dim skrev:
Jag gissar att jag blir kapad vid fotknölarna nu men om fb e paragrafryttare så kan ju jag också vara det tänk om fassan e så j..la snäll att han pröjsar både sons hoj och även självrisk och allt annat som har med hojen att göra, e det då fassans ekonomiska intresse, han pröjsar ju allt?
Nej, det är inte farsans ekonomiska intresse. Du skriver ju själv att det är sonens hoj. Det är ägandet till det försäkrade föremålet som avgör vem som har det ekonomiska intresset. Att pappan sedan är så hygglig att han betalar motorcykeln, de avier som försäkringsbolaget skickar till dig för försäkringen du har tecknat på din hoj, din skyddsutrustning, bensin osv hör inte hit.
Om han däremot köper en motorcykel till sig själv och låter dig låna den är den hans ekonomiska intresse. Det gäller i princip även om han själv aldrig kör den och du kör den dagligen. I princip alltså, för i en rättsal kan det bli svårt att övertyga rätten om att den verkligen är hans med tanke på att det bara är du som använder den. De kan misstänka att han bara är en sån där hojbulvan. Och såna dömer de innan de satt sin fot i rättsalen.
Tänk på att det är din farsa och inte du som skall stämma försäkringsbolaget om de vägrar betala. Många föräldrar tycker att sånt är obehagligt (behöva stå där inför skranket och bli grillade av försäkringsbolagets advokat, brrr...) och vägrar.