efter gelleråsen (service)

IGNJATOVIC

Guest
Körde min första bandag förra veckan. Innan åkningen bytte jag olja, oljefilter och rengjorde luftfiltret.

Har en maxkittad R6:a. Ska jag serva den igen efter bankörnignen?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kolla din ursprungliga tråd. Var 20:e timma servar jag min banhoj ungefär och den är helt standard. Hur mycket kör du med hojen annars och hur mycket servar du den då? Följ råden du fick i din första tråd om hojen här

IGNJATOVIC

Guest
Kolla din ursprungliga tråd. Var 20:e timma servar jag min banhoj ungefär och den är helt standard. Hur mycket kör du med hojen annars och hur mycket servar du den då? Följ råden du fick i din första tråd om hojen här

Jag kör inte så mkt annars för jag hinner inte. Skolan tar upp så jäkla mkt tid.

Men då är det dags att byta olja och hela köret då. Men jag har fortfarande inte hittat någon som vet hur man kollar ventilspel och kamkedja osv. Är MC-verksatd det enda alternativet? Eller är det någon här inne som har lust att hjälpa till?

Jag är intresserad av att göra det själv för det blir för dyrt på sikt att gå till verkstäderna. Och där borta får man ju aldrig se hur de gör...:huvet

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag kör inte så mkt annars för jag hinner inte. Skolan tar upp så jäkla mkt tid.

Men då är det dags att byta olja och hela köret då. Men jag har fortfarande inte hittat någon som vet hur man kollar ventilspel och kamkedja osv. Är MC-verksatd det enda alternativet? Eller är det någon här inne som har lust att hjälpa till?

Jag är intresserad av att göra det själv för det blir för dyrt på sikt att gå till verkstäderna. Och där borta får man ju aldrig se hur de gör...:huvet

Kommer du ner med hojen hit kan jag hjälpa dej:tummenupp

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto

men så mycket oftare behöver man väl inte kolla ventilspel om man kör bana eller!?
vad brukar ni köra med för intervaller ni som har riktgit hårt trimmade hojjar?

mvh//PB

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
nej men han har en SS-trimmad hoj o då bör man se efter ventilerna oftare. annars kan det bli DYRT :)

sandstream

Guest
Det är ju som vanligt lätt att vara efterklok men att köpa en Supersport-trimmad 600:a är kanske inte det bästa valet för en rookie om man inte är en fena på motorer. Visst, de går som skållade råttor men de som vinner tex Rookie 600 kör ofta standardhojar (motormässigt).

IGNJATOVIC

Guest
Det är ju som vanligt lätt att vara efterklok men att köpa en Supersport-trimmad 600:a är kanske inte det bästa valet för en rookie om man inte är en fena på motorer. Visst, de går som skållade råttor men de som vinner tex Rookie 600 kör ofta standardhojar (motormässigt).

Jag får väl bli den första rookien som vinner med en supersporttrimmad hoj:squid

Kommer du ner med hojen hit kan jag hjälpa dej:tummenupp

Jag måste panikringa farsan och säga till att han inte ställer av hojen...Kan du pm:a ditt nummer? hur långt tid tar det att göra kollen?:D

men så mycket oftare behöver man väl inte kolla ventilspel om man kör bana eller!?
vad brukar ni köra med för intervaller ni som har riktgit hårt trimmade hojjar?

mvh//PB

Tja - jag snackade med Backlunds mr. mekaniker och han sa att det räcker om jag kollar motorn en gång per säsong, men jag vet inte. Nr. 18 har stenkoll :yoparty

Last edited:

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Det finns SS-hojar i Rookie 600 men jag vet åtminstone en som sköt sin motor på Anderstorp :näsblod

Och jag vet minst 1 som sköt sin motor på Gelleråsen förra året :(

Kolla ventiller mm räcker med att göra 1-2 gånger per år beroende på hur mycket du kör.

Men skall man vara noggran och se till att motorn håller så måste man ju skruva isär den och kolla lager och spel på prylarna. Det gjorde inte jag och det kostade en ny motor. Då jag fick hjälp med att kolla vad som gick att spara och vad som var skrot upptäcktes att det var många lager mm som sjöng på sista versen.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Som student kanske det vore läge att satsa på något som är lite billigare att underhålla.

Hur var din första bandag annars då? Du såg ut att trivas. :)

IGNJATOVIC

Guest
Som student kanske det vore läge att satsa på något som är lite billigare att underhålla.

Hur var din första bandag annars då? Du såg ut att trivas. :)

Tjena Patrik! Tja, alltså jag är en sån där som bara MÅSTE och SKA - det spelar ingen roll vad det är - det handlar bara om vilja. Nr.18 här ska ju visa mig hur det går till när man gör en liten undersökning av motorn - och det uppskattar jag verkligen.

