Egen firma vs. privatperson

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Som en spinoff på tråden "Starta egen firma" undrar jag vilka fördelarna är att ha egen firma mot att vara anställd.

Hur löser man det här med bil och bensin?

Andra lösningar som går att dra nytta av?

Jag är i startgropen av egen firma och vill gärna veta hur det kommer påverka mig. Alla former av tips och varningar är välkomna.

Mark snart F-skattare
 
Som egenföretagare får du betala allt. lön arbetsgivaravgift bensin bil mm allt får du stå för. sen är ju vissa delar avdragbara mm men först måste du se till att den du tar tillräckligt betalt för att täcka alla utgifter. sen får du tänka på att dina uppdragsgivare inte har några skyldigheter till dig i form av arbetsbeläggning. Dvs ingen uppsägningstid eller min arbetstid

Finns nog massa fördelar också men kan dom sämre så det får nån annan inflika i tråden :tummenupp
 
Mark skrev:
2552970 Som en spinoff på tråden "Starta egen firma" undrar jag vilka fördelarna är att ha egen firma mot att vara anställd.

Hur löser man det här med bil och bensin?

Andra lösningar som går att dra nytta av?

Jag är i startgropen av egen firma och vill gärna veta hur det kommer påverka mig. Alla former av tips och varningar är välkomna.

Mark snart F-skattare

Har du lust att länka till "starta egen firma"-tråden?
 
Sanoj skrev:
2553004 Vad är det du ska jobba med?

Värmeväxlare som ska sitta i hyreshus. Produkten i sig är kanon, men den blir nog ganska svårsåld. Får väl se vad jag gett mig in på.

www.macrotherm.com kan du läsa mer om den


Cervantes skrev:
2553008 Som egenföretagare får du betala allt. lön arbetsgivaravgift bensin bil mm allt får du stå för. sen är ju vissa delar avdragbara mm men först måste du se till att den du tar tillräckligt betalt för att täcka alla utgifter. sen får du tänka på att dina uppdragsgivare inte har några skyldigheter till dig i form av arbetsbeläggning. Dvs ingen uppsägningstid eller min arbetstid

Finns nog massa fördelar också men kan dom sämre så det får nån annan inflika i tråden :tummenupp

Jag kommer inte att ha nån anställd. Iaf. inte än på ett tag. Skulle det bli intressant så kommer det att bli en provisionsbaserad lön.

Är mer intresserad av hur jag löser det med bensin och leasing eller sånt. Jag behöver en ny bil :)

Thundercat skrev:
2553026 Har du lust att länka till "starta egen firma"-tråden?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132819
 
Last edited:
Grattis!!!
Enda viktiga är väl i princip att hålla koll på vad staten vill ha av dig. Finns massa bra info på starta egetsidor.

//snart FA-skattare
 
Mark skrev:
2553052Jag kommer inte att ha nån anställd. Iaf. inte än på ett tag. Skulle det bli intressant så kommer det att bli en provisionsbaserad lön.

Är mer intresserad av hur jag löser det med bensin och leasing eller sånt. Jag behöver en ny bil :)

Syftade inte på en anställd utan på din egen lön..

Bensin får du göra avdrag på, håll kör journal bara. Leasa gör du på firman. Vilken företagsform hade du tänkt?
 
Verkar snarare vara styrutrustning för fastigheter än värmeväxlare du skall sälja.:va
 
Åfyfan säger jag bara!

För att vara helt seriös så är det inte en sån jättehöjdare att vara egen i form av enskild/handelsbolag. AB ok, men det kostar och ska vara väldigt inkomstinbringande i början för att man ska ha råd utan tidigare startkapital.
Du har bara skyldigheter, inga rättigheter. Seriöst, det är ungefär så det fungerar. Blir du blåst så blir du oftast blåst. Det kostar mycket att dra det vidare. Jag blev blåst på en faktura på ca 110 000:-, fick 40% av den och sen var det bara att se glad ut. Och som sagt, inga rättigheter.

Mitt tips om du nu ska starta en firma som ska sälja svårsålda produkter/tjänster: HYR DIN ARBETSGIVARE!!!!
Det kostar nån/några % av fakturabeloppet men det är fan bättre än att stå där i skiten. Då har du fortfarande möjlighet till A-kassa om det skiter sig etc.

Och skaffar du ändå F-skatt så ser du till att få en FA-skatt så du kan jobba extra om det behövs, då som anställd...


/Missnöjd F-skattare som hoppas på bättre tider med "nya moderaterna"
 
Mark skrev:
2553052
Jag kommer inte att ha nån anställd. Iaf. inte än på ett tag. Skulle det bli intressant så kommer det att bli en provisionsbaserad lön.

Är mer intresserad av hur jag löser det med bensin och leasing eller sånt. Jag behöver en ny bil :)

Den största utgiften du kan få med en anställd är om han/hon blir sjuk! DU skall betala sjukersättning och kan inte få någon inkomst för det! Socialaavgifter & semesterersättning osv kan man ju ta ut av kund i timdebiteringen så det täcker man upp på så sätt. det är när det kommer till sjukdomar det börjar kosta!

BIL. Ta det lungt i början! Köp eller leasa inte en ny fin bil, det kostar. Köp något passande för en passande peng, beror ju på din likvida förmåga, jag kuskar runt i en äldre bil just nu men kommer att byta upp mig när jag ser stabilitet i fiman. Det blir dyrt att göra en KK och stå med ett leasingkontrakt på 24 månader. Bilen du köper kan du skriva på firman så får du dra av kostnaderna, bensin, skatt, försäkring osv. men du kanske måste ha 2 bilar i gengäld för att slippa förmånsbeskattning på firmakälken.
 
Kawwa skrev:
2554705 Den största utgiften du kan få med en anställd är om han/hon blir sjuk! DU skall betala sjukersättning och kan inte få någon inkomst för det! Socialaavgifter & semesterersättning osv kan man ju ta ut av kund i timdebiteringen så det täcker man upp på så sätt. det är när det kommer till sjukdomar det börjar kosta!

Angående anställning av personal så ska man endast ha folk på timme så länge det inte är timdebiterade långtidskontrakt man kör på åt kund. På timme så betalar man för det personalen jobbar, är de sjuka så vänder de sig till försäkringskassan. Om det inte är planerad arbetstid en vecka framåt, så kör inget fast schema på papper mao. Elakt mot den anställde? Nej, bara den anställde är medveten om det hela.
 
skriva allt på firman:tummenupp


kontorsmöbler=soffa/bar

firmabil service=nya fina däck till hojjen
 
Hallå igen!

Tack för allt tips.

Som det ser ut nu så kommer jag bara att faktuera min pappas blivande bolag samt en annan kollega som jag kommer att jobba åt. Jag är därmed inte så rädd för att nån av dom kommer att blåsa mig. Vi kommer göra upp fasta belopp på hur mkt lön jag ska få varje såld enhet, eller hur mkt jag ska fakturera.
Jag kan likaväl vara anställd i deras respektive firmor men lurar på om jag kan får ut mer för pengarna om jag väljer själv hur jag ska ta ut lön och hur jag ska göra med bil osv.

Hade inte tänkt att köpa nån vrålåk. Nu kör jag runt i en gammal (pimpad) Reanult 19 som inte är representabel för nåt. Står bla. "ollad" på ena sidan :gnissla :)

Borde jag nöjja mig med lön, eller är det värt allt jobb med egen firma, ja, det är väl den stora frågan :va

Mark
 
Mark skrev:
2554996
Borde jag nöjja mig med lön, eller är det värt allt jobb med egen firma, ja, det är väl den stora frågan :va
Mark

Det är en fråga som du endast kan få svar på genom att pröva.

Du kanske kommer att stromtrivas att vara egen. Men det är mycket jobb och relativt lite betalt i förhållande till hur mycket du satsar. Sen kan ju du ha en jävligt bra produkt/tjänst som du säljer och då kan det gå mycket lättare.

Det finns ju alltid en risk att man måste ta genvägar ( läs skattefuska) för att få skiten att gå ihop, och det är inte roligt.............

Om du har möjlighet att testköra utan att det blir katastrof om det gå dåligt, så gör det. Om inte annat så blir du en erfarenhet rikare.

Lycka till!
 
Mark skrev:
Borde jag nöjja mig med lön, eller är det värt allt jobb med egen firma, ja, det är väl den stora frågan :va

Mark

Om du har en långvarig möjlighet till en bra timpenning så är det ju inget att tjaffsa om, då är det bara att ta f-skatten. Men i ditt fall skulle jag låta bli det då det låter alldeles för osäkert eller hur man nu ska uttrycka sig.
Fakturera på din pappa låter bra mkt bättre, det blir ju samma pengar ändå.
 
Mark skrev:
2554996 Hallå igen!

Tack för allt tips.

Som det ser ut nu så kommer jag bara att faktuera min pappas blivande bolag samt en annan kollega som jag kommer att jobba åt.

Hade inte tänkt att köpa nån vrålåk. Nu kör jag runt i en gammal (pimpad) Reanult 19 som inte är representabel för nåt. Står bla. "ollad" på ena sidan :gnissla :)


Mark

Kan du gå som dräng hos din pappa så är väl det det bästa, för jag antar att du då kan utnytja hans firma till de saker som du skulle kunna utnyttja din firma till!

Rolla bilen i enhetligfärg och kör!!!!! :tummenupp Hehehe, nä det ger nog inga plus i kanten att åka runt med "Ollad" som firmaslogan :tungan Jag vet ju inte hur mycket pengar du har, men att köpa en skapligt reprensentabel bil för ca 15.000 går ju. Behöver inte vara något märkvärdigt. snarare tvärtom, kommer du i en bil som sticker i ögonen på folk så kan man tappa kunder på det oxå. Även fast det är en bil som vem som hellst kan ha råd med. Ett exempel från verkligheten: Min arbets kollega hade en Porsche 911, gammal 81:a, den kostade ca 80.000. Han skulle besiktiga den och tog den i tjänsten den dagen för att vinna tid och fick snea blickar av kunderna som tyckte att han minnsan tjände väldigt bra. hade han kommit i en lätt beggad V70 för samma pengar så hade aldrig någon reagerat.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top