Eldragningsdags! var köper man komponenter?

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Tjena! Dags att dra el på min cb500 cafe!
Har batteri, motogadget m-unit, reg/rec och kablar. Det som fattas är egentligen smågrejerna, typ krympslang, kopplingar, plastskydd, och liknande. var köper man sånt? Har sett att biltema har en del, typ krympslang och flätad kabelstrumpa och en del flatstiftskopplingar. Är det bättre att använda såna än "bullet connectors" (runda) som det är original på hojen?
behöver också såna här:
whiteconnector.jpg

All hjälp välkomnas!
//Björn
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Biltema har väl en del flerpoliga kontakter också har jag för mig. Annars finns det mesta på elfa.se.
Fördelen är väl att det blir snyggare och smidigare om du kan gruppera en del av kabelstammen.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Kolla med dom som säljer Rc prylar. Brukar ha smutta kontakter
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Rolls-Royce bland kontakter till fordon är de som bland annat Elfa säljer.
Googla på amphenol AT på Elfa. AT är den större varianten. ATM är den mindre (M=Mini). Du kan använda ATM till det mesta på hojen, de klarar även strömstyrkan till framljuset.
Dessa kontakter kallas ibland felaktigt för Deutsch. Men Deutsch är (i likhet med Amphenol) tillverkare. I Deutsch-variant heter samma kontakter DT rest DTM.

Fodrar också korrekt crimptång.

Vill man ha för äldre japshojar tidstypiska bullet connectors så är nog det enklaste att dra hem från Ebay. Det finns firmor som leverar det mesta för den som ska göra en originalrenovering och bygga ett nytt elsystem i originalstil.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kontaktdon vet jag inte ett shitt om men electrokit är riktigt bra att handla av.

Kan väl tillägga att om man beställer någorlunda tidigt på dagen och inte allt för stora grejer så det skickas som brev brukar man ha grejerna i postlådan dagen efter :)
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Ska man ha orginalconnectors har Eastern Beaver ett bra utbud. Biltemas sealed connector är det väl i och för sig inget fel på heller. Bilden ett rätt vanligt kontaktdon på Japanska hojar.
Sumitomo MT sealed.JPG
 

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Rolls-Royce bland kontakter till fordon är de som bland annat Elfa säljer.
Googla på amphenol AT på Elfa. AT är den större varianten. ATM är den mindre (M=Mini). Du kan använda ATM till det mesta på hojen, de klarar även strömstyrkan till framljuset.
Dessa kontakter kallas ibland felaktigt för Deutsch. Men Deutsch är (i likhet med Amphenol) tillverkare. I Deutsch-variant heter samma kontakkter DT rest DTM.

Fodrar också korrekt crimptång.

Vill man ha för äldre japshojar tidstypiska bullet connectors så är nog det enklaste att dra hem från Ebay. Det finns firmor som leverar det mesta för den som ska göra en originalrenovering och bygga ett nytt elsystem i originalstil.

Gör ju inte alls en origilanrenovering, utan bygger ett helt nytt elsystem. Är bullet connectors dumt att använda? de blinkers o liknande jag köpt har det förinstallerat så antog lite att de va rätt väg att gå? Utgår rätt mycket från den har https://www.youtube.com/watch?v=27d3xCaD6IU (saturdays wrench, en byggserie på youtube) där han använder bullet connectors. kanske är mer standard i USA?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gör ju inte alls en origilanrenovering, utan bygger ett helt nytt elsystem. Är bullet connectors dumt att använda? de blinkers o liknande jag köpt har det förinstallerat så antog lite att de va rätt väg att gå? Utgår rätt mycket från den har https://www.youtube.com/watch?v=27d3xCaD6IU (saturdays wrench, en byggserie på youtube) där han använder bullet connectors. kanske är mer standard i USA?

För tex lokal kontaktering av småkomponenter, tex blinkers eller en bromsljuskontakt, ja då kan det ju vara lite dyrt och klumpigt att kosta på en AT- ATM- DT- eller DTM-kontakt där. Där kan även jag tänka mig tex bullet connectors. men säg att du ska sektionera 4, 6, 8 eller fler ledare i en elstam, tex alla kablarna som kommer ut ur styret. Ja då är det ofta både utrymmesbesparande, snyggare, driftsäkrare och mer lättmekat i framtiden, att sätt dit en AT- ATM- DT- eller DTM-kontakt.

Förr hade många hojar enbart bullet connectors, senare modeller kombinerade med de där mångpoliga icke vattentäta kontakthusen i vit plast som innehöll flat- eller rundstift. Men på dessa gamla hojar var det också så att många hojar vägrade starta eller hade andra elproblem efter tex en tvätt, plus att tex hela lamphuset och andra ställer var fullknölade med bullet connectors.

Börja dra elen genom att löst på hojen lägga ut alla ledare (med överlängd). Samlokalisera och fäst upp med tex maskeringstejp. När allt är utlagt kan du sedan börja bestämma de mest praktiska lokaliseringen för stammarna, var du behöver kontaktera för att hojen ska gå att meka med, var de ska sättas kabelhölje, vilken typ an hölje osv. I det läget kan du sätta upp en lista på vilka kontakter, hölje, krympslang och du behöver. Ett tips om man hamnar i läget att man skulle behöva en kontakt med alldeles för många poler, är att se om kabelstammen går att dela upp i ett Y, så att man kan använda två kontakter med mindre poltal.

Förra vintern drog jag ny el på min insprutade hoj, det var en hel del kablar. I det här inlägget hade jag kommit så långt att jag lagt ut de flesta kablarna på hojen. Några inlägg tidigare var kablaget i styret klart.

https://www.sporthoj.com/forum/show...ortster-quot&p=6257121&viewfull=1#post6257121

Några inlägg längre ned finns bild på när jag börjat montera kabelstrumpa samt kontaktera.
 
Last edited:

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
För tex lokal kontaktering av småkomponenter, tex blinkers eller en bromsljuskontakt, ja då kan det ju vara lite dyrt och klumpigt att kosta på en AT- ATM- DT- eller DTM-kontakt där. Där kan även jag tänka mig tex bullet connectors. men säg att du ska sektionera 4, 6, 8 eller fler ledare i en elstam, tex alla kablarna som kommer ut ur styret. Ja då är det ofta både utrymmesbesparande, snyggare, driftsäkrare och mer lättmekat i framtiden, att sätt dit en AT- ATM- DT- eller DTM-kontakt.

Förr hade många hojar enbart bullet connectors, senare modeller kombinerade med de där mångpoliga icke vattentäta kontakthusen i vit plast som innehöll flat- eller rundstift. Men på dessa gamla hojar var det också så att många hojar vägrade starta eller hade andra elproblem efter tex en tvätt, plus att tex hela lamphuset och andra ställer var fullknölade med bullet connectors.

Börja dra elen genom att löst på hojen lägga ut alla ledare (med överlängd). Samlokalisera och fäst upp med tex maskeringstejp. När allt är utlagt kan du sedan börja bestämma de mest praktiska lokaliseringen för stammarna, var du behöver kontaktera för att hojen ska gå att meka med, var de ska sättas kabelhölje, vilken typ an hölje osv. I det läget kan du sätta upp en lista på vilka kontakter, hölje, krympslang och du behöver. Ett tips om man hamnar i läget att man skulle behöva en kontakt med alldeles för många poler, är att se om kabelstammen går att dela upp i ett Y, så att man kan använda två kontakter med mindre poltal.

Förra vintern drog jag ny el på min insprutade hoj, det var en hel del kablar. I det här inlägget hade jag kommit så långt att jag lagt ut de flesta kablarna på hojen. Några inlägg tidigare var kablaget i styret klart.

https://www.sporthoj.com/forum/show...ortster-quot&p=6257121&viewfull=1#post6257121

Tack för tipsen Jörgen!
ATM kontakter verkar ju rimligt, den lite mindre modellen om jag inte förstått fel? är de också vattentäta? I så fall är det ju en stor fördel.
Blir nog en del bullets också, där bara enstaka kopplingar är nödvändiga.

Så, konkret, för en koppling med säg 8 kopplingar, så behövs kontakthuset (hona och hane) och 8 crimpkontakter (hona/hane). t.ex:
https://www.elfa.se/sv/stiftkontakt...m&page=2&origPos=8&origPageSize=50&simi=97.31
https://www.elfa.se/sv/hylskontakth...abelfaeste-atm-amphenol-atm04-08pa/p/30027512
https://www.elfa.se/sv/crimpkontakt-hane-22-16-awg-amphenol-at60-20-0122/p/30027497
https://www.elfa.se/sv/crimpkontakt-hona-22-16-awg-amphenol-at62-20-0122/p/30027500?mainId=30027497
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är korrekt, men du behöver kil också, samt ev tätningsplugg (om du tex inte behöver använda alla poler i en kontakt.) Kolla på "relaterade produkter" till resp kontakthus.
Yes, kör med ATM överallt. 7.5A är max på dom, och det är ju mer än tillräckligt även för helljus på tex en H4. ATM är fysiskt mindre än AT, och det kommer du garanterat att bli hjälpt av på en hoj. Det gäller ju bland annat att förlägga kontakterna där de fysiskt få plats på hojen, det är bl.a därför man ska lägga ut alla kablar på hojen först. Annars kan man hamna i en återvändsgränd.

Minimera även antalet jordpunkter på hojen, och förlägg dessa jordpunkter till ett torrt, skyddat och lättåtkomligt ställe, tex under sadeln. Många TV-hojbyggare jordar lokalt överallt, det ger ofta dålig driftsäkerhet, jobbig felsökning, samt kan också ge strömmar genom tex styrlager (om man tex jordar framlampa lokalt i gaffeln). Titta på moderna hojoriginalelsystem om du kör fast, då kan du se hur proffsen har gjort.

Många TV- och YT-hojbyggare flabbar ofta över hur mycket kablar det är i ett originalelsystem. Men det finns faktiskt ofta ingenjörsmässiga anledningar till det. Bla just centraliserade jordpunkter.
Tack för tipsen Jörgen!
ATM kontakter verkar ju rimligt, den lite mindre modellen om jag inte förstått fel? är de också vattentäta? I så fall är det ju en stor fördel.
Blir nog en del bullets också, där bara enstaka kopplingar är nödvändiga.

Så, konkret, för en koppling med säg 8 kopplingar, så behövs kontakthuset (hona och hane) och 8 crimpkontakter (hona/hane). t.ex:
https://www.elfa.se/sv/stiftkontakt...m&page=2&origPos=8&origPageSize=50&simi=97.31
https://www.elfa.se/sv/hylskontakth...abelfaeste-atm-amphenol-atm04-08pa/p/30027512
https://www.elfa.se/sv/crimpkontakt-hane-22-16-awg-amphenol-at60-20-0122/p/30027497
https://www.elfa.se/sv/crimpkontakt-hona-22-16-awg-amphenol-at62-20-0122/p/30027500?mainId=30027497
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Glömde:
Ja, ATM, AT, DT, DTM är vattentäta de används av tex flera lastbilstillverkare och Harley Davidson.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top