EL - Vart ska kablen sitta (RS 125)

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hej!

Håller på och sätter ihop min Rs efter vinterpyssel, gjrode det sista av elen idag dock så glömde jag märka upp en kabel.

Kabel är svart och går från motorn (vid oljepumpen) fast problemet är att jag inte vet vart jag ska fästa andra sidan av kabeln?:confused:

Skulle bli väldigt tacksam om någon kunde lyfta tanken på sin RS och kolla lite snabbt.

En bild:
bild037ya6.jpg

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj

Det är nog jordning, men eftersom kabeln ska jorda ett föremål och det är det förmålet som ska kopplas till kabeln. Är inte oljepumpen då det inte finns någon el dära.

Känns som den ska till spolen, men är inte helt säker på det och vill inte exprimentera med det heller.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Ja, är det inte jordning är min mc felkopplad...

Alltså all jrodning går ner till motorn, kabel ska skruvas fast på någon grej som ska jordas dock vet jag inte vad grejen är, som ska jordas med hjälp av kabeln.

Är det så på din hoj också? :confused:

Calle91

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Hoj
Affe 02
är den så lång att den når ner till kåpan till växellådan så är det där den ska sitta för det ska sitta 3 jord fastskruvade på växellådskåpan, om den inte är så lång så kanske den når till batteriet för där ska det sitta 2 kablar på minus... om inget av dem funkar så vet jag faktiskt inte:)

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
är den så lång att den når ner till kåpan till växellådan så är det där den ska sitta för det ska sitta 3 jord fastskruvade på växellådskåpan, om den inte är så lång så kanske den når till batteriet för där ska det sitta 2 kablar på minus... om inget av dem funkar så vet jag faktiskt inte:)

Det är där den sitter nu, alltså på motor vid oljepumpen men vart ska andra änden fästas är det jag är ute efter. Vilket jag har sagt 3 gånger nu.:tungan

Kabeln räcker inte till minus polen så den ska inte sitta dära tror jag.

Last edited:

Calle91

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Hoj
Affe 02
Det är där den sitter nu, alltså på motor vid oljepumpen men vart ska andra änden fästas är det jag är ute efter. Vilket jag har sagt 3 gånger nu.:tungan

Kabeln räcker inte till minus polen så den ska inte sitta dära tror jag.

om jag har förstått rätt så har du alltså ena ändan ditskruvad på växellådskåpan och andra ändan är helt lös ?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
har du hittat rätt ställe för kabeln? jag kan gå ut i garaget imorn o kolla, om jag har tid:tungan

Japp har hittat, satt och kolla igenom alla sidor på bikepics på alla rs från 00-06 till slut så kom det en högupplöst bild på motorn och såg att kabeln går till spolen.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring