Ebay - Square Trade,, pålitligt???

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har hittat en hoj som kan vara ett klipp på Ebay, dock så är hojen lite väl billig, misstanke uppstår ju lätt då.
Säljaren hänvisar till att han har en Square Trade identitet via Ebay och att pengarna skulle sitta säkra hos Square Trade tills jag fått hojen.
Vidare så är det en engelsk snubbe, hojen är englands reggad, men han är militär stationerad i Italien nu, hyoj finns där och han har en polare som jobbar på FedEx och kan via honom frakta hojen mycket billigt.
Låter ju bra, men lite skumt också.
Hade ju hellre hämtat hojen själv i england, eller själv fixat och betalt för transporten, känns ju säkrare att anlita själv och ha lite koll.
Frågan lyder, har någon erfarenhet av denna typ av transaktion med Square Trade/ Ebay?
http://www.squaretrade.com/cnt/jsp/index.jsp

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Garanterat bedrägeri! Fråga honom om du kan betala hojen genom Escrow.com, så skall du se att han kommer att skylla på både det ena och det andra men det kommer inte att gå. Escrow fungerar nämligen så att du betalar penger till dem för en vara, de meddelar säljaren att du betalat, säljaren skickar varan till dig och när du godkänt varan betalas dina pengar ut till säljaren. Escrow fungerar mao som oberoende tredjepart.

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Yamaha R6:a
man ska ju inte dra alla över samma men det är nog säkrast att använda något större bolag att sköta det ekonomiska....

har hört ett par liknande historier här på SH där folk som haft sina hojar på annons och fått konstiga erbjudande från england...

men det e klart att det finns ärliga människor också, denna gången så var det ju han som ska sälja, kolla upp telenummer och adress om de stämmer i england, prata m honom själv, fråga en massa, varför just bara detta betalningssätt...

MVH

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Andreas70 skrev:
Garanterat bedrägeri!
Hur kan du vara så säker på det? SquareTrade är Ebays "preferred online dispute resolution service" (länk).

R2, SquareTrade är seriöst, men det kan ju fortfarande vara ett bedrägeriförsök, så var lite kall. Om det är en deal som är för bra för att vara sann så är den nog just det, inte sann :).

Sök på squaretrade på ebay.com:s hjälpsidor så hittar du en hel del information: länk.

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Yamaha R6:a
sgtpepper skrev:
Hur kan du vara så säker på det? SquareTrade är Ebays "preferred online dispute resolution service" (länk).

R2, SquareTrade är seriöst, men det kan ju fortfarande vara ett bedrägeriförsök, så var lite kall. Om det är en deal som är för bra för att vara sann så är den nog just det, inte sann :).

Sök på squaretrade på ebay.com:s hjälpsidor så hittar du en hel del information: länk.

Håller med...

MVH

Beno

Backwheel Demon;)
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100S
Håller med förre talaren... Jag hittade asbilliga R1'or på e-bay och snubben bodde på ett ställe men hade hojen i England. Skrev till honom och och fick svar utan något namn. Han sa att den var packad och klar att skicka. Jag mailade och sa att jag kunde komma med slantar ett par dagar efter om jag fick hämta den i England. Då fick jag väldigt vaga anledningar om varför jag inte kunde hämta den (den var ju redan packad så det var ju jobbigt att packa upp den och liknande...). Så är dom väldigt billiga så finns det nog en stor anledning. Kolla också allt vad folk skriver om säljaren (även om det inte alltid betyder att han/hon är OK). Dessutom verkar det ofta som dom jag sett som är suspekta har sådan där annonser som syns lite bättre och hamnar högst upp på listan.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har läst lite på både SquareTrade och Escrow nu, tycker att båda erbjuder en säkrare betalningsmetod.
Funkar det verkligen så med betalningen att jag får tillbaka hela betalda summan vid tvist så är det ju bara att köra på.

Nedan kan ni läsa hans mail till mig, visst får man den där känsla att det är bluff, men som sagt, finns det ett helt säkert betalnings sätt så...

Hi,
I will take care of the shipping through the company FedEx and it will take 5-6 days.I have a friend at FedEx who will manage me a lower price shipping,so I will take care of that.When I will ship it,I will declare it as a gift so that you will pay no taxes when you will receive it and for this it will be delivered directly to your address.
This deal will be done in a secure way:the most important thing in all my activity is that I am affiliated at eBay Square Trade , I have an account for 10000$ and this means that if something happens and you do not receive the bike you will get your money back 100% from my account.How you are protected by Square Trade,in case we have a deal:
1) If you will not receive the bike as i described to you,although this is not the case,Square Trade will refund you with 100% from the whole amount which you paid me.Even in case you will not receive the bike,they will refund you the money.
2) You will send the money on my name and address but you will give the details from the payment to Square Trade.They will verify the payment and if is OK,if the money exist and are available under my name they will notify me to proceed with the shipping.After you receive and see that the bike is the one you want,you just notify Square Trade to give me the payment details so I can pick up my money.

All you have to do now is just send me your complete name and address and your ebay user id and I will open a case with Square Trade about our deal,and they will contact you with more details,and explain better the whole process.I will wait for your email.
Thanks!

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Säger bara en sak: AKTA DIG! Luktar bedrägeri lång väg!

Square trade betalar bara ut några pengar om säljaren har konto hos dem.
Har vet jag detta? Jag kollade upp en hoj som jag var intresserad av och fick svar från Square trade att personen inte var deras kund.
Jag skulle gissa på att annonsen också försvunnit från E-bay, eller hur?
Kanske jag har fel men jag tror inte det.
Om säljaren är seriös och vill skicka hojen hit så bör han gå med på att använda Escrow som mellanhand. Om inte, leta efter något annat.

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Glömde säga att den killen jag kollade sa exakt samma saker till mig som du fått i ditt e-mail. Vad du än gör, glöm den hojen! Den finns inte!

Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
ta och kolla var han mailar ifrån......känns som bedrägeri!!!

har du försökt få ringa till honom??....(gör det)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kolla grabbens tidigare "feedback" på Ebay. Har han mindre än 20 olika positiva unika transactions och ABSOLUT inga negativa, gör ingen affär som involverar summor större än tusenlappen.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Han kan kanske skapa ett fejkat id som att han är reggad hos Squere trade.

En annan sak som är märkligt att i dessa hojrelaterade bedrägerier är att de så besatt talar om transaktionen, ist för hojen.

Har ett mail från -99 som ser nästan identiskt ut med det ovan i tråden.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
varningsmail..

Chronic skrev:
Han kan kanske skapa ett fejkat id som att han är reggad hos Squere trade.

En annan sak som är märkligt att i dessa hojrelaterade bedrägerier är att de så besatt talar om transaktionen, ist för hojen.

Har ett mail från -99 som ser nästan identiskt ut med det ovan i tråden.

Moderna Nigeriabrev, utan tvivel..

Jag fick senast igår ett varningsmail om liknade transaktioner som nämnts i tråden, sänt från äkta Ebay.
Aldrig hört talas om "if it is too good to be true, it probably isn't".. just det stod även i mailet.

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Kawasaki
Osäker? Köp inte. Men! ebay har jag gjort affärer via sen 2003 och det har alltid funkat felfritt. Är det dessutom SquareTrade är det lika pålitligt som ha sina kontouppgifter på VISA etc. FedEX levererar hojen och du kollar att den är precis som du förväntat dig, SEN skriver du under och affären är i hamn. Jag menar det kan inte bli säkrare att göra affärer över internet än så. Visst det finns muppar som försöker lura på ebay och dom åker dit direkt. ebay tar sin verksamhet på seriös sätt. Har du kollat upp killens feedback på ebay? Har han fått många positiva feedbacks så är han antagligen seriös. Typ mera än 50st. Köpte precis just en laptop över ebay för närmare 700€ och jag hade god kommunikation med honom hela tiden tils jag fick varan. Jag skulle inte gjort det om han inte haft mycket positiva feedbacks. Square Trade är nog att lita på.
Tänk oxå på att bara för att dom är asbilliga så kanske det beror på att ebay är auktion och har utgångsbud som 99% av gångerna är billiga till att börja med. Dom brukar öka ordentligt ca: 1 dygn före avslut. Så priset som står där (om det inte är ett "buy now" pris) är billigt "start price". Jag skulle inte tveka att köpa av killen, visst det är pirrigt men eftersom det är SquareTrade dvs detsamma som Escrow (en 3:e part) som håller i pengarna åt er tills ni båda är säkra på att affären är som överenskommet.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag hade inte vågat köpa av den killen, har sett liknande mail innan som varit bluff...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag hade absolut inte investerat i den hojen så länge du inte kan få köpa den helt idiotsäkert. Det finns ett litet svin i Sverige som lägger upp såna här affärer och jag har en polare som har blivit blåst. I den härvan förekommer det dessutom förfalskade dokument som gör att när polarens advokat såg allt så skulle saken vara biff - Allt fanns ju på papper. Ett par dagars efterforskningar senare så visade det sig att allt var bluff.
Polisanmälan går från Sverige till England och där upptäcker de att alla "spår" pekar tillbaka till Sverige. När anmälan sen kommer i retur är den dränkt av ett berg av byråkrati vilket gör att ingen kommer åt fan som är skyldig. Det påstås till och med att polisen har namnet på fanskapet.

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Kawasaki
Pussies! :tummenupp

Live a little, take a chance.

Nänå, gör som du vill. Men jag förstår inte dessa 2 inlägg efter mitt. Jag förklarade ju att en 3:e part är involverad tills han (köparen) kollat upp allt, dvs papper och hoj. Vad mer behövs? Är ju precis som att göra en affär från blocket.se. Inget byter händer förrän båda två har kollat att allt är ok. Det betyder att det är fullt möjligt för killen som vill köpa hojen ta med morsan,farsa, 80 polare och 9 advokater med när hojen ska levereras och ...ja.. kan det sägas enklare..
Men vi har alla rätt till vår egen åsikt.. jag har respekt för dom som inte skulle göra det för att det är riskfyllt att göra affärer över internet ,em någonstans måste ju t.o.m ni känna er trygga. Jag menar, han har hojen framför sig och alla papper.. ringer till ,,ja alla ställen man ska ringa och kolla papper till och alla säger .. "denna hoj är ok" och SEN först säger man OK till FedEX killen och DÅ först byts pengarna.

spoon

Lucky 7's
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Airbus 321
R2 skrev:
Hi,
I will take care of the shipping through the company FedEx and it will take 5-6 days.I have a friend at FedEx who will manage me a lower price shipping,so I will take care of that.When I will ship it,I will declare it as a gift so that you will pay no taxes when you will receive it and for this it will be delivered directly to your address.

om han är från england borde han veta att det inte betalas någon skatt inom eu, eller har jag fel???

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Paroxyst skrev:
..... Jag menar, han har hojen framför sig och alla papper.. ringer till ,,ja alla ställen man ska ringa och kolla papper till och alla säger .. "denna hoj är ok" och SEN först säger man OK till FedEX killen och DÅ först byts pengarna.

Eller så tror han att pengarna är låsta hos tredje part och väntar lugnt på att hojen ska komma. Nä det sen inte dyker upp någon hoj så tänker han "Vilka kukar det finns. Vilken tur att pengarna ligger spärrade hos en tredje part."

Sen ringer han till den sk tredjeparten och upptäcker att om denne ens existerar så har den då inga pengar....

Jag säger inte att det är omöjligt att det kan funka men jag hade garderat mig extremt hårt tex genom att rådgöra med advokat INNAN affären påbörjades.

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
spoon skrev:
om han är från england borde han veta att det inte betalas någon skatt inom eu, eller har jag fel???

"....I have a friend at FedEx who will manage me a lower price shipping,so ..."

Detta fullkomligt skriker SCAM!!SCAM!!

Enkla medel för att få "kundens" förtroende. Inte en susning att detta är ett reko köp. Jag har varit inblandad i flera liknande fall (ej mc dock) upplägget är enligt Formulär 1A.
Du får göra hur ni vill, som det heter, det drabbar iaf inte min ekonomi. :dummer
Men blir det affär är jag synnerligen nyfiken på vad resultatet blev, dvs om trådstartaren törs återkomma med feedback.... :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...