Elcyklar - någon som testat?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Någon som testat eller anväder sig av el cykel?
Lite sugen på en sådan för att pendla till från jobb.
Dock ser de flesta elcyklarna lite tråkiga ut i utseende :D

Kostar lite i investering men kanske gör att man använder sig av cykeln lite mer i alla väder :D

Här är några st.
Tex Big Hit (den svarta på bild)

Pedalstyrt system. Motorn kopplas in vid tryck på pedalerna. Ju mer pedaltryck desto högre motorstyrka. Motorn kopplas ifrån när man bromsar eller slutar trampa.
Ram: Aluminium, med fjädring
Hjulstorlek: 26”
Framgaffel: Aluminium med justerbar fjädring
Bromsar: Skivbroms
Växel: SHIMANO Acera 8 växlar
Elmotor: 36V, 240W AC-motor (utan kolborstar) för extra livslängd
Batteri: Miljövänligt Lithium-ion batteri 36V/8Ah
Körsträcka per laddning: 40 km
Maximal motorassisterad
hastighet: 25 km/h
Laddningstid: 4 timmar
Vikt netto: 27 kg.

http://www.swebofritid.se/elcyklar

http://www.giant-bicycles.com/sv-SE/bikes/ebike/

http://www.cykelimporten.se/produkter/90812.html

http://www.slcykel.se/webshop/produ...d=140&osCsid=50a6cca3a22fd9cb30b48a0fd68d2d4e

http://www.soderscykel.se/page18.php?SessionID=26fafbb04939314832493

Bifogat

• TBH26B.jpg
    TBH26B.jpg
    72.2 KB · Visningar: 409
  • twist%20sport%20herr.jpg
    twist%20sport%20herr.jpg
    126.1 KB · Visningar: 122
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har testat en elcykel (som jag inte kommer ihåg vad den hette) för ett par år sedan.

Och det var inget som jag känner att jag skulle vilja punga ut en massa pengar på. Det kanske kan vara ett alternativ om man t.ex. börjar bli lite gammal och trött i benen och har trampcykeln som huvudsakliga transportfordon. Men inte annars.

Skulle hellre köpa en moppe än en elcykel.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
En jobbarkompis köpte en som han pendlat med i två år nu. På sommaren alltså. Skitful och billig, tung och allmänt eländig, men den har fungerat utmärkt. Han har 5km enkel resa till jobbet, med mycket backar, och det går alldeles utmärkt.

Kostar bara 5900:- Försökte länka till sidan men det blev problem. Kolla på www.bilofritid.com under elcyklar.

Fast skulle jag köpa en själv så blev det nog en med borstlös motor och bättre batterier.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Posten här i staden använder sig tydligen av sådana cyklar på prov.Tror jag läste nånstans att det var Monark cyklar och de var nöjda.Tyvärr har de utseendet emot sig något-damcykelmodel.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Posten här i staden använder sig tydligen av sådana cyklar på prov.Tror jag läste nånstans att det var Monark cyklar och de var nöjda.Tyvärr har de utseendet emot sig något-damcykelmodel.

Trodde alla herrar köpte damcykel nuförtiden :va

Var väl bara när man ville vara häftig som man frivilligt hade en pungkross mellan sadeln och styret?

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Hur långt ska du pendla?
Om det är en kortare sträcka så kanske en vanlig cykel räcker? :)
Smart att man dock kan slå av "motorn" och använda den som vanlig cykel. Vet själv, cyklar massor inne i stan, hur jäkla jobbigt det är med backar och så (har en oväxlad Kronan dessutom som väger bly) :gnissla så det kan vara skönt med lite hjälp ibland.
Men samtidigt är det skönt med lite motion!
Hur mycket kostar en sådan där då?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Hur långt ska du pendla?
Om det är en kortare sträcka så kanske en vanlig cykel räcker? :)
Smart att man dock kan slå av "motorn" och använda den som vanlig cykel. Vet själv, cyklar massor inne i stan, hur jäkla jobbigt det är med backar och så (har en oväxlad Kronan dessutom som väger bly) :gnissla så det kan vara skönt med lite hjälp ibland.
Men samtidigt är det skönt med lite motion!
Hur mycket kostar en sådan där då?

Några km att cykla och tråkigt uppför hemåt.Idag är jag ganska bekväm av mig och tar bilen men är en totalt onödig utgift som man kunde lagt på annat tex mc prylar osv.
Från 5000-16000 kr har jag sett för.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Trodde alla herrar köpte damcykel nuförtiden :va

Var väl bara när man ville vara häftig som man frivilligt hade en pungkross mellan sadeln och styret?

Stång har man på herrcyklar för att göra ramen styvare.
Ju större ramtriangel man har ju styvare ram.
Desto tunnare rör kan man använda och desto lättare blir cykeln.

Cyklar ska vara lätta och ha lättrullade smala däck, annars tar man bil/mc/moped.

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Jag har testat en onzza big hit. Den är ganska rejält dimensionerad. Känns lite som en downhill cykel.
Jag har två stycken en helt komplett samt en utan hjul och batteri allt annat finns kvar.
Kan tänka mig att sälja dem billigt om du fortfarande är intresserad.
Bif bild på den kompletta. Nytagen bild.
elcykel_beskuren.jpg

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
På 14 år finns ju alltid risken att han både redan har hittat något, och hunnit bli lat och bekväm och gjort sig av med den... :tråkad

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, och den där "downhillcykeln" är byggd av billigaste möjliga komponenter, bara titta på det exlusiva svetsjobbet i ramen, och den fantastiska SIS växeln...
Zoomgaffeln från en barncykel och den fullständigt feljusterade bakbromsen är liksom bara grädde på moset...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja, och den där "downhillcykeln" är byggd av billigaste möjliga komponenter, bara titta på det exlusiva svetsjobbet i ramen, och den fantastiska SIS växeln...
Zoomgaffeln från en barncykel och den fullständigt feljusterade bakbromsen är liksom bara grädde på moset...
Intressant kopparcylinder där också, är det en stirlingmotor i den månne? :va Sen är jag också alltid skeptisk till folk som har framlampan riktad 30 grader uppåt, då har man verkligen inte förstått vitsen med fordonsbelysning, om man inte extraknäcker åt luftvärnet.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping