*”billigare” är ju vad den är med stor skillnad i milkostnad för drivmedel+service som täcker högre kostnad för värdeminskning.
”Bekvämare” är subjektiv fråga och inget du kan jämföra från en person till annan. Vad som är kvar i plånboken är däremot fakta.
”Roligare” är…de ovan.
”Snabbare” är såklart mätbart. Snitthastighet vid färd genom Tyskland? Kort stint från stillastående? Vilka såklart sedermera faller in i subjektivt.
Billigare om man kompromissar med annat som gör bilfärden njutbar. Och billigare om man laddar hemma/gratis på jobbet. De flesta elbilar i vettig prisklass känns just "billiga".
Bekvämare kan jag hålla med om, givet att man bara menar motorbuller och vibrationer. Att ladda var 20-30mil på långfärd och tvingas ruttplanera efter laddstolpar är allt annat än bekvämt.
Gbg - Sto - Örebro - Gbg på två dagar i min E-klass och stannade inte en gång på resan (förutom dotterns kisspaus)
Som hojförare älskar jag motorbuller, doften av bränd olja&bensin o vibrationer. Gillar att växla. Men ok, automat är bekvämt.
Roligare, ALDRIG! Man kör fossilbil, åker elbil. Ok, jag uppskattar komfort och enkelhet men KUL är det väl ändå inte med en supertung blysläde i kurvorna?
Och att inte kunna modulara gaspådrag, växel, styrinput mm för att köra?
Men gillar man acca från stillastående utan dramatik, så kanske det är kul i början med elbil.
Själv tycker jag det roliga är att just modulera effekt, varv mm beroende av underlag i starten, i rondeller, i kurvor.
Snabbare i stan tveklöst. Snabb respons har en elbil för filbyten mm.
Elbil har en solklar fördel för korta transporter!
Men att köra min bantrimmade Miata till jobbet varje dag nercabbat är tusan i mig en av dagens höjdpunkter.
Mina intryck:
- BMW i3s är en superbra elbil i stan!
Bra sikt och trevlig på vägen. Med kolfiber mm lätt för att vara elbil, det känns.
Tänk om BMW skulle fortsatt utveckla körglada HighTech-elbilar!!
Nu är ju i3 föråldrad.
- Mini E är trevlig, men framkrafs drar i ratten
- De olika MG är extremt prisvärda.
- Fiat 500e och Honda E är inte färdigbyggda.
- Av alla Kia och Hyundai (kört alla 5-6st) är det bara EV6 som är bra. Trevlig om man kan uthärda billighetskänslan. IONIQ 5 är klart mindre trevlig.
- MB EQA är oväntat bra för att bygga på en fossilbil
- MB EQC fin på alla sätt men känns föråldrad redan
Camry Hybrid och MB C-klass hybrid, två riktigt bra hybrider!
Bra jobbat