Hur många kvm med solcellpaneler får man för 20,000 :-?
Ser att Ikea säljer solceller:
https://www.ikea.com/se/sv/this-is-ikea/sustainable-everyday/solceller-foer-hemmet-pub0fb5e981 . Om man kan tro på deras kalkyl så verkar det ju lovande.
Beror precis på vad du köper och var du köper någonstans.
Mina batterier som ex hade jag köpt dessa i england hade dom varit ca 10,000 billigare. Hade jag köpt dom i tyskland hade jag sparat 20,000.
Samma med growattarna 10,000 billigare i tyskland.
Solpaneler med eller utan optimerare o olika typer kan skilja massor från 1300 o uppåt för en 300 watts panel.
Sedan vad är just du ute efter.. i mitt fall var det viktigt att dom klarade av att leverera ström bara det var ljust ute oavsett om det är grå mulet. Bättre lite ström än ingen alls .
Men ett normalt hus med värmepump slukar inte så enormt med energi o en kåk som min klarar jag mej fint på 8000 kilowatt om året.
Led överallt. energi hus. Mitsubishis absolut bästa värmepump och ved panna. Ar anledningen till den låga förbrukningen tja solvärme panelerna gör ju sitt för gratis varmvatten o värme i hus o garage.
Tanken är att byta ut spisen mot någon gasol typ dom har blivit en.hel del billigare på ett par år då försvinner lite till av kilowatt timmarna.
Så visst kan man påverka sina kostnader jag försöker att betala allt kontant om det går avskyr räntor lika mycket som el överförings avgiften.. nu skall ju stamnätet hoja sin överföringsavgift med 35% till årsskiftet som då drabbar eon vatten fall sydkraft osv osv, ingen tror väll att dom 35% inte dyker upp på elräkningarna hos slutkunderna.
Det är av dessa anledningarna som jag gör det jag kan for att bli själv försörjande på el o värme.
Vi byggde växthus av samma anledning grönsaker är fan dyra..
Så elbil känns ju bra ändå tills 1krona km blir verklighet då är elbilen nästan lika dyr som fosil fordon.