Effekt system FMF

Tobbe_89

-Cross-
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
2000 Yamaha yz
Hejsan!! jag funderar på ifall man har en 125:a liknande denna:

80049025041cb.jpg

borde man inte kunna byta ut slutljuddämparen tilln någon av dessa:

https://www.fmfracing.com/products/catalog.aspx?CategoryID=52

Isåfall vilken?? vill ha rätt motstånd ifall man drar pluggen i avassystemet i tzr:en. Eftersom dom är till crossar kanske man ska ha en slut ljuddämpare som är till 80cc??? skulle gärna vilja veta vad ni tror

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Tobbe_89 skrev:
2159390 Hejsan!! jag funderar på ifall man har en 125:a liknande denna:

borde man inte kunna byta ut slutljuddämparen tilln någon av dessa:

https://www.fmfracing.com/products/catalog.aspx?CategoryID=52

Isåfall vilken?? vill ha rätt motstånd ifall man drar pluggen i avassystemet i tzr:en. Eftersom dom är till crossar kanske man ska ha en slut ljuddämpare som är till 80cc??? skulle gärna vilja veta vad ni tror

om du använder exhaust calculator så kan du nog få fram hur stor ljuddämparen ska vara, kanske

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
kleinealf skrev:
2159517 om du använder exhaust calculator så kan du nog få fram hur stor ljuddämparen ska vara, kanske
Rätt utformad ljud dämpare ger nästan inget motstånd. Jag skulle inte tagit 80 cc dämpare eftersom jag vet hur illa dom låter. Kolla den här sidan där finns det mer att välja på. http://www.btosports.com/c/Exhausts1

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Endast ljuddämparen gör inte så mycket, flyttar registret kanske, men sen blir det inte mycket mera. Du kanske tappar några pållar t.o.m.. Och sen ändras ju ljudet förstås, men det förstår du nog ;)

Tobbe_89

-Cross-
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
2000 Yamaha yz
jo ljudet blir la lite goare? men borde inte ett fmf dämpare ge mer effekt? ska jag ta ett som passar till 125cc cross då eller?

kleinealf skrev:
2159517 om du använder exhaust calculator så kan du nog få fram hur stor ljuddämparen ska vara, kanske

vad e exhaust calculator??

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Tobbe_89 skrev:
2159626 jo ljudet blir la lite goare? men borde inte ett fmf dämpare ge mer effekt? ska jag ta ett som passar till 125cc cross då eller?

vad e exhaust calculator??

Nej den borde inte ge effekt. Eller rättare sagt, den ger inte effekt. Inte ifall den är avstämd för en helt annan motor iaf. Och som jag sa tidigare, en ljuddämpare ändrar mest bara registret, den lägger inte på effekt. Exhaust calculator = förmodligen ett program där du kan räkna ut mått osv till din expansionskammare och resterande delen av avgasröret, för att få ut högsta möjliga effekt ur din motor. Mest troligt beräknat efter volym, slaglängd, porttider osv..

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Doktor.S skrev:
2159639 Nej den borde inte ge effekt. Eller rättare sagt, den ger inte effekt. Inte ifall den är avstämd för en helt annan motor iaf. Och som jag sa tidigare, en ljuddämpare ändrar mest bara registret, den lägger inte på effekt. Exhaust calculator = förmodligen ett program där du kan räkna ut mått osv till din expansionskammare och resterande delen av avgasröret, för att få ut högsta möjliga effekt ur din motor. Mest troligt beräknat efter volym, slaglängd, porttider osv..
Hur kan ljuddämparen göra så mycket grejer? Jag förstår ju om den är för liten att den förlorar effekt men det som sker efter stingern spelar väll ingen större roll? Och stingern har ju ett maxflöde :va

Tobbe_89

-Cross-
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
2000 Yamaha yz
Men hur blir ljudet på en lätt mc med ett sånt...den ska vara ostrypt alltså??

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Lundgren skrev:
2159650 Hur kan ljuddämparen göra så mycket grejer? Jag förstår ju om den är för liten att den förlorar effekt men det som sker efter stingern spelar väll ingen större roll? Och stingern har ju ett maxflöde :va

en regel (inom mx iaf) brukar vara att längre ljuddämpare= Lugnare och mer effekt lägre i registret (enduro), och kortare = Effekten flyttas uppåt och den upplev hetsigare.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Doktor.S skrev:
2159662 en regel (inom mx iaf) brukar vara att längre ljuddämpare= Lugnare och mer effekt lägre i registret (enduro), och kortare = Effekten flyttas uppåt och den upplev hetsigare.
Aha okej, ja det kan jag gå med på att den gör. :tummenupp Tack för infon.

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Lundgren skrev:
2159664 Aha okej, ja det kan jag gå med på att den gör. :tummenupp Tack för infon.

Yes, men detta betyder ju inte att det måste vara så.. Men det är något man kan gå efter när man funderar.

Tobbe_89

-Cross-
Gick med
18 Apr 2006
Hoj
2000 Yamaha yz
Hur märker man ifall man har för mycket motstånd i ljuddämparn resp. för lite?

och kan man ändra motståndet på något sett?

Last edited:

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Ljuddämparen gör ingen skillnad. Provade giannelli ljuddämpare till gianellikröken istället för orginaldämpare. Det gav ingen ljudskillnad och ingen effektskillnad. Det var då på en aprilia rs.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha