Ej godkänd registreringsbesiktning

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Var och registreringsbesiktigade RVFen idag och fick nej. Han menade att E-märkning saknades på samtliga blinkers, strålkastaren och reflexen(!). Dessutom saknades positionslykta fram. :confused:

Hojen är en 1997, och jag sitter nu och läser upp mig på föreskrifterna för att se om det finns några möjligheter att överklaga eller om jag måste byta lyktorna. Har inte sett någonstans att folk bytt hela lyktinsatsen på den här modellen.

Har jag några kryphål tack vare åldern på hojen?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tja... är det vänsterassymetriska lysen (brittiska) så är dom inte godkända i Sverige och kan rent teoretiskt sett innebära fara om du bländar någon. Blinkers och reflexen är däremot rätt enkelt att byta.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ljusbilden är inget problem, han sa nej då strålkastaren inte är E-märkt. Inga nedslag på annat än att E-märkning saknas.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
positionsljus inte parkljus dom mena?.. och allt ska ju va e -märkt?
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
tänk på att emärkning inte är lika med godkänt, det finns olika e.märkning fram o bak på blinkars. numaren måste vara rätt. kolla med sfro det står i deres bygghandbok
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Upptäckte att jag kunde ha klarat mig om jag ändrar importorsak till eget bruk, men då krävs istället att lyktor osv uppfyller amerikanska SAE-standarden, vilket de i inte heller gör.

Det finns ingen lyktinsats att köpa färdig heller.
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Kolla även inne i lykthus efter e-märkning, står inte alltid på glaset.....
 

Don Danielsan

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Höganäs /Lund
Hoj
Ducati 749s
Vet du någon som har en likadan hoj kan du jue alltid låna hans prylar till besiktningen... för sen lär dom väl aldrig kolla?? Känns bara löjligt att inte få igenom hojen om inte e-märkningen finns...
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag tänkte ringa och höra om inte följande går att åberopa:

Om fordonet inte är EG-typgodkänt men tidigare varit permanent registrerat i ett annat EU-land och det kan styrkas med ett registreringsbevis, anses fordonet uppfylla de tekniska kraven för att få registreras i Sverige, under förutsättning att fordonet (gäller personbil, lätt lastbil och buss under 3,5 ton samt mc) är i seriemässigt standardutförande. För fordon som ursprungligen tillverkats i ett land utanför EU kan du behöva styrka vissa ytterligare krav.
Vad som sägs i stycket ovan gäller inte fordon som

  • är konstruerade för vänstertrafik
  • är utrustade med hastighetsmätare som har brittisk standard
  • tillverkas i små serier.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ringde SBPs tekniska folk idag och det ser kört ut att få igenom den som den är. Då blir min fråga - kan jag montera bort originallamporna fram och fulmeka dit vad skit som helst som är godkänt? Dvs kan jag sätta i lyktor som är mindre än hålen i kåpan eller kommer de gnälla på det?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
så länge den inte är helfordonsgodkänd så ja. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Anledningen till att de vill ha e-godkända prylar och med rätt nummer antar jag är för att de vill veta att t.ex. blinkersar uppfyller en miniminivå när det gäller hur mycket ljus de ger etc.

Exempel:
* Bara för att glaset ser organget ut så kanske glaset har för stort ljusgenomsläpp i förhållande till lampornas styrka så att de mera blinkar vitt. Eller tvärt om.
* En sidoblinkers för bil skulle inte vara några problem att sätta på en mc, men skulle kanske inte ge rätt ljusbild för att t.ex. sitta bak.

Har prylarna rätt e-märkning så slipper du en subjektiv bedömning från besiktningsgubben på om det ser ut att vara som det ska.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Min plan just nu är att köpa godkända standardblinkers av billigaste sort, och en eller ett par strålkastare med positionslykta (som också krävs tydligen) och smacka dit i fronten. Ekipaget kommer med stor sannolikhet se ut som om Shrek hade legat med den.

Eftersom modellen aldrig importerats till EU via agenterna så kan jag aldrig tro att den är helfordonsgodkänd...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ringde SBPs tekniska folk idag och det ser kört ut att få igenom den som den är. Då blir min fråga - kan jag montera bort originallamporna fram och fulmeka dit vad skit som helst som är godkänt? Dvs kan jag sätta i lyktor som är mindre än hålen i kåpan eller kommer de gnälla på det?

Du skulle nog kunna ta en lyktmask från en endurocykel och sätta fast med samma gummistroppar som original. Ser jäkligt illa ut (toppkåpan måste t.ex bort) men är e-märkt. Likadant med framblinkrar. GasGas har originalblinkers som bara sitter med gumistroppar.

En kompis som tycks lyckas med det mesta vad gäller besiktningar lånade mitt (stort original husa) e-märkta glas till bakljuset och tejpade fast det utanpå sitt eget (litet eftermarknads på en XR) tyskimporterade och fick igenom det på regbesiktningen :rolleyes:

Lite OT: Samma kille fick även igenom en lastbilsreggning genom att lägga en spånskiva, som han fäste de lagstadgade lastöglorna i, löst på golvet i en BMW. Jäkligt korrekt att fästa 400kgs-öglor i en skiva som klarar 12.5kg :brinnerup
 

etelhag

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Buttle
Hoj
RVF 400, RD 350 nerplockad-projektet-kanske-nån-gång-blir-klart-nångång edition
På min av årmodell -94 finns ingen parkerings(positions?)ljus, utan halvljuset lyser hela tiden. Var redan inreggad när jag köpte den så hur dom löste det vet jag.
Jag är väl inte mycket till hjälpa men... Det måste ju ha gått på något sett
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jepp, regbes är ett hor.

Blinkers och reflex är ju lösbart men framlampan, finns där ingen märkning nånstans på lampan? Dvs om du plockar bort insatsen från kåpan, finns där ingen DOT/SAE/E märkning ex. på den svarta plasten runtom reflektorns baksida?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jepp, regbes är ett hor.

Blinkers och reflex är ju lösbart men framlampan, finns där ingen märkning nånstans på lampan? Dvs om du plockar bort insatsen från kåpan, finns där ingen DOT/SAE/E märkning ex. på den svarta plasten runtom reflektorns baksida?

Letat som en tok utan att hitta nåt. Modellen har ju aldrig exporterats från Japan via de vanliga kanalerna så oddsen är dåliga att de skulle vara märkta.

Nu är planen att plocka av kåporna, montera en sån här tillsammans med godkända blinkers och sen åka tillbaka och besiktiga om. Blind mans streetfighter lixom.

Fick nedslag på att motoreffekt inte uppgetts heller, det löser sig genom att jag fick byta från "annat ändamål" till "eget bruk" som importkategori. Annat ändamål kräver intyg från tillverkare/bänkkörning hos godkänd bänkinnehavare medan eget bruk säger ok till att hänvisa till Hondas hemsida. :tummenupp
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Vad är skillnaden på annat ändamål och eget bruk rent allmänt? -har för mig att det finns någon specialvariant för samlarfordon men då får man bara köra till/från utställning etc.

Jag skulle nog plockat ur framlampan och stoppat i en liten e-märkt h4-insats från en endurocykel eller liknande, behöver ju inte ta hela kåpan då det bara är insatsen som behöver vara e-märkt. samma med baklampan, valfri billig e-märkt mc-lampa från skroten eller tillbehörsfirma. Sätt den i skylthållaren på lämplig höjd och koppla ur originallampan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Letat som en tok utan att hitta nåt. Modellen har ju aldrig exporterats från Japan via de vanliga kanalerna så oddsen är dåliga att de skulle vara märkta.

Nu är planen att plocka av kåporna, montera en sån här tillsammans med godkända blinkers och sen åka tillbaka och besiktiga om. Blind mans streetfighter lixom.

Fick nedslag på att motoreffekt inte uppgetts heller, det löser sig genom att jag fick byta från "annat ändamål" till "eget bruk" som importkategori. Annat ändamål kräver intyg från tillverkare/bänkkörning hos godkänd bänkinnehavare medan eget bruk säger ok till att hänvisa till Hondas hemsida. :tummenupp

Våra jä.. regelver. Å ena sidan ska det räcka med att fordonet varit i trafik i annat EU land men sen när det passar vänds det på klacken...

Slit lös dendär biltema lampan och tejpa fast den på insidan av kåpan
Den behöver inte se ut som ett mekano utförd av Stein Jörgen Vindögd :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top