Ecu flash i norra Sverige?

Renström

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Umeå
Hoj
2014 Yamaha MT07
Hallå alla!

Försökt googla mig fram utan större framgång men finns det någon som flashar ecu:s i norra delen av vårat avlånga land?. Vet att Swedish race parts och Swedish fast bikes flashar men då behöver man skicka iväg ecu:n. Är bosatt i Umeå men kan ändå åka en liten bit om det innebär att jag slipper skicka iväg ecu.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Är till en 2014's MT07a :)
Jag hade nog tagit risken och skickat min till Moore Mafia i staterna om man hade en gixxer eller något i den stilen. Men sen just den här tiden på säsongen kanske inte är optimalt att bli hojlös.

Han har ju en dragracingkanal på tuben, men det känner du säkert till.

Om han flashar MT07or vet jag inte.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Absolut ingen rekommendation som sagt.

Brukar bara kika på hans kanal lite då och då.
Han brinner ju för det han håller på med iaf.

Hittade en MT07-video

 

Renström

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Umeå
Hoj
2014 Yamaha MT07
Absolut ingen rekommendation som sagt.

Brukar bara kika på hans kanal lite då och då.
Han brinner ju för det han håller på med iaf.

Hittade en MT07-video

Moore mafia är ju riktigt grym men han håller ju till i USA. Men till andra som kanske funderar på att flasha och bor i västerbotten/västernorrland så finns det en firma i sundsvall som flashar bågar, dom har en bromsbänk men har färdiga mappar för olika setups, dvs helsystem, luftfilter osv osv. Där kan dom även ta bort fabriksrestriktioner och dylikt så blir nog att boka en tid där. Zip tuning heter firman :)
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Flashning av ECU är ju ett ganska brett begrepp som involverar allt möjligt mellan att ta bort fabriksrestriktioner typ AIS-pump och "deceleration cut", att ändra fläkttemperatur eller att lägga in en ny bränslemapp.

I fallet bränslemapp skulle jag vara väldigt tveksam till att använda något som har tagits fram med amerikansk handelsbensin. I de allra flesta fall har de lägre oktantal och betydligt mer etanol i sin handelsbensin, vilket mycket väl kan påverka dynoresultatet och skapa en bränslemapp som fungerar lite sisådär om den körs med svensk handelsbensin.

En bidragande orsak till att Dynojet - i alla fall förr i tiden - var noga med att poängtera vilken av sina nedladdningsbara bränslemappar som var avsedd för vilken marknad.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Flashning av ECU är ju ett ganska brett begrepp som involverar allt möjligt mellan att ta bort fabriksrestriktioner typ AIS-pump och "deceleration cut", att ändra fläkttemperatur eller att lägga in en ny bränslemapp.

I fallet bränslemapp skulle jag vara väldigt tveksam till att använda något som har tagits fram med amerikansk handelsbensin. I de allra flesta fall har de lägre oktantal och betydligt mer etanol i sin handelsbensin, vilket mycket väl kan påverka dynoresultatet och skapa en bränslemapp som fungerar lite sisådär om den körs med svensk handelsbensin.

En bidragande orsak till att Dynojet - i alla fall förr i tiden - var noga med att poängtera vilken av sina nedladdningsbara bränslemappar som var avsedd för vilken marknad.
Jag vet, besattade mig med Powercommander för 10 år sedan, men redan då var det marginellt...iaf vad som sades till mig. Får en känsla av att det inte längre är så stor skillnad på soppan, men men.

Undrar varför dem tog bort Autotune prylarna, jag hade dem och pillade ett tag tills jag slutade åka med sugmotor.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har på omvägar hört att det var mycket strul med Autotune och att det var svårt att få till funktionen för ”vanligt folk” som bara ville köra som vanligt och samtidigt skapa sin bränslemapp.

Jag hade Autotune på en GSX-R 1000 för tolv-tretton år sedan och det fungerade klockrent så länge man tog fram sin egen mapp genom att helt enkelt köra dragracerepor på varje trottelposition. Alltså ungefär som man kör en hoj i bänken och då borde ju resultatet rimligen bli samma eftersom beräkningsalgoritmen i Autotune och Dynojetbänkens programvara är densamma.

Den uppenbara fördelen var ju att man sparade pengar för uteblivna bromsbänksbesök. Den uppenbara nackdelen var ju att det ganska fort gick 200+ km/h på alla trottelpositioner över 50%…Inte helt okontroversiellt för vänsterkvinnor, miljöpartister och sådana som jobbar inom HR…
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag gjorde samma sak men med Bazzaz system. Åkte till Hedenbasen i Boden och gjorde reporna där, inga miljöpartister så långt ögat kunde nå... :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top