Effektsystem till RS

Glid

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Aprilia RS 125
Hallå. Jag funderar på att investera i ett effektsytem till min RS och jag har några frågor till någon här med erfarenhet av sånt.

Vilken blir skillnaden med ett effektsystem (både krök och ljuddämpare menar jag då), funkar den fortfarande lika på låga varv eller så? Beskriv gärna karaktären om det går.

Vilket är det bästa systemet och var kan man köpa effektsystem? Gärna länkar.

Tacksam för svar i den här tråden istället för viktigpettrar som skriver "Använd sökfunktionen", vilken jag tycker jag använt.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Glid skrev:
Hallå. Jag funderar på att investera i ett effektsytem till min RS och jag har några frågor till någon här med erfarenhet av sånt.

Vilken blir skillnaden med ett effektsystem (både krök och ljuddämpare menar jag då), funkar den fortfarande lika på låga varv eller så? Beskriv gärna karaktären om det går.

Tacksam för svar i den här tråden istället för viktigpettrar som skriver "Använd sökfunktionen", vilken jag tycker jag använt.

hehe a men du borde faktiskt hitta en del om du söker!

Jolly moto gillar jag och dom säger det ger mäst hk, vad man gör är att flytta effekten ännu högre upp i registret så du komemr ha ännu sämre drag i början men mer när du kommer upp i varv och en anning vasare ljud!

Vart du kan köpa det kan säkert någon annan länka nått bra åt dig! :tummenupp

Longbow

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
Honda cbr 600 FS Rossi Edition
Glid skrev:

Om du är ute efter effekt - behåll orginalet.. finns inget system som ger nån märkbar skillnad utan en portad cylinder.. men ljudet blir gött, dock inte värt priset..

bikesys.se säljer Jollymoto.
50cc.nl har en del också.

Glid

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Aprilia RS 125
Longbow skrev:
Om du är ute efter effekt - behåll orginalet.. finns inget system som ger nån märkbar skillnad utan en portad cylinder.. men ljudet blir gött, dock inte värt priset..

Vad menas då med en portad cylinder? Är Jim Lomas ett bra märke, då funderar jag över de systemet med två pipor?

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Longbow skrev:

jaså :confused:

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Longbow skrev:

Skillnad blir det nog om du justrar resten av hojen efter systemet också ( läs bestycka rätt)
Sedan hur stor är väl en annan sak....

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Du har inte använt sökfunktionen ordentligt, sen bör du läsa FAQ:n nästan längst ner står det mycket intresant...

Alla säger olika om vilka som ger mest effekt så som jag skrev i en annan tråd, det viktigaste är att bestyckningen blir rätt, för att få ut effekt. Men effekt tillskottet varierar runt en 1-5hk någon stanns.

Självklart kommer effekten senare

Att man måste porta cylindern för att få en kännbar skillnad, är ju bullar med skit snack... du märker ändå, men det är ju så klart om man kollar på pappret inte lika mycket effekt som det känns som.

det står om portning i FAQ:n

Men som sagt, räkna inte med mycket mer effekt, då det ger mer ljud och därefter känns det mesta mycket snabbare.
Dock det som ger mest ljud är Konfilter(öppetfilter)

osv....

Jim Lomas (Stavning?) är fina system och bland det dyraste du kan köpa till en rs. eller för övrigt 2T i huvudtaget, men ja räkna inte med mer effekt än tex jolly eller gianelli.

btw för att få ut effekt är bestyckningen A & O
principen är ju enkel, så mycket bränsleluftblandning man kan få in, och få en optimal förbränning, samt få ut avgaserna på rätt sätt...
men det är svårare i praktiken...

Macke..

Socialt Handikappad
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Aprlia Rs125 -94
1 fråga vad är skillnaden mellan vanliga jolly och jolly SP till aprilia ?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Macke.. skrev:
1 fråga vad är skillnaden mellan vanliga jolly och jolly SP till aprilia ?

Olika "öppna" ger olika motstånd

Om man kör med tex big bore kit, så blev jag rekomenderad sp men annars vanlig jolly..... dock har jag hittat en ännu värre model nu :3freak

Macke..

Socialt Handikappad
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Aprlia Rs125 -94
RS "Alex" skrev:
Olika "öppna" ger olika motstånd

Om man kör med tex big bore kit, så blev jag rekomenderad sp men annars vanlig jolly..... dock har jag hittat en ännu värre model nu :3freak
Ok :tummenupp

Longbow

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
Om nu alla vill veta så:

En ostrypt rs får 1,5 hk mindre på pappret med JM Sp.. men..
Med en jm portad cylle ökar effekten med 4 hk..

