Effekt dämpare...

Micke.N

Ninja 4 Ever
Gick med
26 May 2003
Hoj
ZX-9r -95 IGEN
jag fick med en till hojen...men den måste"stoppas om & så..... vart kan man vända sig då?? eller kan mangöra det sjölv? isåfall vad ska man införskaffa?

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
Micke.N skrev:
jag fick med en till hojen...men den måste"stoppas om & så..... vart kan man vända sig då?? eller kan mangöra det sjölv? isåfall vad ska man införskaffa?

ljuddämparull kan ju vara bra om du in förskaffar innan :tungan.

Ta ut det perforerade röret som sitter inne i ljuddämparen ( ett rör med massor med små hål i ) linda in det röret ordentligt med ull sen kan du prova och klistra på det på hojen så du får det ljud du vill ha låter det för mycket så smetar du på ennu mera ull eller tar bort lite om det skulle låta förlite, lycka till!

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Borra ur popnitarna runt ena anslutningen (brukar vara rostfritt, -tålamod), använd stort borr typ 10mm men borra inte igenom godset med borret! Lirka ut insatsen försiktigt (brukar krävas stor kraft, dock) -använd inte hammare! -du ångrar dig bara när du ser bulorna efteråt. Använd endast gummiklubba om du måste.

Rafsa ut all gammal ull och fyll på med ny. Tuta i ullen så fluffigt du kan. Givetvis måste du ha tillräckligt mycket ull till att fylla hela dämpkammaren, men spänn inte ullen förmycket runt röret. Fluffigare ull= tystare och mullrigare, Tajtare ull= högre och smattrigare.

Köp ull av ett märke du känner igen, hellre lite dyrare än billigare, -billig ull har en tendens att fara ut och dessutom ta eld när det gör så. Coolt? Mnja, inte för killen bakom i alla fall.

Skaffa popnitar i rätt dimension (brukar finnas satser till billig peng med tång och allt) och nita fast (öva först på en plåt bit eller nåt om du inte popnitat förut). Voilá! Du har packat om din ljuddämpare!

Lycka till!

pilsner

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
va ska de va för ull va? inne på en firma idag som ja brukar handla de mesta när ja fixar me mina fordon han stog som ett frågetecken

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln