Eget företag

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
För att jobba mindre och håva in mer pengar har jag tänkt starta egen firma men är osäker på om det ska vara ett aktiebolag eller enskild firma.
Eftersom SH är fullt av driftiga personer utgår jag från att det finns folk här med erfarenhet av bägge typerna.

Vad är fördelar/nackdelar?

Firman kommer, lite förenklat, att ha mest intäkter och väldigt få utgifter, påverkar det valet? Plus att jag nog mest kommer att använda det för "guldkant" på tillvaron och fortsätta med min vanliga anställning ett tag till. Trots allt trevligt med en fast och förutsägbar inkomst...

Plus att jag, givetvis, vill behålla så mycket som möjligt av intäkterna, antingen som lön idag och/eller för framtida bruk...

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag tror att du gjorde bort dig i första meningen. :hihi

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Skattemyndigheten har bra gratis kurskvällar du kan börja att gå. 3-4timmar med bra information om bolagstyper för och nackdelar osv.

Du ska troligtivs ha FA-skatt till att börja med sen när det rullar på kan du fundera på AB.

Jag tror att du gjorde bort dig i första meningen. :hihi

Exakt.

- Jag vill jobba mer än andra. Gå runt och säga att jag har fritt jobb och gör som jag vill trots att jag jobbar 14timmars dagar för samma lön som du. Det är kul att skatta bort 60% av det jag drar in osv osv :D

Last edited:

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Sälja kokain är fortfarande olagligt..väl?

FA skatt är det som gäller om du ska vara anställd samtidigt.

Och ska du starta AB måste du ha (lån) eller tjäna 100 000:- först som ska finnas i bolaget (inte röra).....har jag för mig.

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Aktiekapitalet för att få starta ett AB är 100 000:-

Du kan inte tjäna ihop 100 000 genom att driva företaget och kalla det aktiekapital.

Valet av bolagsform spelar ingen roll för ev inkomst ,du får skatta lika mycket iaf.

Ett AB är en tryggare form (om man har 100 000 att stoppa in i det) då delas din privata ekonomi och bolaget ekonomi.

Kör du enskild firma så är din ekonomi firmans och tvärtom.

Du slipper också krav på revisor och årsredovisning om du kör enskild,det går alltid att omvandla eller starta ett AB senare.

Jag föreslår att du kör enskilld firma till att börja med.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
- Jag vill jobba mer än andra. Gå runt och säga att jag har fritt jobb och gör som jag vill trots att jag jobbar 14timmars dagar för samma lön som du. Det är kul att skatta bort 60% av det jag drar in osv osv :D

Man är livegen som egen företagare :fakta

@TS: Det låter som det skulle funka alldeles utmärkt med enskild firma för dig. Om du inte kommer ha några utgifter direkt så riskerar du heller inget och då känns det som överkurs med ett AB. Skulle du satsa på det på heltid så småningom så kan det dock vara värt att fundera över en ombildning av firman till AB

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Valet av bolagsform spelar ingen roll för ev inkomst ,du får skatta lika mycket iaf.

Mja, AB ger bättre möjligheter att disponera vinster och uttag kan ske både i form av lön samt i viss mån som aktieutdelning. Det senare beskattas med 30 procent vilket gör det klart intressant om Du betalar statlig inkomstskatt.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Mja, AB ger bättre möjligheter att disponera vinster och uttag kan ske både i form av lön samt i viss mån som aktieutdelning. Det senare beskattas med 30 procent vilket gör det klart intressant om Du betalar statlig inkomstskatt.

Fast aktieutdelningen sker ju med pengar som redan är beskattade med företagsskatten :mattias

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fast aktieutdelningen sker ju med pengar som redan är beskattade med företagsskatten :mattias
Kvittar väl. Utdelning är ändå betydligt billigare än lön. Begreppen är meningslösa utan procentsatser.

Ankans svar är det korrekta. AB ger större möjligheter att samla degen på hög och själv välja när och, i begränsad utsträckning, hur man vill ta ut den. Tänker trådstartaren förbruka intäkterna i den takt de flyter in så kan enskild firma vara enklare. Vill han styra sin inkomst över tiden blir det lättare med AB.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har precis sagt upp mig och står på egna ben sen i torsdags.
Känns...... JÄKLIGT spännande. Att jag sen riskar en hel del egna pengar dessutom gör saken ännu mer intressant.

Nu gäller det att börja dra in cash, men det ser bra ut :)

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kvittar väl. Utdelning är ändå betydligt billigare än lön. Begreppen är meningslösa utan procentsatser.

Ankans svar är det korrekta. AB ger större möjligheter att samla degen på hög och själv välja när och, i begränsad utsträckning, hur man vill ta ut den. Tänker trådstartaren förbruka intäkterna i den takt de flyter in så kan enskild firma vara enklare. Vill han styra sin inkomst över tiden blir det lättare med AB.

Jag ville bara påpeka att det totala skattetrycket blir högre än de 30% som Ankan nämnde. Jag sa inget om vilket som blev billigast. Med tanke på att TS pratar om att arbeta vidare och driva företaget vid sidan om så skulle jag gissa på att det inte handlar om några miljonbelopp i resultat direkt och då är det ju inte säkert det blir förmånligare med ett AB med tanke på krav på aktiekapital, revisor, styrelse osv. Men det är ju såklart bara spekulationer med tanke på den knapphändiga informationen i första inlägget.

Smagatusk

Guest
Det finns väl ett tredje alternativ, handelsbolag? Vad är skillnaden?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Det finns väl ett tredje alternativ, handelsbolag? Vad är skillnaden?

HB är som en enskild firma fast med fler än en firmatecknare.

Jag har precis sagt upp mig och står på egna ben sen i torsdags.
Känns...... JÄKLIGT spännande. Att jag sen riskar en hel del egna pengar dessutom gör saken ännu mer intressant.

Nu gäller det att börja dra in cash, men det ser bra ut :)

Så ni har dragit igång nu? Lycka till :tummenupp

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag lånar tråden lite:

Jag överväger själv att starta enskild firma för att få en FA-skattsedel och såldedes kunna extraknäcka vid sidan av mit ordinarie heltidsjobb.

Några frågor som slagit mig:
- Ungefär var landar uppstartskostnaderna? ...alltså de generella som rör registrering och annat byråkratiskt. De rent verksamhetsspecifika kostnaderna behöver ni alltså inte nämna eftersom jag tänkt sälja min kropp (eller var det hjärna?) och alltså inte kommer ha några stora kostnader inledningsvis. Så vad är det som kostar för att komma igång.

- Hur bred får verksamhetsbeskrivningen vara? Jag vill nämligen ha möjlighet att kunna syssla med så mycket som möjligt inom ramarna för ett och samma företag. Konsulttjänster och försäljning o.s.v.

Edit:
- Finns det någon lägsta omsättningsgräns? Jag har ju inte tänkt ha verksamheten för att tjäna några stora pengar initialt utan mest för att ha möjlighet att kunna "kombinera nytta med nöje" så att säga...

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Ankan har i sak rätt,det blir mindre skatt på akiteutdelningen.

Dock är det ju inte lika lättvindligt att få till stånd en akiteutdeling som ev extra löneutbetalning.

Företaget måste gå med vinst,man skall ha plockat ut ett (X) antal basbelopp i lön per år,styrelsen ink den utomstående revisorn skall godkänna utdelningen,dessutom får man inte heller utarma sitt akitekapital.

Sen talar vi om ett tjänsteföretag (gissar jag) då finns det egentligen inget mer värde i företaget än innestående vinst och kundfordringar.

Dvs man sänker värdet på företaget genom aktieutdelning för att komma betala mindre skatt.

Jeje,kanske borde man köra en royalty lösning med ett annat företag och lyfta aktieutdelningen därifrån istället ?

Detta kräver iofs lite större cash.

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jag lånar tråden lite:

Jag överväger själv att starta enskild firma för att få en FA-skattsedel och såldedes kunna extraknäcka vid sidan av mit ordinarie heltidsjobb..
En tusenlapp för att registrera firman.
Verksamhetsbeskrivningen kan vara ganska bred, och framförallt kan man ju alltid byta inriktning så småningom. Nuteks företagarguide är ganska bra om man funderar på att starta eget: http://www.nutek.se/sb/d/515

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Starta ett LTD som är ett engelskt aktiebolag. Där är minsta aktiekapitalet 1 pund, alltså en avsevärd skillnad mot våra 100.000. Fördelen är att det ses som ett aktiebolag men du har endast redovisningsskyldighet som ett HB.

Då riskerar du inte din privata ekonomi på samma sätt som en enskild eller HB, givetvis är detta lite beroende på vilken typ av kunder du har.

Att starta ett LTD kostar fån ca 3500:- plus en månadskostnad på några hundra för den postbox och eftersändning av posten som krävs.

Det finns mycket mer att skriva men så länge man inte vet riktigt vad du ska pyssla med så känns det onödigt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA