Efter byte av packbox i framgaffel.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Har du glömt...

... några delar, så som distanser som du inte fick med tillbaks i gaffelbenen?

Har du rätt luftpelare i gaffelbenen nu? Hur är det med viskositeten?

Jag antar att du inte glömt fjädrarna??? :va

Har du monterat distanserna på rätt ställe (skall oftast, enl. min erfarenhet) sitta överst!

Jag har tyvärr inga fler tips att komma med. Jag skulle gissa på att du fortfarande har fel mängd olja i.

Om du inte redan testat detta gör det:

1.) Montera bort gaffelbenen!
2.) Plocka ur distanser, brickor och fjäder!
3.) Tryck ihop innerbenet av gaffeln till botten av ytterbenet.
4.) Mät luftpelaren (tex. med en linjal) dvs. avståndet (mm) mellan oljenivån i gaffelbenet och översta kansten på innerbenet (max ihoptryckt).
5.) Ring en mc-verkstad och kolla vad det skall vara på din hoj! Kolla samtidigt vilken viskositet du skall ha. Till väldigt många gathojar funkar det med W10-olja.
6.) Fyll ev. på tills rätt luftpelare kan mätas upp!
7.) Pumpa gaffelbenet, fortfarande demonterat dvs. utan fjäder, upp och ned tills all luft är ur.
8.) Skruva ihop skiten igen!
9.) Provkör!

Har du fortfarande problem, kontakta en just mc-verkstad för jag har inga fler tips! Sorry!

// Niklas
 

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Skogås
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
Slet som ett djur igår och har gjort precis efter alla regler och den slog igenom. Tog den till macken fylde på mer luft och hej å hå, den bottnar inte. :tummenupp

Hoppas nu bara att den inte bottnar när jag åker hem, om fallet är så så har jag ett nytt problem.

Men ser ni en Gul GPz på stan, tänk då att där e han med problemen. :hihi

Små (nya) hojjar små problem, Stora (Gamla) hojjar stora problem.

// TomCool

B.O.S.S MC
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Något är fel!

tomcool skrev:
Slet som ett djur igår och har gjort precis efter alla regler och den slog igenom. Tog den till macken fylde på mer luft och hej å hå, den bottnar inte. :tummenupp

Hoppas nu bara att den inte bottnar när jag åker hem, om fallet är så så har jag ett nytt problem.

Men ser ni en Gul GPz på stan, tänk då att där e han med problemen. :hihi

Små (nya) hojjar små problem, Stora (Gamla) hojjar stora problem.

// TomCool

B.O.S.S MC

Något är fel!
Den skall inte bottna med atmosfärstryck (dvs. inget övertryck i gaffeln) så något är fortfarande fel! Bor du i Gbg föreslår jag att du tar kontakt med Kenneths Mc på Hisingen så kan de komma med synpunkter/förslag. För du kör just nu omkring på en moped som inte är riktigt att lita på vad avser vägegenskaperna! Dvs. vid fel böj och med fel hastighet kontra gaspådrag etc. etc. så får du en resa du inte vill ha!

Jag menar nu inte att skrämma skiten ur dig men det ÄR faktiskt frågan om huruvida du skall kunna hålla dig på vägen eller ej om du kör lite mer avancerat. Så försök lokalisera problemet!

// Niklas
 

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Skogås
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
Okay, man vill ju inte åka omkring på en hoj man inte kan lita på och jag bor i Stockholm.

Det börjar kännas som om man borde köpa nya dämpare till den djävla hojen. Nu börjar jag tröttna. Det värsta är att den ena anti-diven går inte att få bort från bromsslangen (huvudet är runt, ska vara insexa). Jag kan ta bort hela anti-diven men då är det så svårt att hälla i oljan när benet är löst eftersom oljan rinner ur då. :confused:
Eftersom jag inte får bort den så måste jag lufta benet på plats.

// TomCool

B.O.S.S MC
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
tomcool skrev:
... Det värsta är att den ena anti-diven går inte att få bort från bromsslangen (huvudet är runt, ska vara insexa) ...
Kanske så här: borra bort skallen (borren centrerar jättefint i skruvskallen) så att antidiven går att ta bort. Sen tar du enkelt bort skuvkroppen med muttertång eller liknande. Eventuellt får du värma skruvkroppen om den sitter fastärgad.
 

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Skogås
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
:tummenupp Japp, nu funkar det igen som det ska. Jag plockade ner allt i molekyler igen och satte ihop det efter konstens regler. Fyllt på olja exakt på millimetern.

Troligen var det oljenivå som var felet, va vet ja.

Såååå skööönt..

P.S. Nu kan ni som kan stänga denna tråd göra det för jag e KLAR.

// TomCool
B.O.S.S MC
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
tomcool skrev:
:tummenupp Japp, nu funkar det igen som det ska. Jag plockade ner allt i molekyler igen och satte ihop det efter konstens regler. Fyllt på olja exakt på millimetern.

Troligen var det oljenivå som var felet, va vet ja.

Såååå skööönt..

P.S. Nu kan ni som kan stänga denna tråd göra det för jag e KLAR.

// TomCool
B.O.S.S MC

Skönt att höra att det löste sig!

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top