Elbil eller inte?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Laddcykler. Ca 1500 för dagens batteri. Säg att du nyttjar 150/år. Då är det tack och godnatt efter 10år. Lägg på kostnaden. Det är inte särdeles gynnsamt
Nja. Det där är nog inte helt korrekt. Dels är en stor del av batterierna för hemmen av LFP typ som klarar betydligt fler laddcykler plus att dom inte brinner på samma sätt som Lijon batterier. Dessutom så överprovisionerar man en del. Om du köper ett batteri som skall vara på 10 kWh så har det i själva verket större kapacitet än så men man väljer att aldrig låta det bli helt fullt eller helt tomt. Dvs batteriet indikerar 100% laddning när det i själva verket är kanske 90% laddat. Det ökar livslängden avsevärt.
Du kan räkna med minst 3000 cykler 0-100% men eftersom dom inte utnyttjar hela kapaciteten så blir den siffran i praktiken högre. Så du kan räkna med att efter 10 år så har dom kvar mer än 90% av kapaciteten generellt sett.
Du ser samma sak på batterier i elbilar som efter 10 år och ett ansenligt antal laddcykler fortfarande ligger på kring 95% av orginalkapaciteten trots att dom är av den typen som inte är lika tåliga som LFP batterier.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man byter UPS batterier av LiPo typ oftare än så, och då har dom nästan inga laddcyklet utan hålls vid optimal laddning konstant.

Någonstans finns väl en gyllene medelväg mellan när det är laddcykler eller ålder som tar dom.
Nja. Jag skulle inte säga att dom hålls vid optimal laddning. Den typ som är i UPS mår bäst av att lagras med någonstans kring 50-70% laddning. Men eftersom batterierna i dom är relativt billiga att byta plus att man vill kostnadsoptimera produktionen så vill man utnyttja batteriet maximalt och ligger därmed och trycker det mot 100% laddning hela tiden vilket faktiskt sliter en hel del på batteriet. Så dom ger upp fort för att man har en laddningshantering som är ganska elak mot batteriet just för att få så lång driftstid som möjligt ur ett så litet batteri som möjligt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja. Jag skulle inte säga att dom hålls vid optimal laddning. Den typ som är i UPS mår bäst av att lagras med någonstans kring 50-70% laddning. Men eftersom batterierna i dom är relativt billiga att byta plus att man vill kostnadsoptimera produktionen så vill man utnyttja batteriet maximalt och ligger därmed och trycker det mot 100% laddning hela tiden vilket faktiskt sliter en hel del på batteriet. Så dom ger upp fort för att man har en laddningshantering som är ganska elak mot batteriet just för att få så lång driftstid som möjligt ur ett så litet batteri som möjligt.
Ok, då får du alltså investera i dubbla kapaciteten för att det ska hålla. Förbrukar du 10kWh på natten så behöver du ett 20kWh batteri..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok, då får du alltså investera i dubbla kapaciteten för att det ska hålla. Förbrukar du 10kWh på natten så behöver du ett 20kWh batteri..
UPSer av batterityp är vannligtvis antingen där för att bära över tills dieselaggregatet har startat eller för att göra en säker nedstägning av systemen beroende på hur viktiga systemen som använder UPSen är.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok, då får du alltså investera i dubbla kapaciteten för att det ska hålla. Förbrukar du 10kWh på natten så behöver du ett 20kWh batteri..
Nej. Inte alls. Då missförstod du mig.
Om du köper ett batteri som är specat till 20 kWh så är 20kWh åtkomligt för dig. I själva verket så har batteriet kanske 25 kWh men man ger dig bara tillgång till 20 för att man använder resten av marginalen för att säkerställa lång hållbarhet på batteriet.
Dvs om du behöver 20kWh så köper du 20 kWh men får i praktiken kanske 25 varav 5 inte är användbara för dig utan är säkerhetsmarginal för att vara skonsam mot batteriet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Företaget Recurrent har samlat in data från 10 700 stycken Tesla Model 3 och Model Y i USA. De har jämfört hur mycket batterierna försämrats för bilar som snabbladdats till 90 procent med den som bara snabbladdats högt 10 procent av laddtillfällena.

Jämförelsen visar ytterst små skillnader som ligger inom den statistiska felmarginalen. Förklaringen är att elbilarna har mjukvara som anpassar laddhastigheten till batteriets förmåga att ta emot laddning. Därför går det långsamt att ladda de sista procentenheterna upp till 100 procent.



64ebcd668e5ecaab5f3b15cb_Tesla-Model-3-3-1024x609.jpg
Grafik: Recurrent
64ebcd8a811b07c6ca73307e_Tesla-Model-Y-4-1024x706.jpg
Grafik: Recurrent
Trots att siffrorna krossar uppfattningen att snabbladdning är skadligt rekommenderar Recurrent ändå att man undviker snabbladdning i extrem värme och ser till att batteriet är uppvärmt inför snabbladdning i extrem kyla.

Sporrade av resultaten ska Recurrent göra motsvarande analyser av snabbladdning med andra elbilsmodeller.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vad blir det för avgaser när man bränner vätgas?
Att elda upp valfritt bränsle i en ICE-motor ger alltid avgaser. I detta fall (väte) NOx.
Sedan har du alla andra problem med en ICE-motor. Den ska smörjas med olja som vi inte (tycker jag) förbruka om det kan undvikas. Och ännu sämre verkningsgrad än att elda upp bensin/diesel.
En elmotor + batteri är överlägset bättre på alla sätt.
Bara en sån sak som att "bränslet" kan produceras överallt !! Så vi slipper köpa skiten från länder med ytterst tveksam inställning till demokrati och mänskliga rättigheter.
Olja kan vi spara till nödvändiga saker som MC och motorsport :yoparty :hihi
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Förutom att verkningsgraden blir låg så får man dessutom problemet med räckvidd. Jag har för mig att det var BMW som gjorde en vätgasdriven bil med förbränningsmotor. en prototyp som var baserad på deras 7 serie. Den hade en räckvidd på i bästa fall 35 mil trots tankar med 150 liter kondenserad vätgas.
Knappast var folk längtar efter.
Med bränsleceller så får man en räckvidd som är mer än det dubbla vilket medför att man får betydligt längre räckvidd än de flesta bensinbilar.

Det är i sak helt korrekt att det innebär en hel del förluster att producera vätgas och sedan omvandla den till el i bilen.
Men samtidigt som innebär det att man teoretiskt sett kan producera vätgas när vi har överskott och använda den när man behöver den. Vilket betyder att det skulle kunna användas till att utjämna belastningen på nätet.

Dock kommer man aldrig ifrån att vätgastanken är ett tryckkärl som behöver inspekteras till en inte försumbar kostnad och den behöver dessutom bytas ut efter några år för att bilen skall få fortsätta köras vilket medför en del extrakostnader.
Ja, en av våra anställda var tvungen att inspektera sin gastank (ska göras regelbundet) och då den var en gas-Volvo med flera år på nacken, blev det skroten. För dyrt jämfört med bilens värde ca 20k.

Har man lokalt överskott på lokal energi ör det enklare, billigare och bättre att tillverka el o fylla elbilen.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
I det sammanhanget får man inte glömma att överföringskapaciteten påverkas av mängden stabiliserande elproduktion på mottagarsidan.
Stanger man en reaktor på 1000 MW i Ringhals så innebär det att man förutom 1000 MW egen elproduktion också tappar 500 MW överföringskapacitet från norra sverige eftersom man inte kan belasta överföringsledningarna lika hårt om man inte har stabiliserande produktion i mottagaränden.
Dvs stänger man en 1000 MW reaktor så tappar man 1500 MW eleffekt i den regionen. Och det går inte att ersätta med vindkraft eftersom den inte är stabiliserande och dessutom inte alls genererar någon el när det är vindstilla och överföringsbehovet därför är som störst.
Bra, många vet inte om detta, och de miljöpolitiker som förstår (de är få) försöker dölja detta faktum. Eller säger att "då det inte blåser kan vi köpa el från EU".
Men då VI har hög förbrukning och det inte blåser, är det likadant i EU... Jobbigt med fakta

Det allra mest effektiva rent energiekonomiskt är såklart att generera all el precis där den behövs
Det hade vi i Malmö!
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Du kan sätta punkt efter fjärde ordet.
En vätgasmotor är en SI-motor så man kör den på lambda=1 och katalysator, klart.

Jag skulle inte vilja beskriva det som en komplicerad konstruktion, därav min retoriska fråga.
Fast teori o praktik är inte samma sak. Har du exempel på gas-ICE-bilar som kan köpas? Som visar bra egenskaper? Emmissionsreglerna blir tuffare o tuffare hela tiden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att elda upp valfritt bränsle i en ICE-motor ger alltid avgaser. I detta fall (väte) NOx.
Sedan har du alla andra problem med en ICE-motor. Den ska smörjas med olja som vi inte (tycker jag) förbruka om det kan undvikas. Och ännu sämre verkningsgrad än att elda upp bensin/diesel.
En elmotor + batteri är överlägset bättre på alla sätt.
Bara en sån sak som att "bränslet" kan produceras överallt !! Så vi slipper köpa skiten från länder med ytterst tveksam inställning till demokrati och mänskliga rättigheter.
Olja kan vi spara till nödvändiga saker som MC och motorsport :yoparty :hihi

Jag frågade inte om det bli avgaser, jag frågade "vad" för avgaser det blir.

Så elmotorer behöver alltså inte smörjas? Och och vätgas kan inte producerad överallt? Jag vill bestämt minnas att det var vätgas vi gjorde redan på högstadiets kemilektioner.

Och batterier är helt miljövänliga att tillverka?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast teori o praktik är inte samma sak. Har du exempel på gas-ICE-bilar som kan köpas? Som visar bra egenskaper? Emmissionsreglerna blir tuffare o tuffare hela tiden.
Ja, en av våra anställda var tvungen att inspektera sin gastank (ska göras regelbundet) och då den var en gas-Volvo med flera år på nacken, blev det skroten. För dyrt jämfört med bilens värde ca 20k.

Har man lokalt överskott på lokal energi ör det enklare, billigare och bättre att tillverka el o fylla elbilen.

Din kollega hade en gasbil trots att gasbilar inte kan köpas eller vad menar du?

Definiera bra egenskaper? Att man kan tanka på 5 minuter?

Lokalt överskott på el blir allt mer begränsat i det här landet. Åtminstone för oss som vill ha tillgång till energi 365 dagar om året.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mg5, n är hämtad o den känns väldigt tight o välbyggd tyst som attan, snabb tja som 150 hp är ungefär. Kört 30 mil på 80% av batteriet i Eco mode med kyla i kupen i laglig fart o det skulle vara ca 31 km kvar när hemma laddningen startade o efter ca 5 timmar så skall den tydligen rulla 30 mil igen.

Men fattar inte hur något funkar mer än hur man startar o lägger i växeln.

Farthållare och laneholdo o all annan skit som tydligen skall finnas i förpackningen har jag ingen aning hur det funkar för handboken är digital o ligger i systemet o den vet jag inte hur man hittar.

Så bilen körs analogt som bilar skall köras.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mmm mg, n har mycket funktioner o har överraskat vid omkörningar, el bilar även i den lägre hp klassen piskar på vid omkörning rätt duktigt.

Bra kyla o snabb värme, lane holder gick att koppla ur för det var ett jäkla otyg som vill bestämma hur nära jag får ligga diket. O jag bestämmer var hjulen är inte bilfan.

GPS loggade hemma omedelbart o verkar stämma bra på ett par meter så den får godkänt.

Enda jag stör ej på är det obefintliga mittläget på styrningen, den har inte någon större toein skulle jag tro o då finns ju inget större mittläget.

Sedan snodde bil fan hela telefon boken helt plötsligt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
....och skickade till Kina.
Grattis!

Mmm, och alla SMS... För det är ju viktigt att bilen sparar en kopia av alla SMS telefonen någonsin har skickat eller tagit emot, så den kan läsa upp dom med en dålig syntetröst medans man kör.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Läste en artikel i Ny Teknik om en pensionerad ingenjör som installerat rejält med solceller.
Offgrid såklart. Elen gick till hushållet, överskottselen till ett batteri.När batteriet var fulladdat till en elektrolysör(?) som producerade vätgas. Vätgasen komprimerades in i ett stort antal vanliga gasflaskor. När solen slutade lysa drivs hushållet först av ström från batteriet och när batteriet är urladdat är det dags för en bränslecell som producerar el med vätgasen.
Det var sådana personer som var med och konstruerade elförsörjningen i Sverige, det som Miljöpartiet har gjort vad de kan för att rasera.
Ge ingenjörerna ramarna som gäller och ge fan i o peta i resultatet.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top