Earth Hour - Släck ljuset för klimatet 28/3 kl. 20.30-21.30

fox9racing

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
Yamaha DT 125 LC -82, Cagiva V Raptor 1000 -00, KTM LC4 640 SM -03
Earth Hour - Världen släcker för klimatet. Släcker du den 28 mars?

wwwtext.jpg

wwwtextw.jpg

http://www.wwf.se/v/klimat/earth-hour/1196404-earth-hour-2009-startsida

De flesta har nog inte kunnat undgå detta som Världsnaturfonden WWF dragit igång. Men någon kanske blir upplyst, om inte annat så är det en bra påminnelse så det inte glöms bort.

Så vilka ska släcka ner? Här hemma slås huvudströmbrytaren av mellan 20:30-21:30 och så lite ström som möjligt kommer att förbrukas under resten av dagen.
Kommer du inte släcka ner? Varför?

Jag kommer även den 28 mars skänka 50 kr till Världsnaturfonden WFF genom att SMS:a WWF till 72900.
wwfsms.jpg

http://www.wwf.se/insamlingsportal/show.php?id=1073289

Kul att många företag har hakat på detta exempelvis Arla som ger ut en svart mellanmjölksförpackning:
arlablack.jpg

http://www.arla.se/Default____23255.aspx

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
en fundering, kommer ett kolkraftverk att göra av med mindre kol bara för att vissa släcker sina lampor, eller kommer de bränna lika mycket bara det att en massa energi går till spillo?

fox9racing

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
WWF skrev:
Genom en enkel handling – att släcka ljuset under 1 timme – kan du vara med och sända en signal till världens makthavare att de vid FNs klimatmöte i Köpenhamn i december ska våga fatta de beslut som krävs för en framtid på jorden.

Ser det inte som att jag ska släcka ner i en timme och sen tro att klimatproblemet är löst eller ha gott samvete. Mer som en signal och få andra uppmärksamma. Men även som en kul grej, med lite tur kanske vi i Stockholm får mörkt för en gångs skull (stjärnorna hur såg dom ut nu igen?).

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag ska försöka vara med.
Jag undrar hur/om driftansvariga på elproduktionsanläggningar förbereder sig inför detta?

Har hört talas om en liknande grej för länge sedan.
Uppmaningen den gången ska tydligen ha utspelat sig i direktsänd tv.

Det var i ett tv program, Hylands hörna tror jag det var, som vid den tiden var oerhört populärt med många tittare.
I programmet uppmanades tittarna att släcka en lampa och många/alla gjorde det.
Om jag förstod det rätt så blev det en inte helt obetydlig dipp i Rikets elförbrukning. Om jag förstod det rätt så vållade detta vissa problem i bland annat kärnkraftverken.

Undrar hur det blir med det nu?

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag kommer inte släcka någon lampa iallafall :tummenupp Varför? tja jag tror inte att växthuseffekten beror på koldioxidutsläpp. Förövrigt när man väl minskat koldioxidutsläppen så har världen fortfarande massvis med utsläpp att ta hand om, så det kommer ta ett par 1000år. Tänk om man sedan helt plötsligt kommer på att koldioxid inte är så farligt utan kanske metan (bara ett exempel) då har man bränt pengar helt i onödan.

Sedan som Rosen säger, bara för att några släcker sina lampor (eller många) så slutar ju inte kolkraftverken att gå, snarare att dom får slänga på några extra ton kol för att möta den plötsliga ökade elförbrukningen efter alla sätter igång sina apparater.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Jättebra. Det tycker säkert kolkraftverken också.

Hur ser miljöpåverkan ut för det däringa svarta mjölkpaketet?

SpeedKing!

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
70-tals suzuki
Det roliga är ju att om alla släcker sina lampor samtidigt kommer belastningen på elnätet att förändras så det blir risk att frekvensen förändras, för att motverka detta måste man antingen sänka produktionen fort, vilket är omöjligt på kolkraftverk och kärnkraft. (Det går att göra på vatten och vindkraft relativt fort). Det enda alternativet som finns kvar är att exportera elkraften och om alla kringliggande länder också har överkapacitet i det läget blir det till att elda för kråkorna med stora bleeder motstånd.... Kanske värmer upp lite till?

fox9racing

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
Tycker att om någon så borde elproducenter och bolag ha koll och förberedelser för Earth Hour. Jag skickade precis ett mail till ett av dessa där inte ens en träff hittas när man söker på Earth Hour hittades på hemsidan. Frågade varför de inte har någon information, om de har några förberedelser för detta och hur det kan påverka.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag tänker iallafall släcka ner så mycket som möjligt under den timmen (eller ja, hela kvällen) och mysa med flickvännen med tända ljus m.m.

