Elakt ljud i min ST 750

600 Cobror

Måste ha ny hoj!
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha XTZ 750 Super Teneré
Hej, detta är kanske i mångas mening ett strikt sporthojsforum men mitt prolem är troligtvis inte offroad-relaterat.

Körde Norrköping-Köpenhamn t o r över helgen, i stort sett bara på kalasgoa småvägar. Men nästan hela vägen hem så infann sig ett skavande ljud som kändes även i fotpinarna. Ska försöka beskriva så gott det går:

1. Som sagt ett skavande ljud som går i rätt jämna intervaller beroende mer på varvtal mer än på hastighet. Ett klonkande och inget rasslande ljud som uppskattningsvis härstammar från framdrevet eller runt omkring där.

2. Det låter endast och desto mer när jag drar på, alltså inget när kopplingen hålls inne och jag varvar, och inget heller då jag bara rullar med hojen. Detta gäller för samtliga växlar, jag tycker nog det låter mer på låga varvtal och hastigheter, men det beror la mer på att övriga ljudkällor som motorljud och vinddrag tar över i högre hastigheter.

3. Att det skulle härstamma från fram- eller bahjulslager är uteslutet eftersom det både låter mest och även känns som om det kommer från området kring det framre drevet, jag fick ett förslag om vevaxellagret som möjlig källa, lät i mitt tycke rimligt, men jag är ju ingen expert..

Har ni några idéer eller erfarenheter kring detta så tar jag tacksamt emot svar!

/Gustav
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top