Hej....
Eftersom detta kan vara av allmänintresse så gör jag en tråd av det...
Johan - du har vad jag förstår en större insyn än gemene man i försäkringsfakta...
Ofta får man påståendet "att försäkringskostnaderna för sporthojar har ökat dramatiskt/skjutit i höjden".
Detta får mig att fundera lite...
Jag efterlyser därför statistik; antal mc-skador, uppdspaltat på personskada, inlösen, icke-inlösen, för sporthojjar (fklass 5-7 ?) för dom senaste 5-10 åren , per 1000 eller 10000 motorcyklister, alltså viktade fakta... skada per capita eller vad man ska säga.
Försäkringskostanderna har ju stigit markant - då borde antalet incidenter också ha stigit i samma takt. Det är rimligt att vi som sporthojskollektiv får ta del av den fakta som försäkringsbolagen försvarar sina ökningar med.
Olle Molin vid Trygg-Hansa:
"De har ställt till det för sig själva och vi kan inte låta sporthojsbeståndet ta sådan kraft från det övriga hojkollektivet eftersom de försäkringarna subventionerat sporthojarnas försäkringar."
(källa: MC-folket 01-2004)
Nu säger Olle inte att skadorna ökat, utan att olika grupper försäkringstagare sponsrat varandra (vilket ju alltid är fallet - de utan skador har alltid sponsrat de med skador
). Men ändå.
Vägtrafikinspektionen publicerade nyligen (idag?) en promemoria, Trafiksäkerhetens utveckling efter beslutet om nollvisionen 1997 med fokus på 11-punktsprogrammet. (länk)
Motorcyklister verkar inte ingå speciellt mycket i rapporten, men...
På sidan 20 och framåt finns två diagram, diagram 9 samt 10. I dessa beskrivs antal omkomna... Motorcyklister som omkommer på kommunal väg ökar stadigt, men inte alls i den takt försäkringskostnaderna har stuckit iväg. Dessutom skall man komma ihåg att det är fler och fler som kör motorcykel, och siffrorna verkar inte vara viktade (alltså döda per 1000 motorcyklister.
På statlig väg är antalet nästan orörligt.
Dessutom är dödsolyckor ett för kantigt verktyg för att utläsa försäkringskostnader.
Alltså, Johan. Finns det statistik att tillgå, som kan visa varför kostnaden för att försäkra motorcyklar stuckit iväg ? Eller ska vi bara betala och tro på vad f-bolagen tutar i oss ?
Motivera oss att acceptera vårt försäkrings-kostnads-öde...
Eftersom detta kan vara av allmänintresse så gör jag en tråd av det...
Johan - du har vad jag förstår en större insyn än gemene man i försäkringsfakta...
Ofta får man påståendet "att försäkringskostnaderna för sporthojar har ökat dramatiskt/skjutit i höjden".
Detta får mig att fundera lite...
Jag efterlyser därför statistik; antal mc-skador, uppdspaltat på personskada, inlösen, icke-inlösen, för sporthojjar (fklass 5-7 ?) för dom senaste 5-10 åren , per 1000 eller 10000 motorcyklister, alltså viktade fakta... skada per capita eller vad man ska säga.
Försäkringskostanderna har ju stigit markant - då borde antalet incidenter också ha stigit i samma takt. Det är rimligt att vi som sporthojskollektiv får ta del av den fakta som försäkringsbolagen försvarar sina ökningar med.
Olle Molin vid Trygg-Hansa:
"De har ställt till det för sig själva och vi kan inte låta sporthojsbeståndet ta sådan kraft från det övriga hojkollektivet eftersom de försäkringarna subventionerat sporthojarnas försäkringar."
(källa: MC-folket 01-2004)
Nu säger Olle inte att skadorna ökat, utan att olika grupper försäkringstagare sponsrat varandra (vilket ju alltid är fallet - de utan skador har alltid sponsrat de med skador
Vägtrafikinspektionen publicerade nyligen (idag?) en promemoria, Trafiksäkerhetens utveckling efter beslutet om nollvisionen 1997 med fokus på 11-punktsprogrammet. (länk)
Motorcyklister verkar inte ingå speciellt mycket i rapporten, men...
På sidan 20 och framåt finns två diagram, diagram 9 samt 10. I dessa beskrivs antal omkomna... Motorcyklister som omkommer på kommunal väg ökar stadigt, men inte alls i den takt försäkringskostnaderna har stuckit iväg. Dessutom skall man komma ihåg att det är fler och fler som kör motorcykel, och siffrorna verkar inte vara viktade (alltså döda per 1000 motorcyklister.
På statlig väg är antalet nästan orörligt.
Dessutom är dödsolyckor ett för kantigt verktyg för att utläsa försäkringskostnader.
Alltså, Johan. Finns det statistik att tillgå, som kan visa varför kostnaden för att försäkra motorcyklar stuckit iväg ? Eller ska vi bara betala och tro på vad f-bolagen tutar i oss ?
Motivera oss att acceptera vårt försäkrings-kostnads-öde...
Last edited: