ekonomiskt intresse

dim

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
hornet 900, vtr 1000
Jag gissar att jag blir kapad vid fotknölarna nu men om fb e paragrafryttare så kan ju jag också vara det tänk om fassan e så j..la snäll att han pröjsar både sons hoj och även självrisk och allt annat som har med hojen att göra, e det då fassans ekonomiska intresse, han pröjsar ju allt?

om nu ngn vill såga pga snäll farsa så varsågod! hit me! :Bugar

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
dim skrev:
Jag gissar att jag blir kapad vid fotknölarna nu men om fb e paragrafryttare så kan ju jag också vara det tänk om fassan e så j..la snäll att han pröjsar både sons hoj och även självrisk och allt annat som har med hojen att göra, e det då fassans ekonomiska intresse, han pröjsar ju allt?

Vad är det för moppe det gäller?

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000ss
dim skrev:

Sålänge hojen står på dej , och är försäkrad med den premie DU får, så tycker jag att du har en riktigt hyven´s farsa :D

Men jag antar att så inte är fallet , och då får man vara beredd på att eventuellt inte få ett korvöre för hojen om man smäller.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
out4speed skrev:
Sålänge hojen står på dej , och är försäkrad med den premie DU får, så tycker jag att du har en riktigt hyven´s farsa :D

Om det är så fallet är så är det ju toklungt för min del iaf:)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
dim skrev:
Nej, det är inte farsans ekonomiska intresse. Du skriver ju själv att det är sonens hoj. Det är ägandet till det försäkrade föremålet som avgör vem som har det ekonomiska intresset. Att pappan sedan är så hygglig att han betalar motorcykeln, de avier som försäkringsbolaget skickar till dig för försäkringen du har tecknat på din hoj, din skyddsutrustning, bensin osv hör inte hit.

Om han däremot köper en motorcykel till sig själv och låter dig låna den är den hans ekonomiska intresse. Det gäller i princip även om han själv aldrig kör den och du kör den dagligen. I princip alltså, för i en rättsal kan det bli svårt att övertyga rätten om att den verkligen är hans med tanke på att det bara är du som använder den. De kan misstänka att han bara är en sån där hojbulvan. Och såna dömer de innan de satt sin fot i rättsalen.

Tänk på att det är din farsa och inte du som skall stämma försäkringsbolaget om de vägrar betala. Många föräldrar tycker att sånt är obehagligt (behöva stå där inför skranket och bli grillade av försäkringsbolagets advokat, brrr...) och vägrar.

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
FB kommer aldrig kunna bevisa skenreg eller neka ersättning i detta fall (utifallatt..). Om ett Fb inte kan bevisa att det utom allt tvivel rör sig om skenförs så betalar man ut. Sad but true

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kiosken skrev:
FB kommer aldrig kunna bevisa skenreg eller neka ersättning i detta fall (utifallatt..). Om ett Fb inte kan bevisa att det utom allt tvivel rör sig om skenförs så betalar man ut. Sad but true
Det är fel.

Försäkringsbolaget behöver inte bevisa något alls. Det räcker för dem att säga "sorry, du får inte en spänn av oss." Sen är det upp till dig att bevisa något... Fair but true.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Bingo skrev:
Det är fel.

Försäkringsbolaget behöver inte bevisa något alls. Det räcker för dem att säga "sorry, du får inte en spänn av oss." Sen är det upp till dig att bevisa något... Fair but true.
Wörd! :D
Som Bingo skrev innan så brukar de snälla föräldrarna sällan vara så förtjusta att stå och blåljuga i rättsalen även om de pröjsar premien.
Tänk efter noga, jag vet flera som suttit i det där dilemmat. Och var rätt säker på att försäkringsbolagen har gjort den vändan i rätten några gånger och vet hur det går till. Det vet antagligen inte föräldrarna,

/F

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Det börjar bli allt vanligare att nekas ersättning, och då blir det förstås ett sjuherrans liv på den personen fast han ju egentligen vet med sig att han tog en risk när fordonet skrevs på en äldre släkting.
Det har tom funnits trådar här på forumet angående vilka idioter försäkringsbolagen är, skrivet av de mest korkade exemplaren, de flesta har vett att hålla käften när sånt här händer.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Kiosken skrev:

wrong.jpg

Last edited:

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bingo skrev:
Det är fel.

NEJ! Säg att man köper en hoj privat för 40k, med svarta alternativt undanstoppade pengar och sedan skriver den på farsan. Då kan FB omöjligt spåra några transaktioner eller kontouttag o.s.v. FB nekar bara betalning då det är ställ utom ALLT tvivel att det rör sig om skenreg. Tex du har lån på hojen eller dyl.

HanneZ

Guest
nej nej nej, jag vet vänner som personligen fått BEVISA att det var de va deras mamma/pappa som ägde hojen/bilen. Bevisbördan ligger INTE hos f-bolaget utan hos försäkringstagaren.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Kiosken skrev:
NEJ! Säg att man köper en hoj privat för 40k, med svarta alternativt undanstoppade pengar och sedan skriver den på farsan. Då kan FB omöjligt spåra några transaktioner eller kontouttag o.s.v. FB nekar bara betalning då det är ställ utom ALLT tvivel att det rör sig om skenreg. Tex du har lån på hojen eller dyl.

Fel igen. Försäkringsbolag har ingen bevisbörda, det räcker med misstankar från deras håll för att du ska bli utan ersättning. Bevisbördan åligger kunden.

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Fel igen. Försäkringsbolag har ingen bevisbörda, det räcker med misstankar från deras håll för att du ska bli utan ersättning. Bevisbördan åligger kunden.

Rent hypotetiskt kanske men om ni ser hur det ser ut utanför det här forumet så betalas ersättning ut oftas av FB. FB kan inte neka ersättning hur som helst enligt godtycke. SLUT!

Obs jag skenförsökrar absolut inte

HanneZ

Guest
Kiosken skrev:
Rent hypotetiskt kanske men om ni ser hur det ser ut utanför det här forumet så betalas ersättning ut oftas av FB. FB kan inte neka ersättning hur som helst enligt godtycke. SLUT!

Men /"#¤&/("#%¤(/%"#("#¤ NEJ!!!!

edit: och slå upp ordet hypotetiskt

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Kiosken skrev:

Inse att du har fel. Försäkringsbolagen gör precis som de vill. De har ingen skyldighet att betala ut någon ersättning om de anser att du har brutit mot det avtal som du har tecknat med dem.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept