Efterlysning: Fakta - JohanFÖK

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Hej....

Eftersom detta kan vara av allmänintresse så gör jag en tråd av det...

Johan - du har vad jag förstår en större insyn än gemene man i försäkringsfakta...

Ofta får man påståendet "att försäkringskostnaderna för sporthojar har ökat dramatiskt/skjutit i höjden".

Detta får mig att fundera lite...

Jag efterlyser därför statistik; antal mc-skador, uppdspaltat på personskada, inlösen, icke-inlösen, för sporthojjar (fklass 5-7 ?) för dom senaste 5-10 åren , per 1000 eller 10000 motorcyklister, alltså viktade fakta... skada per capita eller vad man ska säga.

Försäkringskostanderna har ju stigit markant - då borde antalet incidenter också ha stigit i samma takt. Det är rimligt att vi som sporthojskollektiv får ta del av den fakta som försäkringsbolagen försvarar sina ökningar med.

Olle Molin vid Trygg-Hansa:
"De har ställt till det för sig själva och vi kan inte låta sporthojsbeståndet ta sådan kraft från det övriga hojkollektivet eftersom de försäkringarna subventionerat sporthojarnas försäkringar."
(källa: MC-folket 01-2004)

Nu säger Olle inte att skadorna ökat, utan att olika grupper försäkringstagare sponsrat varandra (vilket ju alltid är fallet - de utan skador har alltid sponsrat de med skador :D ). Men ändå.

Vägtrafikinspektionen publicerade nyligen (idag?) en promemoria, Trafiksäkerhetens utveckling efter beslutet om nollvisionen 1997 med fokus på 11-punktsprogrammet. (länk)

Motorcyklister verkar inte ingå speciellt mycket i rapporten, men...

På sidan 20 och framåt finns två diagram, diagram 9 samt 10. I dessa beskrivs antal omkomna... Motorcyklister som omkommer på kommunal väg ökar stadigt, men inte alls i den takt försäkringskostnaderna har stuckit iväg. Dessutom skall man komma ihåg att det är fler och fler som kör motorcykel, och siffrorna verkar inte vara viktade (alltså döda per 1000 motorcyklister.

På statlig väg är antalet nästan orörligt.

Dessutom är dödsolyckor ett för kantigt verktyg för att utläsa försäkringskostnader.

Alltså, Johan. Finns det statistik att tillgå, som kan visa varför kostnaden för att försäkra motorcyklar stuckit iväg ? Eller ska vi bara betala och tro på vad f-bolagen tutar i oss ?
Motivera oss att acceptera vårt försäkrings-kostnads-öde...

Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Fortfarande inget svar... Varför ? Inte intressant nog att svara på ?
Tråkigt isåfall, jag tog mig lång tid att skriva...

HanneZ

Guest
Jag är intresserad av o läsa svar iaf, dödsolyckor kostar väl inte försäkringsbolaget nåt? Eller tvingas dom att betala ut till anhöriga?

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
HanneZ skrev:
Jag är intresserad av o läsa svar iaf, dödsolyckor kostar väl inte försäkringsbolaget nåt? Eller tvingas dom att betala ut till anhöriga?
Tror det ligger en kostnad på det försäkringsbolag som har försäkringen på dom inblandade fordonen tyvärr. Ganska stora pengar också.

HanneZ

Guest
mjo de vet ja att de gör, vet inte va ja fick de där ifrån

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
HanneZ skrev:

Gamla kunskaper men tror de stämmer fortfarande(mer än tio år sedan i försäkringsbranschen).

Både och. Generellt blir skadekostnaden betydligt lägre för dödsfall än för invalidisering. Ersättning vid dödsfall tror jag max kan betalas ut i 18 år dvs tills barn blir myndiga, inte till make/maka. Vid invalidisering blir kostnaden livet ut dvs 50 - 80 år och då inräknat framtida inkomstökningar osv.

Pejo skrev:
Jag efterlyser därför statistik; antal mc-skador, uppdspaltat på personskada, inlösen, icke-inlösen, för sporthojjar (fklass 5-7 ?) för dom senaste 5-10 åren , per 1000 eller 10000 motorcyklister, alltså viktade fakta... skada per capita eller vad man ska säga.

Jag tror inte försäkringsbolagen vill lämna ut den uppgiften pga av konkurrenter. Jag har för mig att försäkringsinspektionen mer eller mindre togs bort i och med vårt EU inträde, och den myndigheten kanske skulle kunna ha svarat. Eller rättare sagt försäkringsbolagen hade varit tvugna att motivera sina premier inför dem. Vad som gäller idag tror jag är fri konkurrens.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Pejo skrev:
Eller ska vi bara betala och tro på vad f-bolagen tutar i oss ?

Jag tror vi blir så illa tvungna... Skenförsäkra så länge, det är kanon har jag hört. :tummenupp Själv är jag för förståndig för att göra det :gnissla

Diversion

Guest
Silwer skrev:
Törs man gissa på att dessa uppgifter är hemliga?

Fullt möjligt, men då tycker man ju att JohanFÖK helt enkelt kunde bekräfta detta. Själv tror jag som alltid att bolagen ljuger oss rätt upp i ansiktet. Visst har kostnaderna ökat men inte i den utsträckning som de påstår.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Det var ungefär grundiden bakom det jag skrev. Jag tror bolagen ljuger, precis som du säger, tills jag fått något annat bevisat för mig.

Varför vart helt plötsligt alla försäkringar (hem, bil, mc, etc) dyrare ?

//P

Diversion skrev:
Fullt möjligt, men då tycker man ju att JohanFÖK helt enkelt kunde bekräfta detta. Själv tror jag som alltid att bolagen ljuger oss rätt upp i ansiktet. Visst har kostnaderna ökat men inte i den utsträckning som de påstår.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Försäkring

Kan någon stava till börskrasch? Försäkringar är ingen produkt, det är en valutaplacering. Bolaget gör en omvänd investering genom att garantera (hmm) ersättning i de fall vi uppfyller villkoren. Omvänt investeras våra pengar vi betalar för att ge avkastning till F-bolaget. Avkastningen tillsammans med avsaknad av krav från vår sida skall ge vinst. Eftersom avkastningen varit katastrofalt dålig (läs börsen gick dåligt) måste vinsten tas någon annan stans... Svårare än så är det inte.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Du, jag är fullständigt ointresserad över hur f-bolagen placerar sina tillgångar. Problemet är att jag får vara med och betala för fullständigt katastrofala placeringar. Hade dom satt pengarna på banken till 3% ränta så hade det inte varit några problem.

Försäkringar ÄR en produkt, åtminstone ur kundens perspektiv. Om f-bolagen resonerar som du, så tyder det på en otrolig arrogans gentemot deras uppdragsgivare, nämligen kunderna.

Men , jag håller med dig om att det är en rimlig orsak... men tyvärr är det jag som betalar för deras misstag.

ething skrev:
Kan någon stava till börskrasch? Försäkringar är ingen produkt, det är en valutaplacering. Bolaget gör en omvänd investering genom att garantera (hmm) ersättning i de fall vi uppfyller villkoren. Omvänt investeras våra pengar vi betalar för att ge avkastning till F-bolaget. Avkastningen tillsammans med avsaknad av krav från vår sida skall ge vinst. Eftersom avkastningen varit katastrofalt dålig (läs börsen gick dåligt) måste vinsten tas någon annan stans... Svårare än så är det inte.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Visst har börsraset med de högre premierna att göra, precis som den extremt goda börsutvecklingen innan det gjorde att premierna var lägre än "nödvändigt" i många fall.

Angående sporthojar så var 41% av alla R1:eek:r försäkrade hos TH inblandade i någon typ av försäkringsärende förra säsongen, uppgift ifrån TH-intervju i MC-Folket. Det är ju ganska solklart att det är svårt att få ekonomi i just det specifika fallet.

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
Svar...

Pejo:
Döda kostar inte försäkringsbolaget pengar så de kan du bortse ifrån (nästan).
Det är invalidiserade som kostar. Under 2002 hade Trygg-Hansa 4 dyra personskador som tillsammans kostade 20 miljoner. Dela detta på cirka 5000 sporthojar så får du inga roliga siffror.

Lägg också till att 3 av 10 R1:eek:r vurpar och 1 av 10 R1:eek:r stjäls så blir det inte muntrare.
Genomsnittskostnad vurpa = 40000 (har inte den exakta siffran i huvudet tror dock det var 42000)
Genomsnittskostnad vurpa = 50000 (har inte den exakta siffran i huvudet tror dock det var 56000)
Jag räknar dock lite lägre för att inte överdriva.

20 miljoner / 5000 sporthojar = 4000 kronor
40000 * 3 hojar / 10 hojar = 12000 kronor
50000 * 1 hoj / 10 hojar = 5000 kronor

Då har du en genomsnittlig försäkringspremie för en R1:a på 21 000 kronor. Lägg där till en administrationsavgift för att försäkringsbolaget skall ha råd med löner och lokaler. Jag har dessutom inte tagit med alla trafikförsäkringsskador förutom dessa 4...

Så en snittpremie på en R1:a kan mycket väl hamna mellan 25.000 och 30.000.

Detta var siffror för 2002 och från Trygg-Hansa.

Hoppas detta svara lite på dina frågor.

/ Johan Hellström
johan@freespeed.nu

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
JohanFÖK skrev:
Under 2002 hade Trygg-Hansa 4 dyra personskador som tillsammans kostade 20 miljoner. Dela detta på cirka 5000 sporthojar så får du inga roliga siffror.

Men hör det verkligen hit, det är ju vagnskadeförsäkringen som är den hiskligt dyra delen och den har ju inget med personskador att göra.

Sedan undrar jag också om ovan kan stämma, vilka kostnader skulle det vara? Rehabilitering får man oavsett om man är helt oförsäkrad eller försäkrad med trafikförsäkring. Är det invaliditetsersättning? Den låter i så fall hiskligt dyr, vad jag sett så får man kanske 500-1000k för en 100% invaliditet.

Jag får inte ihop det. :va

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Johan,

tack för ditt svar. Jag är medveten om att det är stora kostnader, och dom är troligen också motiverade.. allt beror på vem som räknar, dock.

Däremot var inte det den springande punkten, utan :

Har antalet incidenter (skador, dödsolyckor, materiella skador) stigit i samma takt som våra premier ?
(Det är nämligen det som f-bolagen försöker tuta i oss!!)

För att motivera svaret efterlyste jag statistik enl. det jag skrev först.

Jag har nämligen svårt att tro att våra olyckor har ökat i samma rasande takt som premierna, och då återstår 2 lösningar; att vi är överdebiterade idag, eller att vi varit rabatterade förut.

JohanFÖK skrev:
Pejo:
Döda kostar inte försäkringsbolaget pengar så de kan du bortse ifrån (nästan).
Det är invalidiserade som kostar. Under 2002 hade Trygg-Hansa 4 dyra personskador som tillsammans kostade 20 miljoner. Dela detta på cirka 5000 sporthojar så får du inga roliga siffror.

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Vagnskadan täcker väl bara skador på det egna fordonet, varken mer eller mindre. Olycksfall, rehabilitering och invaliditet ingår i trafikförsäkringen väl?

Jag törs nästan lova att sporthojarna var rabatterade tidigare.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Markus skrev:
Men hör det verkligen hit, det är ju vagnskadeförsäkringen som är den hiskligt dyra delen och den har ju inget med personskador att göra.

Sedan undrar jag också om ovan kan stämma, vilka kostnader skulle det vara? Rehabilitering får man oavsett om man är helt oförsäkrad eller försäkrad med trafikförsäkring. Är det invaliditetsersättning? Den låter i så fall hiskligt dyr, vad jag sett så får man kanske 500-1000k för en 100% invaliditet.

Jag får inte ihop det. :va

Har oxå alltid undrat över det. Sjukvård, rehab och eventuell sjukpension betalas väl av vår socialförsäkring :va .

Impulse

Trickmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer i delar
Största problemet är fortfarande att Lagstiftningen säger att Personskador ska ligga i Trafik delen...

Tror inte Farbror Göran vill ändra på detta...

Nyheter
Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...