Och min elbil förbrukar runt 10% under 8 timmar för att hålla mig varm. Om allt är på. Nöjer man sig med värmestolarna så är det avsevärt mindre. Med en kvarts laddning står man alltså i 20timmar med full värme och betydligt längre utan att frysa… snark..
Det där varierar ju lite från bil till bil. Peter esse påstår i ett youtubeklipp att hans Tesla model 3 drar ca 2kW när det är 7-8 minus om man står och bara håller kupén varm. Med det 60 kWh batteri den har så betyder det att 10 timmar gör slut på 1/3 av batteriet om man håller 20 grader i kupén. Dvs om man fastnar och har mindre än hälften av batteriet kvar så vill man inte bli stående alltför länge.
Sen är det väl i viss mån en ickefråga så länge som man inte kommer dit och fastnar och har räknat med att komma fram med nästintill slut batteri.
Min dieselaudi ska dra ca 0,3-0,4 l/timme på tomgång och med 70 liter tank så skulle den klara 200 timmar.
Men det betyder ju inte att allt skulle vara frid och fröjd om jag fastnar med den så länge.
Redan efter 10 timmar är det andra saker som börjar bli ganska jobbiga. Som tillgång till toaletter (om man inte har med sig toapapper och kan skita i skogen eller tillgång till mat och dryck.
Så jag skulle nog säga att oavsett om det är en elbil eller fossilbil så klarar bilen att hålla dig varm i minst 10 timmar om du inte räknat snålt med tankning/laddning och efter så pass lång tid är det andra behov som gör att det börjar bli djäkligt jobbigt. I synnerhet om man inte bara är vuxna i bilen.