Effektrör Till YamahaTzr 125 -91

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Tja! Jag funderar på att köpa effektrör till min tzr.
Vilket är bäst, Giannelli eller jollymoto? Ger ett sånt system bättre acc/toppfart?
Hur mkt ger det i HK cirka?

Blir det skönt ljud? Reagerar polisen på det? Måste man byta nåt munstycke om man sätter på sånt system?
Tacksam för svar//Chrille

Last edited by a moderator:

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Hej Cristoffer :hej

Är inte så himla hemma på vilket avgasystem som är bäst till din hoj så det överlåter jag till andra.

Men jag kan lova dig att du kommer att få ett mycket härligare ljud än det lite damsugar betonade ljudet du har nu ;)

Och jag kan också lova dig att polisen inte kommer att bry sig.

Syns! Kanske kommer och käkar på donken nån dag :tungan

Mvh, Stefan

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Buuumping :tungan

Men seriöst, Jag vet att ni kan sånt här 2-takts grabbar..

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Spelar ingen större roll vilket av det du väljer.. det är en prisfråga oftast, oavsett vilket du väljer får du inte ut en krona på försäkring om du klotar.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Tzr91 skrev:
Vilket är bäst, Giannelli eller jollymoto? Ger ett sånt system bättre acc/toppfart?

Blir det skönt ljud? Reagerar polisen på det? Måste man byta nåt munstycke om man sätter på sånt system?

1. Jollymoto är normalt sett alltid bättre(och dyrare) än Gianelli. (finns två varianter till modellen, den ena lite extremare än den andra)

2. Ja. Typiska egenskaper för 2-takt är att vridet faller av tvärt och vid <för lågt> varvtal. Kit-pipor brukar bl a förlänga vridkurvan några hundra (eller ibland något tusen) varv och därmed ge högre toppfart. De kan också öka vridet vid samma varv. Då orkar den med en högre drevning som ger högre toppfart.

3. Svårt att säga. Det kan aldrig bli några fantasi-siffror om det redan sitter hyfsade pipor på från början. Ju bättre orginal - desto svårare att förbättra. Det brukar handla om några hästar per 125cc. För bästa resultat, ta bort ev restriktioner på insugsidan och sedan bestycka rätt efteråt. Se nedan.

4. Ja :yoparty

5. Ja, Även snutar gillar gott ljud:yoparty

6. Inte nödvändigtvis. Men, man bör alltid ha koll på blandningen och byte av system påverkar ofta blandningen i någon riktning. Har man tur så är det åt rätt håll. Man kan inte säga hur det blir med säkerhet eftersom det är relaterat till hur det var innan. Kort svar: Efter byte, kolla och ev justera blandningen. Du vill dessutom magra ut till bästa effekt eller nära på i alla fall. Går det för rikt (som det ofta gör) så tappar man effekt. Går det för magert så varvar det men med dåligt vrid (och därmed effekt).

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
tja

steffo skrev:
Hej Cristoffer :hej

Är inte så himla hemma på vilket avgasystem som är bäst till din hoj så det överlåter jag till andra.

Men jag kan lova dig att du kommer att få ett mycket härligare ljud än det lite damsugar betonade ljudet du har nu ;)

Och jag kan också lova dig att polisen inte kommer att bry sig.

Syns! Kanske kommer och käkar på donken nån dag :tungan

Mvh, Stefan

Hej!! Jobbar inte så ofta nu. Ska köra vänern runt imorron lördag:) med pappa. Ska bli kul, sen ska jag kolla på en suzuki rg 92a i sala. kostar 17500. Men får se om jag köper den:) troligtvis inte, för den ha rgått ca 2700mil , kanske dags för motorrenovering snart.. :död men vi kanske ses på gatorna nån dag, ha det bra. //Chrille

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
hej!!

#Olsson# skrev:
1. Jollymoto är normalt sett alltid bättre(och dyrare) än Gianelli. (finns två varianter till modellen, den ena lite extremare än den andra)

2. Ja. Typiska egenskaper för 2-takt är att vridet faller av tvärt och vid <för lågt> varvtal. Kit-pipor brukar bl a förlänga vridkurvan några hundra (eller ibland något tusen) varv och därmed ge högre toppfart. De kan också öka vridet vid samma varv. Då orkar den med en högre drevning som ger högre toppfart.

3. Svårt att säga. Det kan aldrig bli några fantasi-siffror om det redan sitter hyfsade pipor på från början. Ju bättre orginal - desto svårare att förbättra. Det brukar handla om några hästar per 125cc. För bästa resultat, ta bort ev restriktioner på insugsidan och sedan bestycka rätt efteråt. Se nedan.

4. Ja :yoparty

5. Ja, Även snutar gillar gott ljud:yoparty

6. Inte nödvändigtvis. Men, man bör alltid ha koll på blandningen och byte av system påverkar ofta blandningen i någon riktning. Har man tur så är det åt rätt håll. Man kan inte säga hur det blir med säkerhet eftersom det är relaterat till hur det var innan. Kort svar: Efter byte, kolla och ev justera blandningen. Du vill dessutom magra ut till bästa effekt eller nära på i alla fall. Går det för rikt (som det ofta gör) så tappar man effekt. Går det för magert så varvar det men med dåligt vrid (och därmed effekt).

Tack för svaren!! Vet du hur mycket större munstycke till förgasaren jag behöver köpa?? :)

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Tzr91 skrev:
Vet du hur mycket större munstycke till förgasaren jag behöver köpa?? :)

Nej och det vet ingen annan på jorden heller. Frågan är ungefär lika svår som "hur mycket mer eller mindre vatten behöver jag ge min blomma som står i fönstret här". Dessutom kanske du får gå ned i munstycken. Det vet du inte förens du börjar prova. Läs 6 och alla andra trådar om ämnet så får du grepp på't.

/h

the_shadow

jag kommer att bli krockskadad :S
Gick med
12 May 2004
Hoj
yamaha tzr 87. jävla massa moppar
om ett begangat effektrör

Hejsan, förlåt att jag snor tråden lite men jag har en fråga om hur mycket jag kan få för 6 år gammalt effektrör till en yamaha. jag har inte en aning om det :3freak . de är i perfa skicka och utan rost. snäla hilfe

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Tzr91 skrev:

Vad jag vet på en NS så gör det mellan 6-7 hk det är en del. men de beror väl säkert på att originalsystemet är kasst. ska ge några km på toppfart också.
Jag har beställt ett gianelli nu till min får se vad de gör för skillnad.

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
philsson skrev:
Vad jag vet på en NS så gör det mellan 6-7 hk det är en del. men de beror väl säkert på att originalsystemet är kasst. ska ge några km på toppfart också.
Jag har beställt ett gianelli nu till min får se vad de gör för skillnad.

Det är sådant vi kallar för mo mo mo mop moppe***** inlägg...
Den dagen endast ett effektsystem ger 6-7hk på en tvåtakt tänker jag aldrig byta upp mig..... :fatta!

Bestyckningen är A och O :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
shoik skrev:
Det är sådant vi kallar för mo mo mo mop moppe***** inlägg...
Den dagen endast ett effektsystem ger 6-7hk på en tvåtakt tänker jag aldrig byta upp mig..... :fatta!

Bestyckningen är A och O :tummenupp

Du gör mig ledsen när du säger sådär. :gråta
Eh.. det är allt jag vet om mitt effektsystem. De var på en sida på nätet dom sålde gianelli, stod i af 6-7 hk. men de borde väl säga nåt eller?.
:va

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
the_shadow skrev:
Hejsan, förlåt att jag snor tråden lite men jag har en fråga om hur mycket jag kan få för 6 år gammalt effektrör till en yamaha. jag har inte en aning om det :3freak . de är i perfa skicka och utan rost. snäla hilfe

Tusenlapp kanske

gammelfarfar

Bra kan alltid bli bättre
Gick med
19 May 2004
Hoj
Honda NSR 125 R -91
philsson skrev:
Eh.. det är allt jag vet om mitt effektsystem. De var på en sida på nätet dom sålde gianelli, stod i af 6-7 hk. men de borde väl säga nåt eller?.

Kanske om man tar bort stypningarna, sätter på effektsystem och bestyckar om :tungan

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
philsson skrev:

Lär va ganska överdrivet, precis som alla effektsiffror som ges ut av tillverkare..

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
cRoC skrev:
Lär va ganska överdrivet, precis som alla effektsiffror som ges ut av tillverkare..
Ja det tror jag säkert.. inte inne så mycket på detta med effekt osv. har ingen aning om det går att åstadkomma.. men man lär ju märka ifall de e nån skillnad.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...