exportandel, till exempel skogsindustrin som också är den enskilt största transportköparen, är särskilt utsatta då dess internationella konkurrenskraft påverkas av högre transportkostnader", skriver regeringen i PM:et.

Samtidigt räknar regeringen med att de högre drivmedelspriserna ska leda till att "användningen allt annat lika kommer att minska, något som dämpar kostnadsökningen."

Äldre bilar kan få problem
Även om de flesta bensinbilar idag kan drivas med E10 kan vissa äldre modeller få problem om de körs på bränslet.

Branschorganisationen Bil Sweden tog därför fram en lista på vilka bilmodeller som klarar av att köras på E10 redan 2011 då E10 först blev tillåtet i Sverige.

Kör du en bil som inte är med på listan? Då kan du behöva börja tanka 98 oktan framöver.

"Ett alternativ är att dagens 98-oktaniga bensin utgör ett alternativ för dessa fordon. Det kan även leda till förändringar på depånivå. Beroende på hur marknaden utvecklar sig kan det inte uteslutas att mindre tankstationer som väljer att inte saluföra E10 i sådana fall enbart kommer kunna saluföra en 98-oktanig bensinkvalitet", skriver regeringen i sin promemorian.

Så kommer reduktionsplikten att öka
Bensin reduktion, procent Diesel reduktion, procent
2020 4,2 21
2021 6 26
2022 7,8 30,5
2023 10,1 35
2024 12,5 40
2025 15,5 45
2026 19 50
2027 22 54
2028 24 58
2029 26 62
2030 28 66
Källa: Promemoria Reduktionsplikt för bensin och diesel – kontrollstation

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Första talet efter årtal är bensin andra talet är Diesel.
% gäller lagstadgad minimi inblandning av biodrivmedel.

Som jag ser det kommer många få bekymmer med förgasare bilar/hojar/snöskotrar/motorsågar/jordfräs ar osv osv då allt kommer att gå snålare o snålare det blir således mera värme i motorerna och allt som är äldre kommer få bekymmer med Etanolen i bränslet såsmåningom.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vilka ”äldre” bilar menar man inte skall kunna gå att köra med E10?

Jag har provat med minst 25% på alla bilar jag haft från åm 1960 och framåt och det är ingen större skillnad på upp till 20-25%, med 50% får man använda choken längre och det kan säkert bli svårare vintertid om man inte fetar på blandningen för att kompensera.

Vilket är väldigt enkelt, särskilt på mindre motorer som brukar ha ställbara munstycken....

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vilka ”äldre” bilar menar man inte skall kunna gå att köra med E10?

Jag har provat med minst 25% på alla bilar jag haft från åm 1960 och framåt och det är ingen större skillnad på upp till 20-25%, med 50% får man använda choken längre och det kan säkert bli svårare vintertid om man inte fetar på blandningen för att kompensera.

Vilket är väldigt enkelt, särskilt på mindre motorer som brukar ha ställbara munstycken....
Det är väl till stor del material i bränslesystemet som inte tål etanolen, och det är ju ingen höjdare om packningar, slangar mm tackar för sig, med motorstopp eller bränsleläckage som följd.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Min högst personliga upplevelse är att de äldre bilarna har material som mycket väl klarar spriten. Förr när man fick isproppar i förgasarna pga ingen alls etanol i bensinen satte man ju en rejäl dos K-sprit eller T-röd, typ en liter i fem liter soppa, för att lösa proppen. Annars kanske 2-5% stadigt vintertid.

Jag har kört ganska många mil med veteranbilar och rejäl inblandning E85, hur det är med nyare bilar (2000-) vet jag däremot inte. Gissningsvis billigare material...

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Äntligen , detta beslut borde ha kommit för länge sedan

Bättte att många hat ”lite” inblandning än några få har mycket...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Som åtgärd kan man tanka på sjömackar vid marinor för om jag fattat rätt är sjöfartens bränsle rena utan tillsatser då det inte är bra om båtmotorer stannar lite hipp som happ ute på sjön/havet.

Det är lokala oljehallen som har talat om att det skall vara så med sjöfartens bränsle.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Som åtgärd kan man tanka på sjömackar vid marinor för om jag fattat rätt är sjöfartens bränsle rena utan tillsatser då det inte är bra om båtmotorer stannar lite hipp som happ ute på sjön/havet.

Det är lokala oljehallen som har talat om att det skall vara så med sjöfartens bränsle.

Ofta har man alkylatbensin på sjömacken.

Motorn stannar inte för att det är lite etanol i bränslet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Äntligen , detta beslut borde ha kommit för länge sedan

Bättte att många hat ”lite” inblandning än några få har mycket...

Jag önskar bara att man kunde ha fått höjt oktantal i motsvarande som spriten borde ge grad men naturligtvis kan bensinbolagen istället fylla på mer av billig lågoktanig bensin så att kunden får sina 95/98 oktan och inte en gnutta mer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Etanol förstör gummimembranet i Briggs&Strattons förgasare, jag bytte varje år tidigare, efter övergång till Alkylat har jag inte bytt en enda gång...

Modernare kina motorer ( i snöslungan ) verkar dock klara etanolinblandning.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag önskar bara att man kunde ha fått höjt oktantal i motsvarande som spriten borde ge grad men naturligtvis kan bensinbolagen istället fylla på mer av billig lågoktanig bensin så att kunden får sina 95/98 oktan och inte en gnutta mer.

Japp ,ty sådan är kapitalismen ....
Kan de snika in på något så lär de göra det, för att kompensera för den oktanhöjningen som spriten ger :huvet

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Etanol förstör gummimembranet i Briggs&Strattons förgasare, jag bytte varje år tidigare, efter övergång till Alkylat har jag inte bytt en enda gång...

Modernare kina motorer ( i snöslungan ) verkar dock klara etanolinblandning.

Konstigt, jag och all jag känner har kört gräsklipparen i alla tider på vanlig bensin... aldrig bytt ett enda membran på någon lillmotor. Den äldsta var från 1973, körde den till för två år sedan.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Som bara kostar ca 1.35 mer (rekommendat från leverantörerna) än vanlig bensin per liter. Från ett 200 liters fat kostar alkylat ca 28 kronor litern. Alkylat har ett ron/mon på 94/92 medans vanlig E5 har 95/85.

Räkna med cirka 20 kr/liter på sjömacken, det kostar att ta dit soppan också. :) För tio år sedan ca 17 kr/liter.

Men klart billigare än från dunk/fat!

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Ofta har man alkylatbensin på sjömacken.

Motorn stannar inte för att det är lite etanol i bränslet.

Många båtar har dieselmotor. Och i miljödiesel som fått stå några månader börjar det växa bakterier som bildar nån slags gelatinlik sörja som sätter igen bränslefilter. Min pappa har segelbåt = tankar en gång per år = bränslet blir dåligt. Så han brukar tanka med ett antal jeepdunkar på en q-star mack som har nån specialdiesel som är helfossil eller liknande. Och säkerligen svindyr.

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Många båtar har dieselmotor. Och i miljödiesel som fått stå några månader börjar det växa bakterier som bildar nån slags gelatinlik sörja som sätter igen bränslefilter. Min pappa har segelbåt = tankar en gång per år = bränslet blir dåligt. Så han brukar tanka med ett antal jeepdunkar på en q-star mack som har nån specialdiesel som är helfossil eller liknande. Och säkerligen svindyr.

Blankdiesel finns ju lite överallt , riktiga grejer.

Preppers kör med sånt då det går att lagra.

Desutom går det ju att tjöpa dieselkonserveringsmedel.
Tror Stp har nån variant

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
HVO100 kostar 15:15 på macken hemma och det går åt en aning mer än vanlig diesel.
Men många motortillverkare vill inte godkänna det, t ex Fiat i lite äldre Ducato.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Borde det inte gå att hälla i 1% bensin i dieseln för och göra den
jobbig för tillväxt , skall inte vara några problem iaf för nyare motorer
med motorstyrning iaf

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...