Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hoppsan!
Hur mycket effekt drar Teslan då den står parkerad utan Sentry aktiverat?

Gamla S/X drar en del. Model 3/Y och nya S/X drar egentligen ingenting. Har haft mina ståendes även vintertid under veckorna i mååånga köldgrader och de laddar inte ur något alls. Ställer man bilen med 35% så står det 33% efter fyra dagar men det ökar igen till 35 så fort batteriet blir lite varmt igen.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Under 1% i veckan. Ca 700Wh/vecka. Eller 100Wh/dag eller helt sonika 4,16W. I snitt.
Det mesta går nog till att toppa upp 12-batteriet.

(Långtidsparkerar ofta)
Bra info, tack!
4W är som förväntat rimligt lågt.

Ni som har elbil, hur funkar klimatorn vid stillastående?
Jag som reser en hel del och ofta jobbar i bilen, är en av de viktigaste egenskaperna för mig att kunna stå stilla någon timme UTAN att ha en förbränningsmotor igång.

Är det bara Tesla som har camping mode?

Att kunna sova i bilen är en kanonbra bonus på långturen på semestern i europa.
Fixar andra elbilar det bra?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bra info, tack!
4W är som förväntat rimligt lågt.

Ni som har elbil, hur funkar klimatorn vid stillastående?
Jag som reser en hel del och ofta jobbar i bilen, är en av de viktigaste egenskaperna för mig att kunna stå stilla någon timme UTAN att ha en förbränningsmotor igång.

Är det bara Tesla som har camping mode?

Att kunna sova i bilen är en kanonbra bonus på långturen på semestern i europa.
Fixar andra elbilar det bra?
Förutsätter att jag inte är nyfiken i en strut och kollar bil-appar stup i kvarten.

Finns 3 lägen för stillastående.
”Keep” -håller klimatomställning på på och igång så som det är just vid tillfället, även om du lämnar bilen (avaktiveras när du kör igen eller om batteriet når 20%)

Camping,

Dog-mode

Klimatanläggning och elbil är ju en av de stora fördelarna, har någon annan tillverkare inte tagit vara på det är de genuint klantiga..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Porschen har alla kvaliteter (nästan) men faller på TCO.

I varje fall mot en Model S. Så även om Tesla inte har motsvarande kvalitetskänsla så spanar jag vidare efter senaste generationen Model S. Klart bättre än föregående på känslan, fortfarande en bit kvar till premium. Med 1800kg dragvikt utgår behovet av en större dieselkombi. Andrabilen kan vara nåt litet kul istället. Cooper eller BRZ -kul.

Kvar finns Kia EV9 att prova.

Fler förslag?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det inte ok om man inte filmar allmän plats?
Jo. Om du parkerat bilen så att ingen av bilens kameror filmar ytor dit allmänheten har tillträde så är det OK.
Dvs om den står hemma på uppfarten och du har staket och kamerorna inte ser något utanför staketet så är det OK. Men om kamerorna ser ytor som är allmäna eller om du inte har staket så är det inte OK.
Men som sagt. Sannolikheten att det ska beivras är ungefär noll för polisen anser inte att det är ett problem som är något man bör fokusera på. Speciellt inte i de fall där man faktiskt kan få hjälp att lösa brott med hjälp av övervakningsfilmer från kameror som förvisso inte uppfyller alla regler.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Provkört BYD Atto 3.
En helt OK bil är mitt intryck. Ingen WOW! men heller inget som framstår som som billigt eller dålig kvalitet.
Storleksmässigt en mindre SUV, funkar nog för 5 vuxna och lite packning. Bör kanske inte vara de allra fetaste man sätter i baksätet.
Körde en sträcka på lite sämre väg men det var inga problem med komforten. Vägljud och brus var heller inget man stördes av uppe i fart.
Ett minus för värmen. Den körde vi på högsta nivå och det tog ändå ett tag att få behagligt i kupen, trots flera plusgrader ute. Uppstår därmed frågetecken hur det blir när man kör i riktig vinter.
Ett annat potentiellt minus för den stora fristående skärmen. Känns helt enkelt inte som den passar ihop med resten av bilen, men tydligen är detta på modet bland alla tillverkare nu.
Infotainmentsystemet pillade jag inte så mycket på, så där kan jag inte uttala mej.

Leasing skulle ligga på runt 3300 per månad och kunde bara tecknas på 36 månader. Kostnaden skulle också garanterat öka med räntan.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Provkört BYD Atto 3.
En helt OK bil är mitt intryck. Ingen WOW! men heller inget som framstår som som billigt eller dålig kvalitet.
Storleksmässigt en mindre SUV, funkar nog för 5 vuxna och lite packning. Bör kanske inte vara de allra fetaste man sätter i baksätet.
Körde en sträcka på lite sämre väg men det var inga problem med komforten. Vägljud och brus var heller inget man stördes av uppe i fart.
Ett minus för värmen. Den körde vi på högsta nivå och det tog ändå ett tag att få behagligt i kupen, trots flera plusgrader ute. Uppstår därmed frågetecken hur det blir när man kör i riktig vinter.
Ett annat potentiellt minus för den stora fristående skärmen. Känns helt enkelt inte som den passar ihop med resten av bilen, men tydligen är detta på modet bland alla tillverkare nu.
Infotainmentsystemet pillade jag inte så mycket på, så där kan jag inte uttala mej.

Leasing skulle ligga på runt 3300 per månad och kunde bara tecknas på 36 månader. Kostnaden skulle också garanterat öka med räntan.
Dotter med pojkvän och 3-åring har beställt (utan provkörning).
Kommer om någon månad.
Då kunde man leasa i 1 år för 2995 eller 2 år för 3250 så dom tog två.
Känns ganska billigt för en liten el-suv.
Gissar att BYD vill ha ut bilar på gatorna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Provade BYD Atto 3 för ett tag sen, men det fanns inte plats för mina ben.

Provsatt en Hyundai Ioniq 6 idag, men tycker att man sitter för högt upp i den.
Porsche Taycan sitter jag perfekt i, men det finns ingen regenerering när man släpper gasen. Jag upplever det som lika behagligt som när man tappade kedjan på en cykel som barn.
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Provade BYD Atto 3 för ett tag sen, men det fanns inte plats för mina ben.

Provsatt en Hyundai Ioniq 6 idag, men tycker att man sitter för högt upp i den.
Porsche Taycan sitter jag perfekt i, men det finns ingen regenerering när man släpper gasen. Jag upplever det som lika behagligt som när man tappade kedjan på en cykel som barn.
Lite grand som en gammal SAAB eller DKW med frihjul? ?
Det låter ju lite skumt. Kan det inte vara så att du missade en inställning?
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Provade BYD Atto 3 för ett tag sen, men det fanns inte plats för mina ben.

Provsatt en Hyundai Ioniq 6 idag, men tycker att man sitter för högt upp i den.
Porsche Taycan sitter jag perfekt i, men det finns ingen regenerering när man släpper gasen. Jag upplever det som lika behagligt som när man tappade kedjan på en cykel som barn.
Om jag minns rätt så har Porsche valt att köra regen när man trampar ner bromspedalen, mer för att det skall kännas som en Porsche. Däremot så använder den typ 90% av elmotorerna för bromsningen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Lite grand som en gammal SAAB eller DKW med frihjul? ?
Det låter ju lite skumt. Kan det inte vara så att du missade en inställning?
Precis lika som min gamla tvåtaktssaab.
Nä, det finns bara av/på/auto i menyn och så märker man lite skillnad i "sport plus" eller vad steget efter sport heter.
Jag är van att ha motorbroms när jag släpper gasen.

Att det laddar när man bromsar är väl klart, men jag vill kunna göra små justeringar med hjälp av gaspedalen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag som inte är jättevan att köra elbil vill inte ha så mycket regenerering, jag vill ha ungefär som motorbromsen i en bensinbil, sen får den ju givetvis regenenerera när man trampar på bromsen och använda bromsarna efter det om den vill.

Jag har provat att köra enpedalskörning, men det är inte för mig, det känns som att köra traktor med hydrostat ungefär

Jag är dock uppvuxen i Saabar med frihjul, så det kan jag lära mig leva med igen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag som inte är jättevan att köra elbil vill inte ha så mycket regenerering, jag vill ha ungefär som motorbromsen i en bensinbil, sen får den ju givetvis regenenerera när man trampar på bromsen och använda bromsarna efter det om den vill.

Jag har provat att köra enpedalskörning, men det är inte för mig, det känns som att köra traktor med hydrostat ungefär

Jag är dock uppvuxen i Saabar med frihjul, så det kan jag lära mig leva med igen.
Skaffade mig en såndär knapp så jag kan välja regenerativ bromsning i 25%steg, från 0-125 (mot original). Lätt värt. Hålla rent skivorna vid regn etc.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vilka ladd-appar behöver man som minimum på telefonen för att kunna åka runt någorlunda smidigt?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vilka ladd-appar behöver man som minimum på telefonen för att kunna åka runt någorlunda smidigt?
Det beror helt på var man bor och vart man ska.
Tyvärr är det fortfarande en djungel med alla olika operatörer. Jag laddar ju nästan bara hemma men varje gång man ska ut på en längre resa till ett nytt ställe är det någon ny app som måste installeras.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vilka ladd-appar behöver man som minimum på telefonen för att kunna åka runt någorlunda smidigt?
Jag har KIA Charge (kom med bilen IONITY tror jag), Virta (med tag), Mer, OK och Tesla.
Det täcker de flesta andra operatörer också.
Sedan vill man ha ABRP (A better route planner) för att planera resorna.
Och Charge Finder för att hitta laddare.
I Charge Finder kan man filtrera på operatör och se var dom har laddare och hur snabba.

Jag hoppas de flesta operatörer, så småningom, kommer identifiera bilen via laddkabel á la Tesla så kommer app-eländet minska.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är "hål i huvet" att införa betalkort på snabbladdning när bilen redan är elektriskt kopplad till stolpen. Det gör bara att stolpen blir dyrare att tillverka. Registrera kortet och bilens ID nånstans och när bilen identifierat sig mot stolpen strömmar elektronerna.

Jag hörde på podden "Bilar med sladd" att Circle K kommer med ett appfritt system (https://www.circlek.se/laddning/charge-app), men eftersom vissa bilar inte har statisk MAC adress kommer den lösningen inte funka på de bilarna. Det var dock enbart VW-relaterade bilar såvitt de visste.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top