Varför inte liksom?

Men visst blir man avundsjuk på alla er som är så manliga och coola nog att skita i det hela och droppar så häftiga argument. Och varför all skitsnack om hur det kommer påverka kolkraftverk m.m.? Är ju inte det det handlar (lässvårigheter hos samtliga?), det handlar ju om att ge en signal, från folket till makthavare att fatta vettiga beslut - och i min tro så kommer det fungera riktigt bra (en signal kommer komma fram, frågan om vad nötterna till makthavare gör sen är en helt annan fråga, precis som med FRA, IPRED och allt annat som dom beslutar om utan folkets åsikter i åtanke).

Vi är ju väldigt många som inte orkar bry sig om att gå ut och demonstrera, och det brukar sällan leda till något vettigt, speciellt inte när det finns huliganer/idioter och att massmedian konstant fokuserar sig på dessa huliganer och idioter istället för syftet till demonstrationen. Men denna demonstration och signal är det inget några få idioter kan förstöra, ändra massmedians fokus ifrån.

Men så er för bröstet och släng en brödrost i badet på nämnda datum, att lägga minsta möjliga energi på att förändra saker och ting är säkerligen bara idiotiskt.

(MVH en nisse som aldrig demonstrerat eller gjort sin röst hörd förutom vid diskussioner, forum och valröstningar)

fox9racing

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
Ni som är så "manliga" och ska gå emot strömmen (för det är så ovanligt när det gäller sånt här), eller bara inte växt ifrån trotsåldern kan i alla fall ta en funderarare på vad ni vinner på att inte släcka ner. Om inte annat kanske ni kan få lite mys med tanten där hemma när det är mörkt.:krama

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Vad kan hända egentligen vid en massläckning av den här typen?
Rent eltekniskt?

Om jag förstått det rätt så kan man jämföra förflyttningen av elström i elnätet med förflyttningen av vatten i ett vattenledningsnät.

Och om det nu är på det viset så kan jag föreställa mig att det kanske kan slås sönder transformatorer och andra elprodukter i slutändor av elnätet?

En massläckning blir det ju detsamma som att tokstänga ventiler i ändorna på vattenledningsrör där vatten i stora mängder i normalfallet flödar fram.
Stänger man ventiler för snabbt (släcker alla lamorna samtidigt) så kanske man får ventilen i handen, eftersom den levande kraften i det framrusande vattnet är våldsam.
Det framrusande vattnet krossar ventilfästen eller försvagningar.

Stämmer detta resonemang?
Finns det någon elkunnig?

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Vad kan hända egentligen vid en massläckning av den här typen?
Rent eltekniskt?

Om jag förstått det rätt så kan man jämföra förflyttningen av elström i elnätet med förflyttningen av vatten i ett vattenledningsnät.

Och om det nu är på det viset så kan jag föreställa mig att det kanske kan slås sönder transformatorer och andra elprodukter i slutändor av elnätet?

En massläckning blir det ju detsamma som att tokstänga ventiler i ändorna på vattenledningsrör där vatten i stora mängder i normalfallet flödar fram.
Stänger man ventiler för snabbt (släcker alla lamorna samtidigt) så kanske man får ventilen i handen, eftersom den levande kraften i det framrusande vattnet är våldsam.
Det framrusande vattnet krossar ventilfästen eller försvagningar.

Stämmer detta resonemang?
Finns det någon elkunnig?

Jag inbillar mig att det kommer uppstå en sjujäklas massa transienter när alla tänder upp men jag kan ha fel. Men så är ju jag så "manlig" oxå så jag deltar inte i den här manifestationen. Och så är jag tydligen i trotsåldern med.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Ni som är så "manliga" och ska gå emot strömmen (för det är så ovanligt när det gäller sånt här), eller bara inte växt ifrån trotsåldern kan i alla fall ta en funderarare på vad ni vinner på att inte släcka ner. Om inte annat kanske ni kan få lite mys med tanten där hemma när det är mörkt.:krama

ptja genom att inte släcka ner servern så vinner jag några timmar på den uppstart som annars skulle krävas :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Hehe, en liten roligare tanke däremot: Vi med laptops och mobilt bredband... får vi surfa vidare under timmen utan strömkabeln? :hihi

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping