E regg på bandagar?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jag har en mycket dum fråga här men jag måste få den besvarad. Jag hade tänkt att komma och köra bland annat på sviestads roadracing bana med hojen som SM i sommar men det verkar inte som att jag får igenom min registrering, hur fungerar det med E-reggade hojar, får man köra med dessa på de såkallade gatkörningarna? :confused:
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Vad säger din försäkring om krock med annan part?!
Det är väl det som är mest avgörande.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Rasorblade skrev:
Vad säger din försäkring om krock med annan part?!
Det är väl det som är mest avgörande.
Har inte tecknat någon försäkring än för iår. Haft trygg hansa tidigare. Det är alltså upp till försäkringsbolaget som med vilken LV reggad hoj somhällst som är med på bankörningar?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
philsson skrev:
Har inte tecknat någon försäkring än för iår. Haft trygg hansa tidigare. Det är alltså upp till försäkringsbolaget som med vilken LV reggad hoj somhällst som är med på bankörningar?

försäkringen måste täcka skador och dyl. om annan part är inblandad och du är vållande!
Sen spelar det väl ingen roll om den är Lv eller E-reggad. Bara försäkringen gäller :tummenupp
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Om du har licens så kör du på rr träningarna ju...annars är det väl så att det gäller som ofösäkrad/licens på vanliga bandagar..jag kör ju den gruppen och jag har ingen försäkring alls
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
philsson skrev:
Jag har en mycket dum fråga här men jag måste få den besvarad. Jag hade tänkt att komma och köra bland annat på sviestads roadracing bana med hojen som SM i sommar men det verkar inte som att jag får igenom min registrering, hur fungerar det med E-reggade hojar, får man köra med dessa på de såkallade gatkörningarna? :confused:

Ingen dum fråga alls.

Du får använda din e-reggade hoj till och från träning och tävling. Gatkörning på bana är inte det, dvs nä, det får man inte. Jag vet inte hur LMS ställer sig, men jag hade sagt nej om jag vore arrangör.

/Stefan M
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Stefan M skrev:
Ingen dum fråga alls.

Du får använda din e-reggade hoj till och från träning och tävling. Gatkörning på bana är inte det, dvs nä, det får man inte. Jag vet inte hur LMS ställer sig, men jag hade sagt nej om jag vore arrangör.

/Stefan M
Men numera försäkras alla E reggade hojar enligt samma regler som LV reggade. Skiljer ingenting i försäkringsformen alltså borde försäkringen alltid gälla. Att man inte får köra på gata under alla omständigheter är ju en sak men en bana är ju ingen allmän väg så om vi bortser ifrån försäkringarna så borde det vara lagligt. Och försäkringen skiljer sig som sagt inget ifrån de LV reggade hojarna. Därför jag undrar vad som gäller.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Fråga försäkringsbolaget hur försäkringen gäller är mitt tips.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Busaberg skrev:
Fråga försäkringsbolaget hur försäkringen gäller är mitt tips.
Försäkringen kan jag kolla upp, nemas problemas. Har inte trafikförsäkrat hojen än iår så det kan jag checka i samband med det. Min fråga var mest riktad till arrangörerna eller om det nu är svemo som ansvarar för detta. Jag har själv ingen licens, undrar alltså över "gatkörningarna".

Skickar iväg ett mail till svemo. De kanske kan svara på min fråga?.
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
philsson skrev:
Försäkringen kan jag kolla upp, nemas problemas. Har inte trafikförsäkrat hojen än iår så det kan jag checka i samband med det. Min fråga var mest riktad till arrangörerna eller om det nu är svemo som ansvarar för detta. Jag har själv ingen licens, undrar alltså över "gatkörningarna".

Skickar iväg ett mail till svemo. De kanske kan svara på min fråga?.
För att köra på våra gatkörningar måste cykeln vara inreggad och försäkrad.
Släpper man ut en cykel som inte uppfyller dessa krav och det händer något gäller inga försäkringar.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
LOTTAK skrev:
För att köra på våra gatkörningar måste cykeln vara inreggad och försäkrad.
Släpper man ut en cykel som inte uppfyller dessa krav och det händer något gäller inga försäkringar.
Hojen är inregistrerad (E-regg), kontrollbesiktigad och kommer att trafik/halvförsäkras. Allt är i vanlig ordning, det jag undrade över var om E-reggningen spelade någon betydande roll.

Mail ivägskickat till Svemo.
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
philsson skrev:
Hojen är inregistrerad (E-regg), kontrollbesiktigad och kommer att trafik/halvförsäkras. Allt är i vanlig ordning, det jag undrade över var om E-reggningen spelade någon betydande roll.

Mail ivägskickat till Svemo.

Har du hojen försäkrad hos Länsförsäkringar verkar försäkringen gälla utan problem. Men de som håller i bankörningen kanske nekar dig att köra ändå just pga hojen inte är lv-reg.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1991216&postcount=11
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Leffe skrev:
Har du hojen försäkrad hos Länsförsäkringar verkar försäkringen gälla utan problem. Men de som håller i bankörningen kanske nekar dig att köra ändå just pga hojen inte är lv-reg.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1991216&postcount=11
Det är lite skillnad på Icke reggad hoj och E regg. Som jag nämnde tidigare har försäkringsbolaget exakt samma vilkor och premier för E reggade hojar som LV reggade hojar. Det är alltså samma försäkring.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
E-reggade hojar får väl bara köras till och från träning och tävling. På gatåkningarna vill knappast LMS att försäkringsbolagen ska få chansen att tolka det som att hela arrangemanget är tävlingsträning för att du kör e-reggat.

Obs! Jag uttalar mig inte officiellt för LMS förstås.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Neutral skrev:
E-reggade hojar får väl bara köras till och från träning och tävling. På gatåkningarna vill knappast LMS att försäkringsbolagen ska få chansen att tolka det som att hela arrangemanget är tävlingsträning för att du kör e-reggat.

Obs! Jag uttalar mig inte officiellt för LMS förstås.
Mitt motiv var just att man inte befinner sig på vägen, samt att samma försäkringar gäller som för de LV godkända. känns som att jag reperar migsjälv för 5e ggn. :D
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
philsson skrev:
Mitt motiv var just att man inte befinner sig på vägen, samt att samma försäkringar gäller som för de LV godkända. känns som att jag reperar migsjälv för 5e ggn. :D
Du repeterar ditt mantra om försäkringen men det är inte det jag skriver om. Då ett e-reggat fordon räknas som ett tävlingsfordon som endast får framföras i såndana sammanhang så är det stor chans att försäkringsbolagen tolkar hela arrangemanget som en tävlingsträning och då gäller definitivt inte försäkringarna. Det finns exempel på att kraschkåpor/lap timers m m inte är godkända utan att det är för seriöst då. Att ha ett tävlingsfordon på banan bland gatreggade är väl samma sak tycker jag.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Neutral skrev:
Du repeterar ditt mantra om försäkringen men det är inte det jag skriver om. Då ett e-reggat fordon räknas som ett tävlingsfordon som endast får framföras i såndana sammanhang så är det stor chans att försäkringsbolagen tolkar hela arrangemanget som en tävlingsträning och då gäller definitivt inte försäkringarna. Det finns exempel på att kraschkåpor/lap timers m m inte är godkända utan att det är för seriöst då. Att ha ett tävlingsfordon på banan bland gatreggade är väl samma sak tycker jag.
Jo det har du så rätt i. Fy va surt om de inte skulle funka. :gnissla
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Ringde till LMS och blev hänvisad till en person inom ämnet, Hannes Vestman. Det går bra att köra E reggat på gatkörningarna sålänge försäkringen gäller och hojen håller sig inom ramarna för buller. Skitgött alltså! :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
philsson skrev:
Ringde till LMS och blev hänvisad till en person inom ämnet, Hannes Vestman. Det går bra att köra E reggat på gatkörningarna sålänge försäkringen gäller och hojen håller sig inom ramarna för buller. Skitgött alltså! :tummenupp


Fast risken är väl att du blir stoppad ändå, av enskilda bandagsarrangörer som inte vet hur de ska ställa sig.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
philsson skrev:
Ringde till LMS och blev hänvisad till en person inom ämnet, Hannes Vestman. Det går bra att köra E reggat på gatkörningarna sålänge försäkringen gäller och hojen håller sig inom ramarna för buller. Skitgött alltså! :tummenupp
Jo men gäller försäkringen då? För att försäkringen ska gälla så får bankörningen inte va en tävling eller träning och en e-reggad får bara köras till och från just tävling och träning. Hur får du ihop de?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top