Sen bor jag kvar hemma också så jag har inga hyres/mat kostnader osv. Därtill jobbade jag 2 år innan högskolan så lite kosing har jag ;)

Gelleråsen var sjukt roligt och från och med den dagen så har jag blivit en inbiten banåkare. Nästa år kommer jag förmodligen att ta racinglicens och köpa en skåpbil:tummenupp Måste dock träna ihärdigt på högerkurvor.

Ha det bäst så ses vi på banorna igen :yoparty

Daniel

sandstream

Guest
Men skall man vara noggran och se till att motorn håller så måste man ju skruva isär den och kolla lager och spel på prylarna. Det gjorde inte jag och det kostade en ny motor. Då jag fick hjälp med att kolla vad som gick att spara och vad som var skrot upptäcktes att det var många lager mm som sjöng på sista versen.
Låter inte som någon höjdare. Sen kan man ju undra hur de SS-hojar som har ett par år på nacken står sig rent prestandamässigt mot 06-07:eek:r, de går ju rätt bra i originalskick.

IGNJATOVIC

Guest
Låter inte som någon höjdare. Sen kan man ju undra hur de SS-hojar som har ett par år på nacken står sig rent prestandamässigt mot 06-07:eek:r, de går ju rätt bra i originalskick.

Min hoj ska ha 150 pollar i motorn men det vet man ju inte hur det ser ut efter några år om man inte bänkar den. En 07:a har antingen 127 eller 133 hästar (i motorn om jag förstår det rätt). Sen beror det väl lite på föraren också - jag lär ju inte vinna mot en bra förare oavsett om han/hon kör en 99, 07 eller 02:a.

Som sagt, det krävs lite skicklighet för att köra en SS-hoj snabbt för det händer i princip ingenting under 7-8000 varv - moped/vespadrag:tuttar

sandstream

Guest
Min hoj ska ha 150 pollar i motorn...
Kanske stämmer, är inte så insatt i 600:eek:r och deras effekt. Cajbacks Honda (i SuperSport-utförande) som han kör i år ska ha runt 140 bakhjulshästar. Men precis som du skriver hänger det mer på föraren än på effekten på amatörnivå.

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
Tjena Patrik! Tja, alltså jag är en sån där som bara MÅSTE och SKA - det spelar ingen roll vad det är - det handlar bara om vilja. Nr.18 här ska ju visa mig hur det går till när man gör en liten undersökning av motorn - och det uppskattar jag verkligen.

Sen bor jag kvar hemma också så jag har inga hyres/mat kostnader osv. Därtill jobbade jag 2 år innan högskolan så lite kosing har jag ;)

Gelleråsen var sjukt roligt och från och med den dagen så har jag blivit en inbiten banåkare. Nästa år kommer jag förmodligen att ta racinglicens och köpa en skåpbil:tummenupp Måste dock träna ihärdigt på högerkurvor.

Ha det bäst så ses vi på banorna igen :yoparty

Daniel

Följer dina framsteg med leende på läpparna. Kul att du kommit igång! -Verkligen kul.

Du verkar ta det hela med ro trots allt. -Det e ju många som pepåkar att supersport hit o dit, motor rasar tjohej o hå... Det brukar lösa sig i sista änden med en ödmjuk uppriktighet (Du har tex förstått att du sannolikt inte kommer vinna Rookie 600 nästa år. -Bra! Det finns många roliga exempel på forumsmedlemmar som varit alldeles övertygande om att de hur enkelt som helst både vinner o klassar upp sig knappt innan försäsongen slutat... ). Ett tips är att du tar dig till en tävling o tittar lite. Då lär du dig massor, samt kanske lär känna några trevliga räserkollegor.

Igen. Lycka till o kämpa på!

/Erik

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro

Tja - jag snackade med Backlunds mr. mekaniker och han sa att det räcker om jag kollar motorn en gång per säsong, men jag vet inte. Nr. 18 har stenkoll :yoparty
Hårt trimmade motorer kräver viss kärlek i garaget, men Mummeladerton har en tendens att serva ihjäl sina grejer, han ger helt enkelt för mycket kärlek i garaget.

Motorn känner sig till sist kvävd och tvångstyrd likt en desmodromica, då reagerar motorn precis som en kvinna, hon blir kinkig och förlorar alla vätskor.

Erat förhållande kraschar och du blir fattig på kuppen.

Lagom är bäst.

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750

Motorbyte och några 1000-lappar fatigare. Fördelen med en gamal R6:a är ju att det inte är så svårt att hitta en motor till en vettig penning.

En "gammal" (99-02) supersport R6:a ligger väl någon stans mellan 115-125 hk på bakhjulet och det är väl tveksamt om en 07:a gör det helt original. Nyare supersporthojer ligger nog inte så mycket mer än 130 hk men de har väl en bättre effektkurva med insprutningen.

Sedan ligger ju nya supersporthojar som Cajbacks/Stiggys ligger på 140hk+

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...