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Longbow skrev:
Om nu alla vill veta så:

En ostrypt rs får 1,5 hk mindre på pappret med JM Sp.. men..
Med en jm portad cylle ökar effekten med 4 hk..

få se lite :fakta på det tack! eller vaknade du och kände så :3freak visst jag vet inget om dom systemen men hade killen/ kanske du bestyckat cykeln rätt verkligen då!

Vad skulle annars vara anledningen till att alla går å köper effekt avags :confused: inte är det för det låter gött ... jo det gör det ju men vore ju bättre med öppet filter då... är det så vi ska kunna ha något att prata om?

Mitt avgas kompl med ljuddäpare och rör vägde 2.5 kilo, orginal ca 6 kilo... oj då det var visste lite det också :banana

Glöm att man måste porta för å få ur mer ur ett effekt avgas!

Eftersom du verkar tro på det här själv... du har ju som cykel ett SP system med ... kör du med orginal då eller ? För man använder väll det som ger mäst hk :3freak

Longbow

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
RS "Alex" skrev:
få se lite :fakta på det tack! eller vaknade du och kände så :3freak visst jag vet inget om dom systemen men hade killen/ kanske du bestyckat cykeln rätt verkligen då!

Vad skulle annars vara anledningen till att alla går å köper effekt avags :confused: inte är det för det låter gött ... jo det gör det ju men vore ju bättre med öppet filter då... är det så vi ska kunna ha något att prata om?

Mitt avgas kompl med ljuddäpare och rör vägde 2.5 kilo, orginal ca 6 kilo... oj då det var visste lite det också :banana

Glöm att man måste porta för å få ur mer ur ett effekt avgas!

Eftersom du verkar tro på det här själv... du har ju som cykel ett SP system med ... kör du med orginal då eller ? För man använder väll det som ger mäst hk :3freak

okey.. LOL..
Ring 0410-46000 till Hansens Motor i Trelleborg som håller på med rs 125 racing och fråga..
Han har utfört många tester på rs 125:eek:r, allt mellan himmel o jord.. allt jag säger kommer från honom.. och den killen vet vad han snackar om.. btw jag tror dom har ett account här på sh. skicka pm. så STFU o sit down

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Longbow skrev:
okey.. LOL..
Ring 0410-46000 till Hansens Motor i Trelleborg som håller på med rs 125 racing och fråga..
Han har utfört många tester på rs 125:eek:r, allt mellan himmel o jord.. allt jag säger kommer från honom.. och den killen vet vad han snackar om.. btw jag tror dom har ett account här på sh. skicka pm. så STFU o sit down

när ordnar du :fakta

ska nog inte fortsätta den här konversationen men jag tror inte på det

Longbow

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
RS "Alex" skrev:

De gör jag inte. Skicka ett pm till honom eller ring imon.. de är upp till dig.. kanske kan han fixa men jag skulle bara tro på vad han säger och vara tyst sen..

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
RS "Alex" skrev:

Faktan kan du få via att ringa företaget.

Håller dom på mycket mer RS är det säkert korrekt som dom säger.

Longbow

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
Padde skrev:
Faktan kan du få via att ringa företaget.

Håller dom på mycket mer RS är det säkert korrekt som dom säger.

han äger Hansens motor som själjer aprilia.. allt från 50 - 250+ cc..
Hans barn kör rs50/125.. dom brukar åka o tävla runt i europa.. så yes han håller på mycket med rs.. han har gett mig 1000 bra tips.. om nån har ett prob med rs ring honom.. han vet allt :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Longbow skrev:
han äger Hansens motor som själjer aprilia.. allt från 50 - 250+ cc..
Hans barn kör rs50/125.. dom brukar åka o tävla runt i europa.. så yes han håller på mycket med rs.. han har gett mig 1000 bra tips.. om nån har ett prob med rs ring honom.. han vet allt :)

Hur känns det att ha gjort en dålig affär när du köpte din pipa då? borde vi kanske avråda alla från att köpa :3freak

:7peta sov gott skriver inge mer här

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Har ett giannelli effektavgas till salu. Pma om du är intr. MVH

cross-e-kul

Rosen
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
KTM 125exc med sm kit
Longbow skrev:
okey.. LOL..
hansen vet vad han pratar om så ring och hör med honom

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...