E-reg vs Lv-reg. Hur vet man?

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Jag undrar hur man vet, eller hur man kollar och vad man ska kolla efter för att veta skilnaden mellan en enduroreggad hoj och en landsvägsregistrerad hoj. Jag har kollat upp motsvarande modeller på vägverkets hemsida men jag blir inte klok på hur man ska se skilnaden. Båda typer har ju registreringsnummer, skall besktias försäkras och skattas. Jag kikar även under fliker "tilläggsinformation" på vägverkets sida med jag förstår mej inte på alla kolumner och paragrafer där står.

Anledningen till att jag frågar är för att jag skall köpa en Ktm 520 och bygga om den till motard så småningom och vill absolut inte "råka" köpa en hoj som är e-reggad istället för Lv-reggad. Kan någon reda ut begreppen åt mej så att jag själv kan läsa ut vad det är för typ av reggning på vägverkets hemsida. =)

Min gamla cross som var e-reggad hade följande tillägg enligt koll på vv.se som jag gjorde nyss:

DISPENS:B13C KÖRRIKTNINGSVISARE
DISPENS:B19A STÄNKSKYDD FR, UTFORMNING
DISPENS:B19B STÄNKSKYDD B, UTFORMNING
DISPENS:F37B HASTIGHETSMÄTARE, BEF
FORDONET FÅR ENDAST BRUKAS PÅ VÄG I SAMBAND MED TRÄNING OCH TÄVLING.
FÖRAREN SKA INNEHA SAMT MEDFÖRA GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD AV SVEMO.

(rätta mig någon mer än gärna om jag skulle ha fel!)

amatörs-sättet att se skillnaden: blinkers och tuta eller inte (lv eller enduro), right?

Jo vist går det att se på blinkers/körritkningsvisare, men det är ju inte alla som har det monterat på hojen när fotot är taget. Då är det enda sättet att veta säkert att kolla upp hojen på VV hemsida. Men hur man ser skilnad på E-reg o Lv-reg på vägverkets hemsida har jag ingen aning om.

Jo vist går det att se på blinkers/körritkningsvisare, men det är ju inte alla som har det monterat på hojen när fotot är taget. Då är det enda sättet att veta säkert att kolla upp hojen på VV hemsida. Men hur man ser skilnad på E-reg o Lv-reg på vägverkets hemsida har jag ingen aning om.

Hur man ser att det är E regg hos vv är just detta.
FORDONET FÅR ENDAST BRUKAS PÅ VÄG I SAMBAND MED TRÄNING OCH TÄVLING.
FÖRAREN SKA INNEHA SAMT MEDFÖRA GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD AV SVEMO.
+ förståss alla dispanser :tummenupp

Man kan då alltså utgå i från att om det inte står någonting om dispenser i tilläggsinformationen hos vägvereket, så är hojen landsvägsregistrerad och får framföras på allmänväg utan SVEMO's delaktighet!? =)

Man kan då alltså utgå i från att om det inte står någonting om dispenser i tilläggsinformationen hos vägvereket, så är hojen landsvägsregistrerad och får framföras på allmänväg utan SVEMO's delaktighet!? =)

Det låter ju som ett rimligt antagande, för att vara helt säker rekommenderar jag att du kontaktar vägverket och svemo så slipper du spekulationer (om det nu inte postar någon som vet säkert).

Jag tänker ringa VV och höra med dom, säljaren påstår dock att det 'är LV-reg på hojen, men i dessa dystra motorcykeltider vet man aldrig =D

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick